289 שירותי אנוש
שירותי אנוש
חוג לימודים לתואר ראשון (דו–חוגי)
חוג לימודים לתואר שני
וחוג לימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש החוג: דוקטור אריק חשין
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור אמנון בהם (מומחה) (אמריטוס), פרופסור דנה יגיל, פרופסור רות כץ (אמריטוס).
פרופסור חבר: פרופסור עדו גל (אמריטוס), פרופסור גיל לוריא, פרופסור ריטה מנו (שבתון סמסטר א'), פרופסור גיא יצחקוב.
מרצה בכיר: דוקטור אורנה בלומן–גולדברג (שבתון בתשפ"ג), דוקטור שני פינדק, דוקטור עינת לביא. דוקטור יפים רוט.
עמיתי הוראה: דוקטור יהודה חיימוביץ, דוקטור אלון כהנא, דוקטור רחל לוי, דוקטור ענת לוי-רז, דוקטור דניס רוזנברג, דוקטור אמיר להט, דוקטור נעמה בראון-שמילוביץ, דוקטור גל גוטמן, דוקטור יצחק בנבניסטי, דוקטור איתן ברונשטיין, דוקטור גיא לבן, גברת הדס להב, מר ירון יוסף, מר סורין סלומון.
מזכירות החוג
עוזר מינהלי לראש החוג: גברת יעל ביתן
מייל: ybitan@univ.haifa.ac.il
מרכזת תואר ראשון: שרית קלדרון גורקוב
מייל:scaldero@staff.haifa.ac.il
חדר 229, קומה 2, בניין מדעי הרווחה והבריאות
שעות קבלה: ימים א'-ה', בין השעות 12:30-09:30
טלפון חיצוני: 04-8249765, פנימי: 53765
הלימודים לתואר ראשון (ב"א)
(289101-22-01)
החוג לשירותי אנוש מציע תכנית לימוד עשירה ומעניינת לתואר ראשון, במתכונת דו–חוגית במהלך הלימודים בחוג, התלמידים רוכשים בסיסי ידע עיוניים ויישומיים חשובים ביחס לפעולתם של ארגוני שירות ותרומתם לחברה ולקהילה, לעובדים, ולאזרחים/לקוחות. הלימודים מאפשרים לתלמידים לפתח הן בסיסי ידע והן מיומנויות כלי חשיבה וניתוח הנדרשות בתחומים מגוונים. בוגרי החוג משתלבים בשוק העבודה בתפקידים מגוונים ובערוצים ניהוליים, בין אם בארגונים המתמקדים בשירותים מסוגים שונים (במגזר העסקי, הציבורי או במשרות בעמותות) או בחברות עסקיות אחרות. חלק ניכר מבוגרי החוג ממשיך לתארים מתקדמים, הן בתכנית התואר השני של החוג ללימודי שירותי אנוש, והן בתחומים רבים אחרים.
מטרת הלימודים ובוגרי החוג
כיום, ארגוני שירות ותהליכי שירות מהווים מרכיב חשוב בחברה המודרנית בעולם בכלל ובישראל בפרט. אזרחים מכל קצווי הקשת החברתית מקבלים שירותים מארגונים ציבוריים, עסקיים והתנדבותיים אשר לטיבם ומאפייניהם חשיבות רבה הן למדינה ולחברה בכלל והן לרווחה ולאיכות החיים של הפרט. בנוסף, ארגוני שירות מהווים את עיקר שוק התעסוקה במשק הישראלי, אך מתחוללים בהם שינויים רבים ומהירים. לאור זאת, מטרת החוג היא להקנות לבוגריו ידע והבנה לגבי סוגיות ותהליכים בתחום הייחודי של שירותי האנוש, לתרום ליכולתם להשתלב באופן אפקטיבי בתעסוקה ובערוצים ניהוליים בתחום דינמי זה, ולקדם את המחקר ואת הידע העיוני–מקצועי לגבי גורמים התורמים הן לאיכות ומגוון השירותים הניתנים לציבור הן לרווחה ולתפקוד האפקטיבי של עובדים בארגוני שירות.
תיאור כללי של תכנית הלימודים
הלימודים נמשכים שלוש שנים ומקנים רקע בנושאים נבחרים במדעי ההתנהגות, החברה, והשירות ומסייעים להכיר ולהבין את התהליכים המתחוללים בחברת הצריכה בכלל ובארגונים שונים המשפיעים על הרווחה וההתנהגות של לקוחות/אזרחים ושל עובדים; טווח הצרכים והמאפיינים של אוכלוסיות מגוונות; עקרונות, שיקולים ודילמות אתם מתמודדים ארגונים נותני שירות ומנהל/ות בתחום; גישות לפיתוח וטיפוח המשאב האנושי (מנהלים ועובדים הלוקחים חלק בתהליכי שירות); גישות למחקר ושימוש במחקר לשם יצירת ידע מדעי ויישומי הנדרש לקידום התחום ועוד.
מבנה התכנית
השנה הראשונה מורכבת מקורסי חובה שהם מבואות בשירותי אנוש, בהיבטים נבחרים של מדעי החברה וההתנהגות, ובסטטיסטיקה. השנה השנייה כוללת קורסי חובה ובחירה המרחיבים ביחס לסוגיות כגון התנהגות ארגונית, שיטות מחקר, חשיבה שיווקית ופיתוח שירותים, חשיבה עסקית וניהולית, הכרת צרכים ושירותים לאוכלוסיות שונות, עקרונות משפטיים ושיקולים אתיים ואחרים המשפיעים על תהליכי קבלת ונתינת שירותים ותהליכים במקומות עבודה, טכנולוגיה ומקומה בתהליכי שירות, ועוד. השנה השלישית כוללת קורסי חובה ובחירה, כולל סמינר מחקר, בסוגיות בין–תחומיות כגון ניהול אפקטיבי של המשאב האנושי וקידום הרווחה של עובדים בארגוני שירות, היבטים פסיכולוגיים של קבלת ונתינת שירות, פיתוח והובלה של ארגונים התנדבותיים וחברתיים, אקלים ארגוני ותהליכי שינוי ושיפור בארגוני שירות ועוד.
התנסות יישומית
במהלך הלימודים, תלמידי החוג יכולים להעמיק את הבנת הקשר בין ידע אקדמי-עיוני לבין עולם המעשה, וכן לפתח מיומנויות שונות, גם דרך התנסות אישית. תלמידים שסיימו שנה א' יכולים, כחלק מקורסי הבחירה, להשתתף במסלול הכולל התנסות מונחית בארגון חברתי (עמותה או ארגון ציבורי) או בהנחיית צוותי תלמידים המפתחים יוזמות עסקיות בבתי–ספר תיכוניים, במשולב עם קורסים ייחודיים המלווים את המשתתפים במסלול זה. הכניסה למסלולים אלו מותנית בתהליכי מיון הנערכים במהלך הקיץ שלפני תחילת שנת הלימודים הבאה.
תנאי קבלה
תנאי הקבלה לחוג זהים לתנאי הקבלה הכלליים באוניברסיטה וברמה הנדרשת על–ידי החוג. מועמדים בעלי תואר אקדמי או בעלי רקע אקדמי קודם יהיו חייבים בציון המשוקלל הנדרש על–ידי החוג באותה שנה בה הם מבקשים להתקבל.
פרטי תכנית הלימודים וחובות התלמיד/ה*
משך הלימודים שלוש שנים. על התלמיד/ה לצבור 60 נקודות, מתוכן 42 נקודות בקורסי חובה (אותם יש לקחת במלואם, אלא אם כן ניתן פטור) ו–18 נקודות בקורסי בחירה (בשנים ב' וג'). כל תלמיד/ה חייב/ת לעמוד בדרישות הכלליות באנגלית עד תום שנה ב' ועל פי החלטת מל"ג החל מתשפ"ב במהלך התואר כולו חובה ללמוד לפחות 2 קורסים בשפה האנגלית. בנוסף, כל סטודנט/ית חייב בהתנסות במחקר עד סוף שנה א' בהיקף של 5 שעות השתתפות בניסוי בשנה. תכנית הלימודים המחייבת את התלמיד ואת החוג היא זו המתפרסמת בשנתון האוניברסיטה בשנה בה החל התלמיד/ה את לימודיו בחוג וכן בהודעות עדכון, אשר יתפרסמו לקראת מועד הרישום לפני תחילת שנת הלימודים ו/או במהלך שנות הלימוד. חובה על התלמיד/ה לעקוב בתדירות אחר הודעות החוג.
בהתאם להחלטת סנאט האוניברסיטה, כל תלמיד/ה מחויב/ת ללמוד במהלך התואר באחד מאשכולות הלימוד אשכול 'דרך הרוח', אשכול 'מדעי הנתונים', אשכול 'חדשנות ויזמות', אשכול 'קיימות וסביבה' ואשכול 'תקשורת דיגיטלית מעשית'. קורסים בהיקף של 6 נקודות שלא מתחום לימודיו/ה. הקורסים נכללים בספירת הנקודות לתואר בחוג. השלמת לימודים אלו בהצלחה הינה תנאי לקבלת תואר בוגר והציון בקורסים אלו ישוקלל בציון הסופי. מידע על אשכולות ההעשרה מופיע תחת תקנון לימודי תואר ראשון.
את פירוט הקורסים ניתן למצוא באתר האוניברסיטה http://woh.haifa.ac.il
תכנית לימודים החוג לשירותי אנוש*
שנה ראשונה
חובה
מבוא לשירותי אנוש – שיעור + תרגול – 5 שעות שבועיות סמסטריאליות – 5 נ"ז
ארגונים ודפוסי תעסוקה – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נ"ז
פסיכולוגיה לשירותי אנוש (דרך החוג לפסיכולוגיה) – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נ"ז
סוציולוגיה לשירותי אנוש (דרך החוג לסוציולוגיה) – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נ"ז
סטטיסטיקה + תרגול – שיעור – 5 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נ"ז
השתתפות במחקר – סך הכול 5 שעות שנתיות של השתתפות במחקר – 0 נ"ז
סך הכול שנה א': – 17 נקודות
שנה שנייה
קורסי חובה
התנהגות עובדים וניהול בארגוני שירות – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 5 נ"ז
שיטות מחקר – שיעור + תרגול – 5 שעות שבועיות סמסטריאליות – 5 נ"ז
קורסי חובת בחירה (יש לבחור אחד מהקורסים)
אורות וצללים בהתנהגות ארגונית : שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נ"ז
אתגרים בעולם השירות: תמריצים, הנעת עובדים ומשא ומתן – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נ"ז
קורסי בחירה פתוחים לשנה ב' ו–ג'
תוכנה ומדיה חברתית בתחום השירות – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נ"ז
שיטות מיון וראיון – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נ"ז
מבוא לניהול פרויקטים – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נ"ז
דיני עבודה – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נ"ז
אקלים ותרבות בארגוני שירות – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נ"ז
רגשות בארגונים – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נ"ז
יסודות ניהול בינלאומי בארגוני שירות – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נ"ז
יסודות הניהול הפיננסי בחיי היום-יום – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נ"ז
שירותי אנוש וטכנולוגיה של בריאות – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נ"ז
תקשורת עסקית ניהולית – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נ"ז
קורס תוכן בשפה באנגלית (ייקבע בהמשך) – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נ"ז
קורסי בחירה פתוח לשנה ג' בלבד
שימוש בנתונים דיגיטליים וגדולים לקבלת החלטות בארגונים – שיעור – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות – 2 נ"ז
קורסי התנסות (פתוחים לשנה ב' ו–ג') ניתן לקחת רק קורס אחד במקבץ זה
נדרש: הרשמה מוקדמת או תיאום בקיץ, תהליך מיון ואישור החוג
- מעורבות ויוזמה חברתית בארגונים – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 8 נ"ז
- הובלה וניהול פרויקט במסגרת 'יזמים צעירים' – סדנה – 6 נ"ז
- התנסות התנדבותית בעמותה* (דרך דיקאנט הסטודנטים) – שיעור – 4 נ"ז
*נדרשת הסכמת העמותה – על התלמיד לבצע תיאום מוקדם לפי הנחיות הוועדה לפעילות חברתית באתר הדיקאנט.
שנה שלישית
קורסי חובה
סמינר מחקר- סמינריון מחקר – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 6 נ"ז
הרישום מותנה בסיום חובת האנגלית ובקורסים שיטות מחקר וסטטיסטיקה
סוגיות בניהול המשאב האנושי בשירות – שיעור – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות – 5 נ"ז
קורסי בחירה לשנה שנייה ושלישית (כמפורט למעלה)
*תכנית הלימודים ניתנת לשינוים בהתאם לאילוצי החוג והמערכת
על התלמיד/ה לקחת במהלך לימודיו 18 נקודות בחירה סך הכול, כדי להשלים את מניין הנקודות בחוג ל-60 או ל- 62 נקודות הנדרשות לתואר. קורסי הבחירה שמתוכם ניתן לבחור כוללים חובת השלמה של 12 נקודות לפחות מקורסי הבחירה של החוג וקורסי אשכולות הלימוד (בהם מחויבים בהיקף 6 נקודות כל תלמידי התואר הראשון באוניברסיטה, כמוסבר למעלה.
מסלול דו חוגי עם החוג לסוציולוגיה- התמחות בהתנהגות ארגונית
המסלול מציע מבט אינטרדיציפלינרי המשלב ידע תאורטי וניסיון יישומי בתחומי הסוציולוגיה הארגונית ושירותי אנוש. הלימודים יציעו מבט מעמיק על מבנים ותהליכים ארגוניים ויחסי הגומלין בין הארגון ובין המשתתפים בו, בין הארגון והסביבה ובהשפעותיהם על כושרם של ארגונים להתקיים ולהצליח בתנאים שונים.
המסלול מתבסס על מספר קורסים וסמינרים הנלמדים בחוג לסוציולוגיה ובחוג לשירותי אנוש העוסקים בסוגיות שונות של התנהגות ארגונית ומשאבי אנוש, כדוגמת סוגיות הניהול המשאב האנושי בארגוני שירות, שוק העבודה, מבוא למנהיגות ושינוי ארגוני. תכנית הלימודים המוצעת משלבת את הקורסים הניתנים בשני החוגים במסלול לימודים מובנה דו חוגי שמאפשר התמחות בהתנהגות ארגונית, תוך שילוב של קורסים עם היבטים יישומים ומעשיים שיאפשרו לסטודנטים ולסטודנטיות להשתלב בשוק העבודה כמתמחים בארגוני שירות ומחלקות להדרכה ופיתוח ארגוני.
תכנית הלימודים
רשימת הקורסים סה"כ 58 נ"ז
קורסי חובה 35 נ"ז
סטטיסטיקה א' 4 נ"ז (שנה א' בסמסטר א'– בגלל תוכנית הקדם)
מבוא לשירותי אנוש – 5 נ"ז (שנה א' סמסטר א' – בגלל תוכנית הקדם)
פסיכולוגיה לשירותי אנוש – 2 נ"ז (קורס מאוגם, ניתן ע"י החוג לפסיכולוגיה)
ארגונים ודפוסי תעסוקה – 4 נ"ז שנה א'
התנהגות עובדים וניהול בארגוני שירות – 5 נ"ז (שנה ב')
סוגיות בניהול המשאב האנושי – 5 נ"ז (שנה ג')
אקלים ותרבות בארגוני שירות – 4 נ"ז
סמינר בשירותי אנוש – 6 נ"ז (שנה ג')
קורסי חובת בחירה – 4 נ"ז
אורות וצללים בהתנהגות ארגונית – 4 נ"ז
אתגרים בעולם השירות: תמריצים, הנעת עובדים ומשא ומתן – 4 נ"ז
עידן השירותים סוגיות מרכזיות – 4 נ"ז
*הרכב הקורסים עשוי להשתנות משנה לשנה
קורסים ייעודים במסלול – 6 נ"ז
Virtual Teams and Global Companies – קורס תוכן באנגלית – 2 נ"ז
ניהול מבוסס נתונים – 4 נ"ז
*הרכב הקורסים עשוי להשתנות משנה לשנה
קורסי בחירה נוספים משירותי אנוש – 12-14 נ"ז
הערכת עובדים – 2 נ"ז
עבודת צוות וגיבוש צוותים – 2 נ"ז
ייעוץ ארגוני – 2 נ"ז
שיטת מיון וראיון – 2 נ"ז
דיני עבודה – 4 נ"ז
רגשות בארגונים – 4 נ"ז
אקלים ותרבות בארגוני שירות – 4 נ"ז
ניהול בינלאומי בארגוני שירות – 4 נ"ז
יסודות הניהול הפיננסי בחיי היום יום – 4 נ"ז
מבוא לניהול פרויקטים – 2 נ"ז
תקשורת עסקית ניהולית – 2 נ"ז
*הרכב הקורסים עשוי להשתנות משנה לשנה
אשכולות העשרה – 6 נ"ז
בחירה ממגוון אשכולות העשרה של האוניברסיטה.
*תלמידי המסלול לא יוכלו להשתתף בקורסים של אשכולות העשרה שניתנים ע"י החוג לשירותי אנוש.
לימודים במסלול קדם לתואר ראשון (289050-00-01)
סטודנטים שהתקבלו למסלול זה לומדים בסמסטר א' תשפ"א שני קורסי חובה של החוג לשירותי אנוש. מעבר בהצלחה של קורסים אלו, מאפשר קבלה לתואר ראשון בחוג לשירותי אנוש. הקורסים אותם למדו בסמסטר א' מוכרים להמשך התואר בחוג לשירותי אנוש.
קורסי חובה סמסטר א' מסלול לימודי קדם:
מבוא לשירותי אנוש – שיעור + תרגול – 5 שעות שבועיות סמסטריאליות – 5 נ"ז
סטטיסטיקה + תרגול – שיעור – 5 שעות שבועיות סמסטריאליות – 4 נ"ז
אנגלית שפה זרה
חובה על כל סטודנט/ית להגיע לרמת פטור באנגלית כחלק מחובותיו לתואר. עמידה בחובה זאת היא תנאי כניסה לקורסים בדרג 3 (שנה שלישית). על מנת לסווג את רמת ידיעותיו של המועמד בשפה האנגלית או להעניק פטור מהם, מחויב הסטודנט בבחינת מיון באנגלית (פסיכומטרי/אמיר/אמירם) כחלק מתנאי הקבלה לאוניברסיטה. פירוט ניתן לקרוא באתר היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה או בפרק היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה המופיע בשנתון.
סטודנט/ית שטרם הגיע/ה לרמת פטור באנגלית בסוף שנה שניה לא ת/יוכל לעלות לשנה שלישית.
על פי החלטת מל"ג החל משנת הלימודים תשפ"ב חובה ללמוד לפחות שני קורסים בשפה האנגלית לשם קבלת זכאות לתואר ראשון. מתווה לימודי האנגלית נמצא באתר היחידה ללימודי אנגלית או בפרק היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה המופיע בשנתון.
להלן מתווה לימודי האנגלית באוניברסיטת חיפה החל משנה"ל תשפ"ב בהתאם להנחיות מל"ג:
חובה על כל סטודנט/ית להגיע לרמת פטור באנגלית כחלק מחובותיו/ה לתואר.
עמידה בחובה זאת היא תנאי כניסה לקורסים בדרג 3. על מנת לסווג את רמת ידיעותיו של המועמד בשפה האנגלית או להעניק פטור מהם, מחויב הסטודנט בבחינת סיווג באנגלית (פסיכומטרי/אמיר/ אמירם) כחלק מתנאי הקבלה לאוניברסיטה.
ישנן ארבע רמות סיווג באנגלית ועל כל סטודנט/ית ללמוד קורסי אנגלית בהתאם לסיווגו בבחינות הכניסה כאמור:
סטודנטים ברמת סיווג טרום בסיסי ילמדו את הקורסים הבאים: טרום בסיסי, בסיסי, מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג בסיסי ילמדו את הקורסים הבאים: בסיסי, מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים א' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים ב' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים ב', קורס תוכן אחד באנגלית.
סטודנטים ברמת סיווג פטור: ילמדו שני קורסי תוכן באנגלית.
סמינר מחקר בשנה ג' – סמינר מחקר מחייב קריאה, איסוף ועיבוד נתונים, הצגת וכתיבת עבודה מסכמת בהתאם להנחיות המורה. תנאי קדם לרישום לסמינרים בשנה ג' הוא מעבר הקורסים בסטטיסטיקה ובשיטות מחקר ופטור באנגלית. עמידה בדרישות הסמינר מחייבת ציון 60 לפחות. תלמיד אשר לא ישיג ציון 60 לפחות יצטרך לחזור על סמינר מחקר בשנה עוקבת (אצל מרצה אחר).
תנאים לקבלת תואר ראשון
סיום כל החובות בחוג בתקופה שלא תעלה על חמש שנות לימוד רצופות.
תנאי מעבר משנה א' לשנה ב'
סטודנט/ית יעבור משנה א' לשנה ב' רק אם עמד בכל בתנאים הבאים:
- נרשם לקורס "מבוא לשירותי אנוש" וקיבל בו ציון סופי 70 לפחות
- נרשם לקורסים "סוציולוגיה לשירותי אנוש", "פסיכולוגיה לשירותי אנוש" וקיבל בהם ציון סופי 60 לפחות
- נרשם לקורסי חובה אחרים של שנה א' וקיבל בהם ציון עובר רגיל (51 לפחות)
- סיום חובת השתתפות במחקרים בהיקף כולל של 5 שעות במהלך שנה א'
- סטודנט/ית שלא יעמוד בתנאים אלה לא יעבור לשנה ב' בחוג.
הסטודנט/ית ת/יוכל לחזור על קורס/ים שלא עמד/ה בתנאי המעבר בשנה העוקבת. בכל מקרה לא ת/יוכל לקחת במקביל כל קורס אחר (מדרג 2 או 3) בחוג, כל זמן שלא השיג את ציוני המעבר המפורטים בתנאים הנזכר לעיל.
תנאי מעבר משנה ב' לשנה ג'
- הסטודנט/ית הגיע לרמת פטור באנגלית
- מעבר הקורסים בסטטיסטיקה ובשיטות מחקר כתנאי כניסה לסמינר מחקר
הפסקת לימודים
- סטודנט/ית שנכשל/ה בקורס חובה כלשהו פעם שנייה (בשנה העוקבת) ו/או סטודנט/ית אשר לא השלים/ה את הקורס כמוהו כנכשל, יופסקו לימודיו/ה לאלתר.
- סטודנט/ית שנכשל/ה בשלושה קורסים או יותר בשנת לימודים אחת יופסקו לימודיו/ה לאלתר.
- סטודנט/ית שלימודיו/ה הופסקו בשל כישלון בקורס חובה רשאי להירשם מחדש לחוג בתום תקופת צינון של 3 שנים, ועליו/ה לעמוד מחדש בתנאי הקבלה של החוג. אחרי 3 שנים התלמיד נחשב סטודנט/ית חדש וכל הקורסים שלמד/ה לא יוכרו.
- סטודנט/ית המבקש להפסיק זמנית את לימודיו – יפנה בכתב לראש החוג וינמק את בקשתו. הפסקת הלימודים תאושר בכתב. במקביל, ת/יודיע סטודנט/ית על ההפסקה למינהל תלמידים.
חידוש לימודים
- סטודנט/ית שאושרה לו/ה הפסקת לימודים ומבקש לחדשם, חייב לעבור הליכי הרשמה רגילים. שב סטודנט/ית ללימודים בתום שנתיים הפסקה, יוכרו הקורסים שלמד לצורך המשך לימודיו/ה. עולה תקופת ההפסקה על שנתיים, רשאי החוג לחייב את סטודנט/ית לחזור על קורסים ששמע/ה ונבחן/ה בהם וכן לחייבו בהשלמות שונות.
- סטודנט/ית שלא אושרה לו הפסקת לימודים בכתב ו/או לא סיים את לימודיו לתואר ראשון בתוך שש שנים, חייב בהרשמה מחדש ובעמידה בתנאי הקבלה המחייבים באותה העת.
*חידוש לימודים בעקבות הפסקתם, בין אם ביוזמת החוג או ביוזמת סטודנט/ית, יש לפנות למזכירות החוג לקבלת פרטים עדכניים לגבי התנאים לחידוש לימודים.
תקנון האוניברסיטה
תקנון הלימודים לתואר ראשון מחייב את כל הסטודנטים בחוג לשירותי אנוש.
תקנון הלימודים לתואר ראשון מופיע בשנתון תשפ"ג
*ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים
הלימודים לתואר שני (M.A)
יושבת ראש הוועדה: דוקטור אורנה בלומן–גולדברג
על לימודי שירותי אנוש
תכנית הלימודים לתואר שני בשירותי אנוש הינה ייחודית באקדמיה בישראל, ומתמקדת בעקרונות ותהליכים הקשורים לתכנון, ניהול, הפעלה, ושיפור של שירותי אנוש במגזר העסקי, הציבורי והשלישי (החברה האזרחית). הקורסים בתכנית התואר השני הם בעלי אופי בין-תחומי מתקדם, ומתייחסים באופן משולב לנושאים רחבים כגון: מטרות ותהליכי ניהול הקשורים למערכות שירות בחברה ובמשק, התנהגות וצרכי לקוחות ועובדי שירות, מאפייניהם של תהליכי נתינת וקבלת שירות, זיהוי צרכים ופיתוח שירותים אפקטיביים ואיכותיים לאוכלוסיות מטרה מגוונות, סוגיות בניהול משאבי אנוש באירגוני שירות, תהליכי שירות בתוך ארגונים (ללקוחות פנימיים), מחקר ויישומיו בהקשרים שונים ועוד.
חלק מתלמידי התואר השני משתתפים במחקרים במטרה לתרום להעמקת הידע הקיים בתחום שירותי האנוש, אשר חשיבותם והיקפם בחברה המודרנית ובישראל עולים בהתמדה. בוגרי התכנית רוכשים בסיסי ידע וכלים עיוניים, יישומיים, ומחקריים מתקדמים, משתלבים בהצלחה בשוק העבודה בתפקידים מגוונים ובערוצים ניהוליים, וחלקם ממשיך ללימודי תואר שלישי.
לימודי התואר השני בשירותי אנוש מיועדים הן לבוגרי תואר ראשון בשירותי אנוש והן לבוגרי תואר ראשון במדעי החברה וההתנהגות (כגון פסיכולוגיה, סוציולוגיה, מדע המדינה, סטטיסטיקה, חינוך, כלכלה, מינהל עסקים, מערכות מידע, ועוד), במדעי הרווחה והבריאות (כגון עבודה סוציאלית, סיעוד, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, הפרעות בתקשורת, ועוד) ובתחומים נבחרים אחרים.
תנאי קבלה
החוג יקבל מועמדים בהתאם לרקע שלהם ולקיבולת האפשרית בלימודי התואר השני. החוג ישקול קבלת מועמדים העומדים בתנאי הסף הבאים:
בעלי תואר בוגר ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ, שציונם הסופי הינו 85 ומעלה.
ובנוסף: על המועמד/ת לצרף קובץ קורות חיים, ולמלא שאלון אישי כמפורט באתר החוג.
מועמד/ת בעל/ת תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית חייב/ת לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לזכאותו/ה לתואר.
מועמד/ת בוגר/ת אוניברסיטה מחוץ לארץ והן בוגר/ת אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה,יחוייב/תחוייב לעמוד בהצלחה במבחן GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון.
מועמדים בעלי לקות למידה מתבקשים להגיש למזכירות החוג אישור + אבחון על הלקות מהאוניברסיטה או מאוניברסיטאות אחרות (שנעשו עד חמש שנים לפני הבחינה), כל זאת עד חודש לפני מועד הבחינה באנגלית.
ימי והיקפי הלימודים
הלימודים מרוכזים בימי ד', ויתקיימו בין השעות 20:00-8:00 במשך שלושה סמסטרים (סמסטר א', ב' וסמסטר א' של השנה העוקבת).
זמנים אלו לא כוללים קורסי השלמה (ראו בהמשך) שמועמדים עשויים להיות מחויבים בהם, הנערכים בימים אחרים. בנוסף, מדי פעם יתכן ויוצעו קורסים נוספים או סדנאות בימים אחרים, או בסמסטר קיץ.
תכנית הלימודים
החוג לשירותי אנוש מציע שני מסלולי לימוד:
מסלול א' – עם כתיבת עבודת גמר מחקרית – תזה (289201-22-01)
מסלול זה משלב לימודים עיוניים והכשרה במחקר וכולל ביצוע מחקר עצמאי תחת הנחיה, כולל כתיבת עבודת תזה. במסלול זה הסטודנט ילמד קורסים בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות. מתוכם 4 קורסי חובה, פורום תיזה, וקורס עבודה מחקרית (תזה) (28 שעות שבועיות סמסטריאליות) והשאר סמינרים וקורסי בחירה ביניהם פרקטיקום (8 שעות שבועיות סמסטריאליות). משך הלימודים במסלול, כולל הגשת התיזה, לא יעלה על שלוש שנים, במהלכן על התלמיד לסיים את שמיעת הקורסים הנדרשים במסלול בשלושת הסמסטרים הראשונים (שנה וחצי מתחילת הלימודים), לבצע את מחקר התזה, ולהגיש את עבודת התזה לשיפוט לאחר שסיים את כל חובות השמיעה והגיש את כל עבודותיו לתואר. קבלה למסלול א' היא על פי החלטתה של הוועדה החוגית לתואר שני. השארות במסלול זה מותנית במציאת מנחה והגשת הצעת תיזה שתאושר על ידי החוג עד תום סמסטר א' של שנת הלימודים השניה.
מסלול ב' – עם בחינת גמר (289202-22-01)
במסלול זה הסטודנט ילמד קורסים בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות, מתוכם 6 קורסי חובה (22 שעות שבועיות סמסטריאליות) וכן סמינרים וקורסי בחירה ביניהם פרקטיקום (14 שעות שבועיות סמסטריאליות). על התלמיד לסיים את שמיעת הקורסים הנדרשים במסלול בשלושת הסמסטרים הראשונים (שנה וחצי מתחילת הלימודים). בסיום הלימודים על התלמיד לעבור בחינת גמר בנושאים שיקבעו על ידי החוג.
לימודי השלמה לקראת תואר שני
מועמד/ת לתואר שני שלא למד/ה את הנושאים: מבוא לסוציולוגיה/מבוא לפסיכולוגיה, בלימודי התואר הראשון, יידרש/תידרש לקחת קורס זה כקורס השלמה בחוג לשירותי אנוש. הוועדה האקדמית של החוג יכולה להוסיף קורסי השלמה נוספים במידת הצורך, בהתאם לרקע האקדמי של המועמד/ת. ציון ממוצע בלימודי ההשלמה יהיה 80 לפחות. קורסי ההשלמה יילמדו במהלך השנה הראשונה של התואר השני.
בהתאם לתקנון תואר שני, מועמד/ת שיידרש/תידרש ללמוד קורסים בהיקף העולה על 4 קורסים (16 שעות שבועיות סמסטריאליות ומעלה) יהיה עליו/ה להשלים את הקורסים במסגרת לימודי השלמה לקראת הצגת מועמדות ללימודי תואר שני.
מבנה כללי של הקורסים במסלולי הלימוד השונים
(הערה: החוג עשוי להכניס שינויים בתכנית זו, בהתאם למשאבי החוג ושיקוליו. פרטים נוספים ועדכונים ישלחו לתלמידים לפני תחילת שנת הלימודים).
מסלול א' – 36 שעות שבועיות סמסטריאליות ועבודת גמר מחקרית-תיזה:
קורסי חובה (סך הכל 28 שעות שבועיות סמסטריאליות):
שיטות מחקר כמותי (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
שיטות מחקר איכותני (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
פורום תזה (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סוגיות משפטיות בעולם העבודה (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
*עבודה מחקרית (תזה) (8 שעות שבועיות סמסטריאליות)
*קורס לצורכי רישום לתזה בלבד
חובת בחירה – 2 מתוך 3 קורסים:
תהליכי שירות וניהולם (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
שוק עבודה בר קיימא (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
ניהול משאבי אנוש (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סמינר (סך הכל 4 שעות שבועיות סמסטריאליות לבחירה)
לחץ וביצועים בעבודה (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
רגשות בשירות (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
קבלת החלטות ואסטרטגיות לשינוי התנהגות (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
קורסי בחירה (סך הכל 4 שעות שבועיות סמסטריאליות לבחירה)
אסטרטגיה שיווקית ליצירת אימפקט חברתי (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
עבודת צוות וגיבוש צוותים (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
מיון המשאב האנושי (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חוסן אסטרטגי וניהול משא ומתן- פרקטיקה ותיאוריות ישומיות (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
ניהול והערכת פרויקטים בארגוני שירות (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
איכות חיים בעבודה (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
*פרקטיקום
שוק העבודה – התנסות (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
*את הפרקטיקום ניתן לקחת כחלק מקורסי הבחירה.
**התכנית נתונה לשינוים בהתאם לצרכי החוג והמערכת
מסלול ב' (36 שעות שבועיות סמסטריאליות ובחינת גמר)
קורסי חובה (סך הכל 22 שעות שבועיות סמסטריאליות):
שיטות מחקר כמותי (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
שיטות מחקר איכותני (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
תהליכי שירות וניהולם (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
שוק עבודה בר קיימא (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
ניהול משאבי אנוש (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סוגיות משפטיות בעולם העבודה (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סמינרים (סך הכל 4 שעות שבועיות סמסטריאליות לבחירה)
לחץ וביצועים בעבודה (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
רגשות בשירות (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
קבלת החלטות ואסטרטגיות לשינוי התנהגות (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
קורסי בחירה (סך הכל 10 שעות שבועיות סמסטריאליות לבחירה)
אסטרטגיה שיווקית ליצירת אימפקט חברתי (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
עבודת צוות וגיבוש צוותים (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
מיון המשאב האנושי (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
חוסן אסטרטגי וניהול משא ומתן- פרקטיקה ותיאוריות ישומיות (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
ניהול והערכת פרויקטים בארגוני שירות (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
איכות חיים בעבודה (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
*פרקטיקום
שוק העבודה – התנסות (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
*את הפרקטיקום ניתן לקחת כחלק מקורסי הבחירה.
**התכנית נתונה לשינוים בהתאם לצרכי החוג והמערכת
שקלול הציונים לתואר
מסלול א'
ממוצע הציונים בקורסים השונים 40%
עבודת סמינר – 20%
עבודת גמר מחקרית (תיזה) – 40%
מסלול ב'
ממוצע הציונים בקורסים השונים 50%
שתי עבודות סמינריוניות:
שיטות מחקר איכותני וסמינר – 30%
בחינה מסכמת – 20%
הבהרות והנחיות נוספות לגבי הלימודים ומסלולי הלימוד
תכנית הלימודים מורכבת מקורסי חובה, קורסי בחירה וסמינריונים. יש לעבור בהצלחה את כל קורסי החובה במהלך שנה א', ולסיים את חובות השמיעה בשני מסלולי הלימוד עד תום הסמסטר הראשון בשנה השנייה.
במידה ונדרשו קורסי השלמה, יש לסיימם בהצלחה בציון 80 ומעלה עד סוף שנה א' של התואר השני.
בחינת הגמר למסיימים במסלול ב' תתקיים בשני מועדים. מועד א', יתקיים בתום שנה השנייה ללימודים. מועד ב' יפורסם בהמשך. לבחינת הגמר יכול לגשת סטודנט במסלול ב' אשר סיים את כל חובות השמיעה והגיש את כל עבודותיו לתואר (גם אם עדיין לא התקבל ציון בעבודות שהוגשו).
בחינת הגמר תכלול בתוכה את קורסי הליבה של תכנית הלימודים, בהתאם להחלטת יושב הראש והוועדה החוגית לתואר שני באותה שנת הלימודים.
בתום סמסטר ב' של שנת הלימודים הראשונה, תבדוק הוועדה החוגית לתואר שני אם השיג הסטודנט הרשום במסלול א' (מסלול עם כתיבת תזה) ממוצע של 85 לפחות בלימודי שנה א', ואם יש בידו טופס חתום של התקשרות ראשונית עם מנחה לתואר שני (המנחה צריך לקבל את אישור הוועדה החוגית ללימודי תואר שני.). במידה ושני תנאים אלה לא מולאו, יועבר הסטודנט ללימודים במסלול ב' (ללא תזה) יסיים את שמיעת הקורסים במסלול זה בשנת הלימודים השנייה, ויעמוד בבחינת גמר.
המעבר בין מסלול אחד למשנהו יתאפשר אך ורק באישור הוועדה החוגית ללימודי תואר שני במקרים מיוחדים. במקרה ויאושר מעבר בין מסלול אחד למשנהו, תחול על הסטודנט חובת ההשלמה ועמידה בכל דרישות המסלול החדש. הוועדה החוגית לתואר שני תיידע את הרשות ללימודים מתקדמים בדבר המעבר.
לימודים לקראת תואר שלישי (דוקטורט)
יושבת ראש הוועדה ללימודי תואר שלישי: פרופסור דנה יגיל
בחוג לשירותי אנוש ניתן ללמוד לתואר דוקטור לפילוסופיה במסגרת תכנית הדוקטורט החוגית.
תכנית הלימודים מיועדת להכשיר את בוגריה לעבודה במחקר והוראה בנושאים הקשורים לעולם העבודה ולשירות לקוחות. חברי הסגל בחוג עוסקים במחקר בנושאים כמו אקלים ארגוני, רגשות בעולם עבודה, לחץ ובריאות, תהליכי קבלת החלטות, יחסים בינאישיים בין נותני שירות ללקוחות, שירות בארגונים שלא למטרות רווח, מדיניות חברתית, ושירותים וצרכים במדינת ישראל. תחומי הידע של המרצים בחוג ועיסוקם בתחום השרות הינם ייחודיים במסגרת אקדמית בארץ ומאפשרים לתלמידי דוקטורט לעסוק במחקר אינטגרטיבי אשר ישלב היבטים חברתיים, ארגוניים, אישיים ובינאישיים בעולם העבודה תוך התייחסות למאפיינים המייחדים תהליכי שירות. התכנית מקדמת מחקר מעמיק באירגונים העוסקים במגוון תחומים כמו בריאות, חינוך ותקשורת.
ניתן לכתוב את עבודת הדוקטורט הן במתכונת של מונוגרפיה והן במתכונת של פרסומים, בהתאם לתקנון הלימודים לתואר שלישי של הרשות ללימודים מתקדמים.
בתכנית הלימודים קיימים 2 מסלולים: מסלול רגיל, מסלול ישיר לדוקטורט.
תכנית הלימודים לדוקטורט (289301-22-01)
- התכנית תעניק תואר "דוקטור לפילוסופיה".
- פרק הזמן המוקצה להשלמת מכסת הלימודים לתואר שלישי ולביצוע המחקר הוא ארבע שנים. הארכה מעבר לתקופה זו טעונה המלצת המנחה, וועדת הדוקטורט החוגית ואישור הרשות ללימודים מתקדמים.
- תכנית לימודי החובה כוללת סמינר מחקר בהיקף של ארבע שעות שבועיות סמסטריאליות.
- מנחה עבודת הדוקטורט או הוועדה המלווה (אם מונתה) רשאים לדרוש הרחבת לימודי הדוקטורט מעבר לשעות המינימום הנדרשות בסעיף 3 לעיל וזאת בהתאם לצרכי המחקר.
הגשת עבודת הדוקטורט לשיפוט תתאפשר רק לאחר שהסטודנטים השלימו את מלוא שעות הלימוד הנדרשות מהם.
במהלך השנה הראשונה ללימודים וכתנאי מעבר לשנה ב', יידרש/תידרש הסטודנט/ית ליטול חלק במינימום שני מפגשים ממסגרת ההכשרה של בית ספר בלום.
סטודנט/ית אשר ייטלו חלק ב- 14 מפגשים, יוכלו לזכות בהכרה של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות, וזאת, בכפוף לאישור הוועדה ללימודי תואר שלישי ובלבד שעמד במשך הזמן הנורמטיבי ללימודים הקבוע בתקנון.
מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית ספר בלום:
https://graduate.haifa.ac.il/index.php/he/component/sppagebuilder/?view=page&id=17
אוכלוסיית היעד
סטודנטיות וסטודנטים בעלי תואר 'מוסמך' במסלול א' (עם תזה) בשירותי אנוש, מדעי הרווחה והבריאות, מדעי החברה ומדעי החיים ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ, אשר יעמדו בתנאי הקבלה שלהלן.
דרישות עיקריות ותנאי קבלה
- תואר "מוסמך" עם תזה מאוניברסיטה המוכרת על ידי אוניברסיטת חיפה או סיום לימודים במסלול לימודי מחקר מקדים לתלמידים אשר סיימו לימודיהם לתואר שני במסלול ללא כתיבת תזה (ראו פירוט בהמשך).
- ציון ממוצע של לפחות 85 בלימודי התואר השני ולפחות 90 בעבודת התזה.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמי; אחד ממכתבי ההמלצה יהיה ממנחה התזה בתואר השני.
- אישור בכתב בדבר התקשרות עם מנחה מהחוג לשירותי אנוש המוכן להנחות את המועמדים בעבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמדים לגבי המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי המנחה המיועד וע"י ועדת הדוקטורט.
הקבלה ללימודים מותנית באישור הוועדה החוגית ללימודי דוקטורט
לימודי חובה לדוקטורט 4 שעות שבועיות סמסטריאליות:
סמינר דוקטורט (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
הסמינר ילווה את הסטודנטים במטרה לפתח כישורים נדרשים לכתיבת הצעת מחקר, חיבור הדוקטורט, מאמרים מדעיים, וכתיבת בקשות למימון מחקרים . במסגרת הסמינר, הסטודנטים יציגו בעיות תיאורטיות ומתודולוגיות עמן הם מתמודדים ויפגשו עם חוקרים שיציגו את עבודותיהם ומהלך התפתחותן.
מבנה הלימודים
משך הלימודים לתואר השלישי הוא ארבע שנים, והוא מחולק לשני שלבים: שלב מחקר א' ושלב מחקר ב'.
שלב מחקר א'
משך הלימודים בשלב מחקר א' לא יעלה על שנתיים מתחילת סמסטר הלימודים בו התקבל התלמיד (כולל חופשת הסמסטר/הקיץ). במהלך תקופת לימודים זו, ולא יאוחר מסוף השנה האקדמית הראשונה, יידרש התלמיד להשלים את הצעת המחקר, לקבל את אישור המנחה להצעה ולהגישה לעיון הוועדה החוגית, וכן לעמוד בדרישות אחרות שהוטלו עליו על ידי הוועדה החוגית.
הצעת המחקר תיכתב בפורמט המקובל של הצעת מחקר לאקדמיה הישראלית, כולל תוצאות ראשוניות, אם קיימות. הצעת המחקר תהיה מקורית ובעלת סיכוי סביר לתרומה משמעותית לידע ולהבנה בתחום הנחקר.
במידת הצורך, ועל בסיס המלצת המנחה ו/או הוועדה החוגית, תמונה ועדה מלווה לסטודנטים.
לאחר אישור הצעת המחקר על ידי מעריכים חיצוניים, ועדת הדוקטורט החוגית והוועדה המלווה (אם מונתה), על סמך דוחות שיפוט, ולאחר אישור וועדת אתיקה פקולטתית או אוניברסיטאית, יעברו הסטודנטים למעמד של תלמידי מחקר שלב ב'.
שלב מחקר ב'
משך הלימודים בשלב מחקר ב' יהיה פרק הזמן שבין סיום שלב מחקר א' ועד ארבע שנים מתחילת הסמסטר בו התקבל התלמיד ללימודי תואר שלישי. במהלך תקופת לימודים זו, יידרש התלמיד להשלים את כתיבת עבודת הדוקטור, לקבל את אישור המנחה (והוועדה המלווה אם מונתה), אישור הוועדה החוגית, וכן להגישה לרשות ללימודים מתקדמים לצורך שיפוט.
ביצוע המחקר ודוח התקדמות
בתום כל שנה מיום אישור הצעת המחקר, יגישו הסטודנטים דוח התקדמות החתום על ידי המנחה לחברי וועדת הדוקטורט. אל הדוח אפשר לצרף מאמרים שנשלחו לפרסום, באם קיימים.
הגשת עבודת הדוקטורט לשיפוט
העבודה תוגש לשיפוט תוך ארבע שנות לימוד. העבודה תיערך באחת משתי התבניות הבאות:
- מונוגרפיה – חיבור רגיל, אשר לא יעלה על יותר ממאתיים עמודים (לא כולל תקציר, רשימה ביבליוגרפית ונספחים).
- דוקטורט פרסומים בהתאם לתקנון לימודים לתואר שלישי.
שיפוט עבודת הדוקטורט
לאחר אישור הגשת העבודה לשיפוט על ידי המנחה והוועדה המלווה (במידה ומונתה), תועבר עבודת הדוקטורט לרשות ללימודים מתקדמים להמשך הליך השיפוט בהתאם לתקנון הלימודים לתואר שלישי.
מסלול ישיר לדוקטורט (289315-22-02)
לימודים במסלול זה מיועדים לסטודנטים מצטיינים שסיימו את שנת הלימודים הראשונה בלימודי תואר שני בחוג ואשר ברצונם להמשיך ברצף ללימודי דוקטורט ושהחוג רואה בהם מועמדים אפשריים ללימודי תואר שלישי.
משך לימודים במסלול זה הינו 5 שנים.
תנאי קבלה (כתלמיד שנה ב' במסלול):
- ציון 90 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים.
- התקשרות והסכמה בכתב עם מנחה דוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי מנחה עבודת הדוקטורט המיועד.
- השלמת קורסים מתכנית המוסמך בציון מספרי בהיקף של 14 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות, בציון משוקלל של 90 לפחות, והגשת עבודה סמינריונית שזכתה לציון של 90 לפחות.
מבנה הלימודים
א. השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 28 שעות שבועיות סמסטריאליות (סך הכל) לפחות ברמת תואר שני, וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות.
ב. הגשת שתי עבודות סמינריוניות או חלופה שוות ערך שנקבעה על ידי החוג. על התלמיד להשיג ציון של 90 לפחות בכל אחת משתי העבודות הסמינריוניות.
ג. הגשת הצעת מחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים.
משך הלימודים למטלות אלו הוא שנתיים.
עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בכל חובות הלימודים כמפורט לעיל, יעבור התלמיד למעמד של תלמיד דוקטורט שלב ב', במסגרתו יבצע את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטורט.
משך הלימודים לכתיבת עבודת דוקטורט הוא שלוש שנים.
תלמיד במסלול הישיר לדוקטורט יקבל תעודת מוסמך האוניברסיטה במסגרת המסלול הישיר לדוקטורט מיד עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בחובות הלימוד של המסלול הישיר לדוקטורט.
תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו בשלב המוסמך של מסלול הישיר לדוקטורט, ולהשלים את לימודי המוסמך במסלול א' או ב', יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א' או במסלול ב', לפי העניין.
מסלול לימודי מחקר מקדים
מסלול לימודי מחקר מקדים מיועד לתלמידים אשר סיימו לימודיהם לתואר שני במסלול ללא כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה) או שסיימו לימודים בתחום שונה מתחום המחקר בו הם מתעתדים להמשיך את לימודיהם.
תנאי קבלה ודרישות המסלול:
- ממוצע משוקלל של 85 בלימודי התואר השני.
- קבלת הסכמה בכתב מחבר סגל אקדמי להנחיית עבודת הגמר המחקרית (תזה).
- עמידה בתכנית לימודים אישית, שתיקבע על ידי המנחה.
- ביצוע מחקר וכתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה).
משך זמן הלימודים הנורמטיבי במסלול זה הינו שנה אחת בלבד.
על מנת להמשיך ללימודי תואר שלישי יש להשיג ציון סופי 90 ומעלה בעבודת התזה.
סיום הלימודים במסלול זה אינו מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי.
ועדת הדוקטור יכולה להחליט על קבלה/אי קבלה על פי שקול דעתה.