112 מורשת התרבות החומרית
במסגרת בית הספר לארכיאולוגיה ולתרבויות ימיות
חוג לימודים למוסמך האוניברסיטה
ראש החוג: פרופ' גיא בר-עוז
חברי הסגל האקדמי:
מרצה בכיר: דוקטור ערן אריה,דוקטור יותם אשר, דוקטור שירלי בן דור-אבין,דוקטור גדי הרצלינגר, דוקטור רוית לין (נלווה).
עמית הוראה ומורה מן החוץ: מר ניל סילברמן, דוקטור רם שואף, אדריכל יעקב שפר.
מזכירות החוג
עוזרת מינהלית לראש החוג: גברת דיאנה גרויסמן
שעות קבלה: ימים א'-ה', בין השעות 10:00-12:00 או בתיאום מראש
טלפון: 04-8240234
לימודי תואר שני בשימור מורשת התרבות החומרית
ראש החוג: פרופסור גיא בר-עוז
תחום מורשת התרבות (Cultural Heritage) מתמקד ביחסים שבין החברה לבין עברה, ובאופן שבו שחזור החוויה האנושית בימי קדם משמש את החברה כדי להבין את ההווה שלה ולהתוות את עתידה. שיקולי שימור וניהול מהווים מרכיב חשוב בלימוד וחקר מורשת התרבות ואף מעצבים כיום את דרכי המחקר הארכיאולוגי, את האתיקה של חקר העבר, את פוליטיקת הזהויות של קהילות מקומיות ולאומיות, את הגלובליזציה של הסחר בעתיקות ואת עתיד המוזיאונים והאתרים הארכיאולוגיים.
החוג למורשת התרבות החומרית, היחיד מסוגו בארץ, מוביל תכנית לתואר שני בשימור מורשת התרבות החומרית שמטרתה להעניק השכלה אינטר-דיסציפלינארית בשימור (heritage conservation) ובניהול מורשת התרבות (heritage management) לצורך פיתוח והחלה של מדיניות הגנה על נכסי תרבות ועל שימור אתרים ארכיאולוגיים, ניהול אוספים ומחסנים, ניהול אתרים קיימים ופיקוח עליהם, ארגון המידע הרב הנאסף בחפירות בשלל מדיות – מכלי חרס ועד עצמות בע"ח ודנ"א עתיק – ושימור המידע לדורות כדי להפכו למשאב חברתי רלוונטי בקהילה.
החוג משלב מחקר אקדמי בצד הנחלת כישורים מעשיים הנדרשים בשימור ובניהול של מורשת התרבות. סגל ההוראה כולל מומחי שימור מהארץ ומחוץ לארץ, אנשי מחקר יישומי של חומרים וטכנולוגיות, ומרצים שתחומי התמחותם קשורים לנושאי שימור ומורשת של אתרים וממצאים ארכיאולוגים.
מטרת הלימודים
הלימודים נועדו להכשיר את התלמידים במגוון השיטות להפיכת הידע אודות העבר למשאב חברתי ותרבותי. המוסמכים יוכלו להשתלב בתפקידים שונים בשימור ובניהול של מורשת התרבות החומרית.
נושאי הלימוד העיקריים:
תיאוריה, אתיקה, היסטוריה ופילוסופיה של מורשת התרבות. היבטים חוקיים וכלכליים. ארכיאולוגיה ציבורית. אתרי מורשת. מוזיאולוגיה ועקרונות האוצרות הארכיאולוגית. עקרונות השימור ומדעי השימור ובסיס מדעי להיכרות עם חומרים ותכונותיהם. שיטות מחקר בשימור ויישומים טכנלוגיים ומגוון שיטות תיעוד. נלמדים גם שיטות טיפול ושימור מעשי בתרבות הבנוייה ובממצא קטן.
בלימודים ישולבו סיורים וסדנאות בהוראת מומחים בשימור ומורשת התרבות. כמו כן יחויב כל סטודנט בביצוע עבודה מעשית (סטאז׳) אשר תתבצע במסגרת פרויקט, חפירה לימודית או מעבדת שימור פעילים.
קהל היעד
בעלי תואר ראשון מרקעים מקצועיים רלוונטיים שונים: לימודי שימור, גיאוגרפיה, לימודי ארץ ישראל, ארכיאולוגיה, היסטוריה כללית, המזרח התיכון, אדריכלות, תולדות האמנות, אמנות יצירה, כימיה, אקולוגיה, מדעים וכל תחום אשר יש לו זיקה למורשת התרבות.
בחלק מהמקרים יידרש קורסי השלמה שילמדו במהלך שנת הלימודים הראשונה. היקף הקורסים ייקבע על ידי ראש החוג על בסיס ראיון אישי, בהתאם להכשרתו של התלמיד וניסיונו האקדמי.
תנאי הקבלה לתכנית
תואר ראשון ממוסד מוכר בארץ או בחוץ לארץ במקצועות רלוונטיים (לעיל)
ציון סופי של 80 לפחות בלימודי התואר הראשון
ראיון אישי
ניסיון בשימור או בפרויקטים במורשת התרבות יהווה יתרון
מועמד בעל תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית, ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לקבלתו ללימודים.
מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה–GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון. לפרטים נוספים, יש לפנות לתקנון האוניברסיטה ללימודים לתואר שני.
הרכב הקורסים
במהלך הלימודים יש לצבור 36 שעות שבועיות סמסטריליות בכל אחד מהמסלולים (מסלול א' ומסלול ב׳). התמחות מעשית (סטאז׳) – הסטאז׳ יתבצע על ידי הסטודנטים בפרויקט או מעבדת שימור מוכרים תוך כדי הנחיה. במסגרת הסטאז׳ יצבור הסטודנט שעות של התנסות מעשית שיהוו תנאי הכרחי להשלמת התואר. הסטודנטים יידרשו להגיש דוח מפורט על עבודתם בסטאז׳.
מסלול א (מסלול עם כתיבת עבודת גמר מחקרית — תזה): במסלול זה יצברו הסטודנטים 36 שעות שבועיות סמסטריליות הכוללות כתיבת שתי עבודות סמינריוניות, ועבודת גמר מחקרית (תזה). התזה תהווה 50% מהציון הסופי לתואר. בנוסף ישתתף כל סטודנט במהלך הלימודים בסטאז׳ שבו יצבור שעות התנסות מעשית שתלווה בהנחיה. הלימודים במסלול זה יימשכו שנתיים עד שלוש שנים. במהלך השנה הראשונה ללימודים, הסטודנטים נדרשים לגבש ולעצב נושא לעבודת הגמר המחקרית ולקבל את אישור אחד ממורי החוג שיסכים לשמש כמנחה. הצעת המחקר צריכה להיות מוגשת לאישור הועדה החוגית לתואר שני לאחר אישור המנחה בשנת הלימודים השנייה לתואר. אישור הצעת המחקר בשנה השניה ללימודים הוא תנאי הכרחי על מנת להימצא במצב אקדמי תקין. הכתיבה, ההגשה והשיפוט של עבודת הגמר המחקרית יהיו על פי הנוהל הקיים בתקנון לימודי התואר השני של האוניברסיטה באתר הרשות ללימודים מתקדמים.
מסלול ב (מסלול ללא תזה): במסלול זה יצברו הסטודנטים 36 שעות שבועיות סמסטריליות הכוללות כתיבת שתי עבודות סמינריוניות, והגשת פרויקט סיום שיהווה 15% מהציון הסופי לתואר. בנוסף ישתתף כל סטודנט במהלך הלימודים בסטאז׳ שבו יצבור שעות התנסות מעשית שתלווה בהנחיה מקצועית. הלימודים במסלול זה יימשכו שנתיים.
שקלול ציונים
מסלול א: עבודת גמר מחקרית (תיזה), 50%
שיעורים, 25%
סמינריונים, 25%
מסלול ב:
עבודת גמר, 15%
שיעורים וסמינריונים, 85%