215 תוכנית בין-תחומית בהתפתחות הילד
התכנית הבינתחומית לתואר שני בהתפתחות הילד
ראש התכנית : פרופסור תרצה יואלס
חברי סגל אקדמי
פרופסור מן המניין : פרופסור דוד אופנהיים, פרופסור אבי שגיא – שורץ (אמריטוס)
מרצה בכיר : פרופסור תרצה יואלס, פרופסור אפרת שר צנזור
מרצה : דוקטור נעמי הברון
עמית הוראה : גברת טלי אשל שביט, דוקטור נורית גור יעיש, דוקטור סמדר דולב, גברת מיכל וינר, דוקטור שירה יובל, דוקטור שירלי שויער
מרכזת התכנית: גב' רחל קורנבליט
מיקום : קומה 7 חדר 7080 בנין רבין
טלפון : 04-8249074
דואר אלקטרוני :rkorenbli@univ.haifa.ac.il
הלימודים לתואר שני בהתפתחות הילד (מוסמך האוניברסיטה)
רקע:
התכנית הבינתחומית לתואר שני בהתפתחות הילד מיועדת לאנשי מקצוע עם ניסיון בעבודה עם ילדים, אשר במסגרת לימודיהם האקדמיים הקודמים לא קיבלו הכשרה ספציפית במדעי ההתפתחות: מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, פיזיותרפיסטים, אחיות בריאות הציבור, אחיות במחלקות ילדים, עובדים סוציאליים, שופטי משפחה ונוער ועורכי דין בתחום המשפחה, אנשי חינוך מיוחד, אנשי מדיניות ציבורית ואחרים.
מטרת הלימודים:
התכנית תרחיב ותעמיק את הידע בתיאוריה ובמחקר בנושאים הקשורים בהתפתחות הילד, תוך פיתוח כישורים מתאימים ליישום הידע. בכך תאפשר התכנית לבעלי מקצוע שעובדים עם ילדים להיחשף לידע בסיסי ועדכני בתחום התפתחות הילד ולשדרג באופן משמעותי את איכות עבודתם ומעמדם המקצועי.
בתוכנית מלמדים מורים המובילים בתחומי מחקרם ההתפתחותי ובעבודתם הקלינית-טיפולית. התכנית עוסקת בתיאוריה, מחקר ויישומים קליניים ומספקת לסטודנטים שלושה בסיסים:
- תיאוריה ומחקר עדכני בהתפתחות הילד
- תיאוריה ומחקר בנושאים ספציפיים כמו ילדים בעלי לקויות התפתחותיות, אומנה, אימוץ ומסגרות טיפול חוץ ביתיות
- שיטות תצפית, הערכה והתערבות עם ילדים במסגרות שונות
תנאי קבלה:
תואר ראשון ממוסד מוכר בארץ או בחו"ל במקצוע רלוונטי כגון: עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, סיעוד, חינוך, משפטים, פיזיותרפיה וכל תחום אחר שניתן יהיה להראות את הרלוונטיות שלו ליעדי התכנית.
– שלוש שנות ניסיון בעבודה הקשורה עם ילדים
– ציון סופי של 85 לפחות בלימודי התואר הראשון
– מבחן כניסה באנגלית
ועדת הקבלה תשקול לגופו של עניין מועמדים שאינם עומדים באופן מלא בכל תנאי הקבלה.
בנוסף על המועמדים :
- למלא קורות חיים
- לצרף תיאור עצמי
- מועמדים בעלי תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית חייבים לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת ע״י האוניברסיטה כתנאי לקבלתם ללימודים.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחוייבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה–GRE או בלימודי השלמה במסגרת לימודי התואר הראשון. לפרטים נוספים ניתן לפנות לתקנון לימודי תואר שני.
הקבלה בשנה הראשונה הינה למסלול ב' בלבד. ניתן יהיה לעבור למסלול המחקרי (עם תזה) במהלך השנה הראשונה באישור ראש התכנית והוועדה לתואר שני.
משך הלימודים :
משך הלימודים בתכנית הוא שנתיים, הלימודים יתקיימו במשך יום אחד בשבוע, ביום חמישי. עבור תלמידים במסלול עם תזה עשויה להידרש שנה שלישית.
מבנה תכנית הלימודים:
תכנית הלימודים כוללת קורסים ליבה ומגוון רחב של קורסים בקבוצות קטנות. כל קורסי הליבה נלמדים בשנה א' למעט סמינר פרויקט סיום וסמינר התזה שנלמדים בשנה ב'. שאר הקורסים נלמדים בשנה א' או ב'.
קורסי ליבה-חובה
פסיכולוגיה התפתחותית – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
התפתחות רגשית חברתית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סטטיסטיקה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מתודולוגיה מחקרית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שיטות התערבות התפתחותיות – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
הורות והתקשרות – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
תצפית תינוקות – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינריון פרויקט סיום (לתלמידים במסלול ללא תזה שנה ב') – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינר תיזה (לתלמידים במסלול עם תזה, שנה ב׳) – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסים נוספים
התפתחות שפה בגיל הרך – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ילדים בסיכון – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ילדים ומשפט – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הדרכה רפלקטיבית – 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סמינר מתקדם במדעי ההתפתחות – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הכרת כלי הזמינות הרגשית – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הכרת הכלי של השלמת ההורה עם האבחנה – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פרויקט סיום:
במסגרת מסלול ללא תזה נכתבת עבודה מסכמת ביקורתית ("פרויקט סיום") על בסיס שילוב בין הניסיון המעשי שהתלמידים מביאים מתחומם והידע ההתפתחותי אותו הם רוכשים בתכנית. הפרויקט מותאם לכל סטודנט באופן אישי בהתבסס על ניסיונו ותחומי העניין שלו. מטרתו של פרויקט הסיום לאפשר את החיבור בין הידע הנרכש בתכנית לבין העיסוק בשדה.
תנאי סיום הלימודים בתכנית:
מסלול א': מסלול עם עבודת גמר מחקרית (תזה) – 36 שעות שבועיות סמסטריאליות ועבודת גמר מחקרית-תזה המהווה 40% מהציון הסופי לתואר.
מסלול ב': מסלול ללא עבודת גמר מחקרית (ללא תזה) – 40 שעות שבועיות סמסטריאליות ופרויקט סיום המהווה 25% מהציון הסופי לתואר.
בסיום הלימודים ולאחר מילוי כל הדרישות יוענק התואר מוסמך האוניברסיטה (MA) בהתפתחות הילד.
תכנית הלימודים עם התמחות בלימודי תנועה בראיה התפתחותית*
ראש התכנית: פרופ' אפרת שר צנזור
תכנית התמחות בלימודי תנועה בראיה התפתחותית בשיתוף עם החוג לפיזיותרפיה, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות
*תחום ההתמחות יצוין על גבי תעודת המוסמך
מבנה התכנית
סטודנט שילמד במסלול ההתמחות מסלול א' עם תיזה
עליו ללמוד 26 שש"ס מקורסי חובה בהתפתחות הילד
10 שש"ס קורסי התמחות במסגרת החוג לפיזיותרפיה
4 שש"ס קורס חובה אינטגרטיבי של תכנית ההתמחות
סה"כ 40 שש"ס
סטודנט במסלול ב' פרויקט גמר
עליו ללמוד 26 שש"ס קורסי חובה בהתפתחות הילד
2 שש"ס קורס בחירה מתקדם בהתפתחות הילד
10 שש"ס קורסי התמחות במסגרת החוג לפיזיותרפיה
4 שש"ס קורס חובה אינטגרטיבי
סה"כ 42 שש"ס
תכנית לימודים עם התמחות בהפרעות בתקשורת*
ראש התכנית: פרופ' אפרת שר צנזור
תכנית התמחות בשיתוף החוג להפרעות בתקשורת, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות
*תחום ההתמחות יצוין על גבי תעודת המוסמך.
מבנה התכנית
סטודנט שילמד במסלול ההתמחות מסלול א' עם תיזה
עליו ללמוד 26 שש"ס מקורסי חובה בהתפתחות הילד
10 שש"ס קורסי התמחות בהפרעות בתקשורת
4 שש"ס קורס חובה אינטגרטיבי של תכנית ההתמחות
סה"כ 40 שש"ס
סטודנט במסלול ב' פרויקט גמר
עליו ללמוד 26 שש"ס קורסי חובה בהתפתחות הילד
2 שש"ס קורס בחירה מתקדם בהתפתחות הילד
10 שש"ס קורסי התמחות בהפרעות בתקשורת
4 שש"ס קורס חובה אינטגרטיבי
סה"כ 42 שש"ס
חדש – לימודי תואר שני בהתפתחות הילד עם התמחות בלימודי ריפוי בעיסוק *
ראש התכנית :פרופ' אפרת שר צנזור
התוכנית הבינתחומית לתואר שני בהתפתחות הילד עם התמחות בלימודי ריפוי בעיסוק
מסלול הלימודים יאפשר למרפאים בעיסוק להעמיק את הידע והכישורים הנדרשים להובלה של צוותים רב-מקצועיים המטפלים בילדים ומשפחותיהם.
הלימודים בתכנית מקיימים בימי חמישי, ובחלק מהסמסטרים גם בימי רביעי.
עבור תלמידים במסלול עם תזה תדרש שנה שלישית.
מבנה התכנית
סטודנט שילמד במסלול ההתמחות מסלול א' עם תיזה
עליו ללמוד 26 שש"ס מקורסי חובה בהתפתחות הילד
10 שש"ס קורסי חובת בחירה ובחירה בהתמחות בריפוי בעיסוק
4 שש"ס קורס חובה אינטגרטיבי של תכנית ההתמחות
סה"כ 40 שש"ס
סטודנט במסלול ב' פרויקט גמר
עליו ללמוד 26 שש"ס קורסי חובה בהתפתחות הילד
2 שש"ס קורס בחירה מתקדם בהתפתחות הילד
10 שש"ס קורסי חובת בחירה ובחירה בריפוי בעיסוק
4 שש"ס קורס חובה אינטגרטיבי של תכנית ההתמחות
סה"כ 42 שש"ס
מסיימי התכנית יהיו זכאים לתואר מוסמך בהתפתחות הילד
*תחום ההתמחות יצוין על גבי תעודת המוסמך.
הערה לתכניות ההתמחות: תכנית לימודים ופירוט הקורסים נמצאים באתר התכנית. ייעוץ יינתן במזכירות.
תכנית לימודי דוקטורט בינתחומי בהתפתחות הילד
ראש התכנית: פרופסור תרצה יואלס
מטרת התכנית
מטרת התכנית הינה להעניק הכשרה מחקרית מתקדמת ברמת דוקטורט לאנשי מקצוע העובדים בתחום התפתחות הילד, כגון מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, אנשי חינוך בגיל הרך, עובדים סוציאליים ואחיות, המעוניינים להעמיק במחקר שיחודו נקודת מבט בינתחומית המשלבת את תחום הדעת של מקצועם ואת תחום הידע המחקרי של מדעי ההתפתחות.
עבודות הדוקטורט משלבות אספקטים רגשיים-חברתיים בהתפתחותם של ילדים, שהינם תחום המומחיות של מורי התכנית, יחד עם אספקטים המבוססים על תחומי הדעת של מקצועות הבריאות והחינוך. לצורך כך, אנו מעודדים את התלמידים לגייס מנחה נוסף ממקצוע האם שלהם.
תכנית הלימודים
בתכנית הלימודים מתקיימים שני מסלולים:
א. מסלול רגיל
ב. מסלול לימודי מחקר מקדים
א. מסלול רגיל
תנאי קבלה ודרישות עיקריות:
- תואר "מוסמך" עם עבודת גמר מחקרית (תזה) בהתפתחות הילד או בתחומים נושקים הקשורים לעיסוק עם ילדים, ממוסד אקדמי מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
- ציון ממוצע של 85 לפחות בתואר הראשון.
- ציון ממוצע של לפחות 90 בלימודי התואר השני ולפחות 90 בעבודת הגמר המחקרית.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמי; אחד ממכתבי ההמלצה יהיה ממנחה עבודת הגמר המחקרית.
- אישור בכתב בדבר התקשרות עם מנחה מסגל התכנית להתפתחות הילד המוכן להנחות את המועמד/ת בעבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמד/ת לגבי המחקר המוצע, מאושרת על ידי המנחה המיועד. ההצהרה תהיה בהיקף של עד 5 עמודים (לא כולל הסימוכין) במבנה של: מבוא (רקע, שאלות/השערות המחקר), שיטה, חשיבות וחדשנות המחקר, ועדת אתיקה, סימוכין
- אישור הוועדה ללימודי תואר שלישי
תכנית הלימודים
א. התכנית מעניקה תואר "דוקטור לפילוסופיה".
ב. פרק הזמן המוקצה להשלמת מכסת הלימודים לתואר שלישי ולביצוע המחקר הוא ארבע שנים.
ג. היקף הקורסים הנלמדים בתוכנית הינו עד 16 שעות שבועיות סמסטריאליות
ד. המנחה רשאי להטיל על התלמיד חובת בחינה (בכתב או בעל פה) בשיעורים בהם הוא נדרש להשתתף.
ה. התלמיד לא יוכל למסור את עבודת הדוקטורט לשיפוט בטרם סיים את מלוא שעות הלימוד הנדרשות ממנו.
ו. תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ"ה יחויבו
להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה"ס בלום.
הרשות ללימודים מתקדמים, ביה"ס בלום ממליץ להשתתף ב 12 מפגשים לפחות.
הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב 7 מפגשים, כקורס בהיקף
של 1 שש"ס ובגין השתתפות ב 12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שש"ס.
מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בי"ס בלום
ב. מסלול לימודי מחקר מקדים
תנאי קבלה למסלול לימודי מחקר מקדים:
- תואר "מוסמך" בהתפתחות הילד או בתחומים נושקים הקשורים לעיסוק עם ילדים, ללא עבודת גמר מחקרית, ממוסד אקדמי מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל, בציון משוקלל של 90 לפחות.
מבנה הלימודים במסלול לימודי מחקר מקדים
- משך הלימודים הינו שנה אחת בלבד.
- במהלך לימודיו יידרש התלמיד להשלים כתיבת עבודת גמר מחקרית.
- סיום הלימודים במסלול המחקר המקדים אינו מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי.
ג.תכנית הלימודים למועמדים בעלי תואר שני מחוג אחר
מועמדים בעלי תואר שני שאינם בוגרי התוכנית הבינתחומית לתואר שני בהתפתחות הילד, יתבקשו טרום רישומם ללימודי תואר שלישי, ללמוד את הקורסים הבאים מהתוכנית לתואר שני:
- מתודולוגיה מחקרית בהתפתחות הילד (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
- פסיכולוגיה התפתחותית למתקדמים (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
- תצפית ילד, דיאדה וטריאדה (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
- הכרת הכלים זמינות רגשית והשלמה עם האבחנה (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)