285 בריאות נפש קהילתית
285
בריאות נפש קהילתית
חוג לימודים לתואר שני – מוסמך האוניברסיטה (M.A)
ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש החוג: פרופסור דיויד רועה
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המנין: פרופסור מרק גלקופף, פרופסור דיויד רועה.
פרופסור חבר: פרופ' ערד קודש (מומחה), פרופ' דנה צור ביתן
פרופסור נספח: פרופסור יצחק לבב, פרופ' ז'אן מינץ
מרצה בכיר: דוקטור עמית באומל, דוקטור כרמית-נועה שפיגלמן, דוקטור שירה ברזילי, דוקטור אנואר ח'טיב (מומחה).
עמית הוראה: דוקטור עדי לביא-רוטנברג
מזכירות החוג
מנהלנית החוג: גברת שירלי טל-כהן
טלפון: 04-8288496
דואר אלקטרוני: stal@univ.haifa.ac.il
מזכירת חוג:
טלפון: 048240285
מיקום: קומה 5, חדר 522, בניין הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות
שעות הקבלה: ימים א׳-ה׳ בין השעות 13:00-11:00
פקס: 04-8288723ל
הלימודים לתואר שני
יושב ראש הוועדה החוגית ללימודי תואר שני: דוקטור שירה ברזילי
על לימודי בריאות נפש קהילתית
החוג לבריאות נפש קהילתית הוקם בשנת 2005 כדי להרחיב ולהעשיר את הידע בתחום בריאות הנפש בקהילה ולהכשיר אנשי מקצוע בתחום זה. צרכים אלה משקפים מגמה של העברת כובד המשקל ממתן שרותי בריאות נפש בבתי חולים למסגרות בקהילה ושל כינון שירותי שיקום ייחודיים בתוך הקהילה. שירותים אלה מקדמים איכות חיים עבור צרכנים בעלי מוגבלויות גופניות ונפשיות ואנשים שסובלים ממצוקה אישית, טראומה או הדרה חברתית. שירותים אלה מסייעים לשילובם של צרכניהם במסגרת קהילתם, תוך שיתופם ושיתוף בני משפחותיהם בתכנון ובהגשת עזרה זו. כל זאת נעשה תוך הרחבת האפשרויות לבחירה חופשית, לאוטונומיה אישית, לתפקוד בקהילה, ועם כיבוד תרבותם, מסורתם וערכיהם של הצרכנים, עם שימוש בהתערבויות מבוססות על ראיות. לאור צרכים משתנים אלו, פועל החוג לבריאות נפש קהילתית להכשיר את בוגריו כאנשי מקצוע וחוקרים בתחום בריאות הנפש והשיקום הפסיכיאטרי. בנוסף, החוג שם דגש על בריאות נפש קהילתית במובן הרחב שלה. זאת נוגעת לא רק לאנשים הנמצאים בתהליכי שיקום, כי אם גם באוכלוסייה הצורכת שירותי נפש בקהילה (למשל פסיכותרפיה), וברווחה הנפשית של האוכלוסייה הרחבה ובתפקיד הקהילה בעיצוב רווחה זו.
ההכשרה בחוג מתבצעת באמצעות הקניית ידע תיאורטי, מחקרי ויישומי לאנשי מקצוע מתחומי החברה, הרווחה והבריאות. הלימודים מתמקדים בהקניית ידע על מושגים מרכזיים בתחום בריאות הנפש, רווחה נפשית של כלל הציבור, מוגבלויות גופניות ונפשיות ובהנחלת ערכי יסוד עיקריים בבריאות נפש קהילתית שעוסקים ברווחה נפשית, מניעה, שיקום, שילוב בקהילה והחלמה.
ליבת הלימודים האקדמיים בחוג כוללת את התכנים הבאים: ערכים והנחות יסוד של בריאות נפש קהילתית, רווחה נפשית, טיפול בקהילה, שיקום, שילוב קהילתי והחלמה; מיפוי אפיונים וצרכים קהילתיים; היכרות עם החקיקה ומערכות בריאות הנפש; רכישת ידע במניעה ובהתערבויות בשיקום; התמודדות עם מצבי משבר וטראומה; ידע ומיומנויות בתכנון מדיניות; מוגבלויות ; ניהול ומחקר.
כמו כן, מקיים החוג התנסות שדה במסגרת קורסי התערבויות ייחודיות מבוססות-ראיות בשיקום הפסיכיאטרי.
תנאי קבלה
- תואר אקדמי ממוסד מוכר להשכלה גבוהה מתחומי: עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק, סיעוד, חינוך, פסיכולוגיה, מדעי ההתנהגות, שירותי אנוש, הפרעות בתקשורת, פיזיותרפיה, רפואה. מועמד בעל תואר ראשון מתחום אחר יובא לדיון חריג בפני הוועדה החוגית ללימודי תואר שני.
- ממוצע ציוני תואר ראשון – 80 ומעלה ולא פחות מ-76 בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר בוגר.
- שני מכתבי המלצה, כאשר אחד חייב להיות אקדמי. ההמלצות תשלחנה אל החוג על ידי הממליצים בלבד. את טפסי ההמלצות ניתן למצוא באתר החוג תחת ״טפסים״. ניתן לקבל מכתבי המלצה אקדמיים שנכתבו על גבי טפסים של חוגים אחרים לתואר שני באוניברסיטת חיפה בלבד.
- מועמד המבקש להגיש מועמדות למסלול עם תזה מתבקש להגיש ( בנוסף לכתוב מעלה) גם הצהרת כוונות מחקרית ( 400-500 מילים ) לפי ההנחיות הבאות:
תארו שאלת מחקר שהייתם/ן רוצים/ות לחקור במסגרת התזה בחוג לבריאות נפש קהילתית וכתבו הצעת מחקר קצרה. הצעת המחקר צריכה לכלול את נושא המחקר, שאלת המחקר, מדוע חשוב לחקור זאת וכן התייחסות למערך המחקר, כלומר כיצד אתם/ן מציעים/ות לחקור את שאלת המחקר שהצעתם/ן (שיטה, השערות וכו').
ניתן לשלוח את ההצהרה בעברית או באנגלית.
שימו לב, הצעת המחקר אינה מחייבת אתכם או את החוג והינה רק לצרכי בדיקת התאמתכם למסלול תזה.
אנא הקפידו על גודל פונט 12,
רווח שורות של 1.5 או 2 .
אורך כאמור הינו בין 400 ל-500 מילים. - מועמד בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה, כתנאי לקבלתו.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה במבחן GRE.
- בנוסף, בעת ההרשמה על המועמד לשלוח בדואר אלקטרוני אל מזכירות החוג:
- – שאלון אישי למועמד (בצירוף תמונה) – הטופס נמצא באתר החוג.
העדפה מתקנת
בהמשך לקידום ערכי שילוב של אנשים עם מוגבלות בקהילה וזכותם לסיוע מהחברה בכך, נוהגת הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות מדיניות העדפה מתקנת לגבי אנשים עם מוגבלות פיזית, חושית או פסיכיאטרית. לפיכך, מועמדים המתאימים להגדרה של אנשים עם מוגבלות פיזית, חושית או פסיכיאטרית, שאינם עומדים בתנאי הקבלה הפורמאליים של החוג אליו הגישו מועמדותם, אך עומדים בתנאי המינימום הכלל אוניברסיטאיים לקבלה, יהיו זכאים לפנות בכתב לוועדת הקבלה החוגית ולפרט את נימוקיהם לבקשתם. הוועדה תבחן כל בקשה לגופה ותהיה רשאית לקבל מידע נוסף מהמועמד/ת, לערוך ראיונות אישיים או קבוצתיים. לאחר בחינת מכלול המידע הקשור למועמד/ת יכולתו/ה ומוגבלותו/ה, תחליט הוועדה אם לקבלו/ה, עם או ללא תנאי או לדחות את הבקשה. הוועדה תודיע על החלטתה בכתב למועמד/ת. שיעור המועמדים שהוועדה מוסמכת להחליט על קבלתם לא יעלה בכל מקרה על 5% מכלל הסטודנטים שהתקבלו לחוג באותה שנה. החלטה זו אינה מתייחסת למועמדים עם מוגבלות העומדים בתנאי הקבלה הפורמליים של החוג אליו נרשמו.
מבנה הלימודים
הלימודים בחוג מתקיימים יום בשבוע, בימי רביעי בין השעות 19:45-8:30.
הלימודים במסלול תזה נמשכים שלוש שנים.
הלימודים במסלול ללא תזה נמשכים שנתיים.
חובה לסיים את חובות השמיעה בשני המסלולים עד תום השנה השנייה !
החוג מציע שני מסלולי לימוד:
מסלול א׳ – מסלול עם כתיבת עבודת גמר מחקרית – תיזה (285201-23-01)
במסגרת מסלול זה הסטודנטים יפתחו מומחיות והבנה מקיפה של תחום תוכן מסוים שיוגדר יחד עם מנחה התיזה. מטרה זו תושג על ידי חקירה מדעית של הנושא, תוך שימוש בשיטות המחקר הנהוגות בתחום זה, ניתוח ממצאי מחקר באופן עצמאי וכתיבת עבודת גמר מחקרית על פי אמות המידה המקובלות. במסלול זה יורשו התלמידים להגיש את התיזה לשיפוט רק לאחר שסיימו את כל חובות השמיעה והגישו את כל עבודותיהם לתואר. מסלול עם כתיבת תיזה מבוסס על לימודי מחקר ולימודים עיוניים.
על הסטודנטים ללמוד קורסים בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות, שבמסגרתם הם נדרשים לכתוב שתי עבודות סמינריוניות ולהגיש עבודת גמר מחקרית (תיזה). משך הלימודים במסלול זה לא יעלה על שלוש שנים.
הערה: בתום סמסטר א' שנה א' תבדוק הוועדה החוגית לתואר שני האם השיגו הסטודנטים הרשומים במסלול, ממוצע של 85 לפחות בקורסי החובה שנתנו במהלך הסמסטר. סטודנט שלא עמד בתנאי זה יועבר אוטומטית למסלול ב.
בסוף סמסטר ב שנה א' תבדוק הוועדה החוגית לתואר שני האם השיגו הסטודנטים הרשומים במסלול, ממוצע של 85 לפחות בקורסי החובה שנתנו במהלך השנה, סטודנט שלא עמד בתנאי זה יועבר אוטומטית למסלול ב.
כמו כן על סטודנט במסלול א' לחתום על הסכמה עקרונית להנחייה, עם מנחה, עד תום סמסטר ב' שנה א'.
מקרים חריגים יובאו לדיון בוועדה החוגית ללימודי תואר שני.
מסלול ב׳ – מסלול עם בחינת גמר – ללא תיזה (285202-23-02)
תכנית במסלול זה מבוססת על הדגשת הלימודים העיוניים. על הסטודנטים ללמוד קורסים בהיקף של 40 שעות שבועיות סמסטריאליות ולכתוב שלוש עבודות סמינריוניות. משך הלימודים במסלול זה לא יעלה על שנתיים. סטודנטים במסלול ללא תיזה ידרשו לעבור בחינת גמר לאחר שסיימו בהצלחה את כל חובות השמיעה של המסלול (40 שעות לימוד) במהלך שנתיים והגישו את כל עבודותיהם לתואר. מטרת המבחן הינה לבדוק את יכולת הסטודנטים לענות על שאלות בתחומי הידע של בריאות נפש קהילתית באופן מקיף ואינטגרטיבי, בהתבסס על לימודיהם.
מעבר ממסלול לימודים אחד למשנהו אפשרי, באישור הוועדה החוגית ללימודי תואר שני, בתום השנה הראשונה. במקרה של מעבר ממסלול למסלול יחויבו התלמידים בכל הדרישות של המסלול החדש (החל מהשנה השנייה ללימודיהם). הקורסים שנלמדו במסלול הישן ייחשבו כמילוי חלקי של הדרישות למסלול החדש. תנאי המעבר למסלול תזה הינם ממוצע של לפחות 85 בסיום שנה א’, ממוצע של לפחות 85 בכל אחד מקורסי המחקר והגשת הצהרת כוונות בת 3-2 עמודים אשר תכלול את הרעיון המחקרי יחד עם סקירת ספרות, מתודולוגיה טנטטיבית ושתי שאלות מחקר. ההצהרה תכתב לפי כללי ה- APA. את הבקשה למעבר מסלול יש להגיש למזכירות החוג עד חודש לפני תחילת שנת הלימודים השנייה.
הערה: חובה לסיים את חובות השמיעה בשני המסלולים עד תום השנה השנייה !
תוכנית הלימודים
תכנית הלימודים מורכבת מקורסי חובה, קורסי מחקר, סמינריונים, שיטות התערבות ומקורסים השייכים לשני תחומים עיקריים שהחוג רואה אותם כמשולבים זה בזה: א. קידום הבריאות הנפשית ב. שיקום, החלמה ושילוב בקהילה – בקרב אנשים עם קשיים או מוגבלויות נפשיות ופיזיות.
מבנה תוכנית הלימודים
סטודנטים במסלול א׳ – מסלול עם כתיבת תיזה
2 קורסי חובה – (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
2 קורסי מחקר – (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
2 סמינריונים – (8 שעות שבועיות סמסטריאליות)
1 הגשת תזה (2 שעות שבועיות סמסטריאליות)
9 קורסי בחירה – (18 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סך הכל – 36 שעות שבועיות סמסטריאליות
סטודנטים במסלול ב׳ – מסלול עם בחינת גמר
2 קורסי חובה – (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
2 קורסי מחקר – (4 שעות שבועיות סמסטריאליות)
3 סמינריונים – (12 שעות שבועיות סמסטריאליות)
10 קורסי בחירה – (20 שעות שבועיות סמסטריאליות)
סך הכל – 40 שעות שבועיות סמסטריאליות
קורסי חובה
פסיכופתולוגיה
מיומנויות בנית קשר ותקשורת/מיומנויות ראיון והתערבות
קורסי מחקר – מסלול תזה:
שיטות מחקר
טקסטים מדעיים: קריאה וכתיבה
קורסי מחקר – מסלול ללא תזה:
טקסטים מדעיים: קריאה וכתיבה
שיטות מחקר
סמינריונים
סמינריון ראיון מוטיבציוני והמטופל המאתגר
סמינריון קידום יוזמות בבריאות הנפש במגזר הערבי
סמינריון התמכרות לסמים ואלכוהול, היבטים חברתיים ונפשיים, גישות וטיפולים
סמינריון בריאות הנפש בראי הקולנוע
סמינריון חשיבה ביקורתית על סוגיות מרכזיות ברווחה נפשית של המחר
סמינריון סטיגמה בבריאות הנפש
סמינריון בריאות נפש בראי ההיסטוריה
סמינריון התערבות ראשונית בקהילה למניעת התאבדות
סמינריון טראומה וקהילה
קורסי בחירה – התערבויות
ניהול מחלה והחלמה (IMR)
ייעוץ בין-אישי (IPC)
שיטות הדרכת הורים בבריאות הנפש
התנהגויות סיכון במתבגרים
טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT)
תרפית קבלה ומחויבות (ACT) ותרפיה מבוססת מטא-קוגניציה
כל קורסי החובה והמחקר נלמדים בשנה א׳
מידע נוסף לגבי מגוון הקורסים ניתן למצוא בקישורית ״קורסים״
שקלול הציונים לתואר
מסלול א׳
ממוצע הציונים בקורסים השונים – 45%
עבודות סמינריוניות – 15%
עבודת גמר מחקרית (תיזה) – 40%
מסלול ב׳
ממוצע הציונים בקורסים השונים – 60%
עבודות סמינריוניות – 20%
בחינת גמר – 20%
הערות
- לאורך שנת הלימודים, בימי רביעי (בשעות שייקבעו) תתקיים בחוג פעילות חוגית מחלקתית כגון הרצאות אורח, סדנאות, מפגשי סטודנטים וכדומה. השתתפות הסטודנטים בפעילות זו הינה חובה.
- בהתאם לתקנון האוניברסיטאי:
- ציון המעבר בכל הקורסים הוא 60.
- הנוכחות בכל השיעורים היא חובה!
- בכדי לעבור משנה א׳ לשנה ב׳ – הציון הממוצע של הסטודנט חייב להיות 70 לפחות.
- תכנית הלימודים המחייבת את הסטודנט היא התכנית המתפרסמת בשנתון בשנה שבה החל את לימודי התואר בחוג וכן בהודעות ובחוזרים המתפרסמים בנדון.
לימודים לקראת תואר שלישי (דוקטורט)
יושב ראש הוועדה החוגית ללימודי תואר שלישי: פרופסור מרק גלקופף
בחוג לבריאות נפש קהילתית ניתן ללמוד לתואר דוקטור לפילוסופיה במסגרת תוכנית הדוקטורט החוגית. יעדיו של תואר הדוקטורט הם חקר הקהילה ופיתוחה באמצעות חדשנות ומצוינות מחקרית בתחומים הרלוונטיים לבריאות נפש קהילתית. יעדים אלו מבטאים את אמונתנו בדבר חשיבותה של השתייכות לקהילת חוקרים הכוללת סטודנטים, מרצים ומנחים שכל אחד מהם יוצר השראה עבור זולתו. קהילה זו, אשר נמצאת בקשר הדוק עם המציאות והשינויים בשדה המחקרי ואף משפיעה עליהם, מסוגלת לפרוץ דרך לידע חדש וליצירתיות כדי להרחיב ולהעמיק את הבנת הסוגיות בבריאות הנפש. עבור אלו בעלי היכולת וההתמדה המשתוקקים להרחיב השכלתם בתחום, אנו מציעים את מסלול הדוקטורט.
הרישום ללימודים מתבצע לאחר סיום תהליך הקבלה, כפי שמופיע באתר האינטרנט של החוג.
ניתן לכתוב את עבודת הדוקטורט הן במתכונת של חיבור רגיל (מונוגרפיה) והן במתכונת של דוקטורט פרסומים, בהתאם לתקנון הלימודים לתואר שלישי של הרשות ללימודים מתקדמים.
בתכנית הלימודים קיימים 2 מסלולים: מסלול רגיל, מסלול ישיר לדוקטורט.
תכנית הלימודים לדוקטורט (285301-23-01)
- התכנית תעניק תואר דוקטור לפילוסופיה.
- פרק הזמן המוקצה להשלמת מכסת הלימודים לתואר שלישי ולביצוע המחקר הוא ארבע שנים. הארכה מעבר לתקופה זו טעונה המלצת המנחה, וועדת הדוקטורט החוגית ואישור הרשות ללימודים מתקדמים.
- היקף הקורסים הנלמדים בתוכנית יהיה עד 16 שעות שבועיות סמסטריאליות.
- מנחה עבודת הדוקטורט או הוועדה המלווה (אם מונתה כזו), רשאים לדרוש הרחבת לימודי הדוקטורט מעבר לשעות המינימום הנדרשות מעלה וזאת בהתאם לצרכי המחקר.
- המנחה ו/או הוועדה המלווה רשאים להטיל על הסטודנטים חובת בחינה (בכתב או בעל פה) בשיעורים בהם הוא נדרש להשתתף.
- הסטודנטים לא יוכלו למסור את עבודת הדוקטורט לשיפוט בטרם סיימו את מלוא שעות הלימוד הנדרשות מהם.
- במהלך השנה הראשונה ללימודים וכתנאי מעבר לשנה ב', יידרש/תידרש הסטודנט/ית ליטול חלק במינימום שני מפגשים ממסגרת ההכשרה של בית ספר בלום.
- סטודנט/ית אשר ייטלו חלק ב- 14 מפגשים, יוכלו לזכות בהכרה של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות, וזאת, בכפוף לאישור הוועדה ללימודי תואר שלישי ובלבד שעמד במשך הזמן הנורמטיבי ללימודים הקבוע בתקנון.
- מסגרת ההכשרה של בית ספרבלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית ספר בלום:
https://graduate.haifa.ac.il/index.php/he/component/sppagebuilder/?view=page&id=17
אוכלוסיית היעד
סטודנטיות וסטודנטים בעלי תואר “מוסמך” במסלול א’ (עם תזה) בבריאות נפש קהילתית, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, מדעי החברה ומדעי הבריאות ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו”ל, אשר יעמדו בתנאי הקבלה שלהלן.
דרישות עיקריות ותנאי קבלה
- תואר ״מוסמך״ עם תזה מאוניברסיטה המוכרת על ידי אוניברסיטת חיפה.
- ציון ממוצע של לפחות 90 בלימודי התואר השני ולפחות 90 בעבודת התזה.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמי; אחד ממכתבי ההמלצה יהיה ממנחה התזה בתואר השני.
- אישור בכתב בדבר התקשרות עם מנחה מהחוג לבריאות נפש קהילתית המוכן להנחות את המועמדים בעבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמדים לגבי המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי המנחה המיועד.
- אישור הוועדה החוגית ללימודי דוקטורט.
דרישות קדם
- בעלי ציון של 92 לפחות בעבודת סמינריון שנכתבה במסגרת לימודי התואר השני.
- בעלי ציון של 85 לפחות בקורסי שיטות מחקר או סטטיסטיקה שנלמדו במסגרת לימודי התואר השני.
הצעת המחקר ואישורה
במהלך השנה הראשונה יהיו הסטודנטים במעמד של תלמידי מחקר שלב א’. במשך שנה זו, יכתבו הסטודנטים את הצעת המחקר בפורמט המקובל של הצעת מחקר לאקדמיה הישראלית, כולל תוצאות ראשוניות, אם קיימות. הצעת המחקר תהיה מקורית ובעלת סיכוי סביר לתרומה משמעותית לידע ולהבנה בתחום הנחקר.
החוג ממליץ להגיש את הצעת המחקר ועבודת הדוקטורט באנגלית, הן בכדי להרחיב את כישוריהם האקדמיים של הסטודנטים והן כדי לאפשר משלוח של העבודה לשיפוט בינלאומי וחשיפת המחקרים בחו”ל. ההערכה של יכולתו של הסטודנט לכתוב באנגלית תעשה במהלך כתיבת מכתב ההצהרה.
הצעת המחקר תוצג על ידי הסטודנטים לביקורת בפני פורום חוגי לפני הגשתה לשיפוט.
הצעת המחקר תוגש הן בעותק דיגיטלי והן בעותק קשיח , בשני עותקים מודפסים למזכירות החוג. לעותק הדיגיטלי יש לצרף את תקציר ההצעה.
הצעת המחקר תוגש לא יאוחר מסוף שנת הלימודים הראשונה.
על ההצעה לכלול דף שער עם חתימת המנחה ו/או הועדה החוגית.
במידת הצורך, ועל בסיס המלצת המנחה ו/או הוועדה החוגית, תמונה ועדה מלווה לסטודנטים.
לאחר אישור הצעת המחקר על ידי ידי ועדת הדוקטורט החוגית, על סמך דוחות שיפוט, יעברו הסטודנטים למעמד של תלמידי מחקר שלב ב’.
ביצוע המחקר ודוח התקדמות:
בתום כל שנה מיום אישור הצעת המחקר, יגישו הסטודנטים דוח התקדמות לחברי וועדת הדוקטורט, החתום על ידי המנחה. אל הדוח אפשר לצרף מאמרים שנשלחו לפרסום, באם קיימים.
הגשת עבודת הדוקטורט לשיפוט
העבודה תוגש לשיפוט תוך ארבע שנות לימוד. העבודה תיערך באחת משתי התבניות הבאות:
חיבור רגיל (מונוגרפיה) , אשר לא יעלה על יותר ממאתיים עמודים (לא כולל תקציר, רשימה ביבליוגרפית ונספחים).
דוקטורט פרסומים בהתאם לתקנון לימודים לתואר שלישי.
תוצאות מחקר הדוקטורט יוצגו על ידי התלמידים בסמינר מחלקתי של החוג.
שיפוט עבודת הדוקטורט
לאחר אישור הגשת העבודה לשיפוט על ידי המנחה והוועדה המלווה (אם מונתה) , תועבר עבודת הדוקטורט לרשות ללימודים מתקדמים להמשך הליך השיפוט בהתאם לתקנון הלימודים לתואר שלישי.
מסלול ישיר לדוקטורט (285315-23-02)
לימודים במסלול זה מיועדים לסטודנטים מצטיינים שסיימו את שנת הלימודים הראשונה בחוג ואשר ברצונם להמשיך ברצף ללימודי דוקטורט ושהחוג רואה בהם מועמדים אפשריים ללימודי תואר שלישי.
תנאי קבלה (כתלמיד שנה ב׳ במסלול)
- ציון 90 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים.
- התקשרות והסכמה בכתב של מדריך הדוקטור.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי מנחה עבודת הדוקטורט המיועד.
- השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 17 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות, בציון משוקלל של 90 לפחות, והגשת עבודה סמינריונית שזכתה לציון של 90 לפחות.
מבנה הלימודים
- השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 34 שעות שבועיות סמסטריאליות (סך הכל) לפחות ברמת תואר שני, וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות.
- הגשת שתי עבודות סמינריוניות או חלופה שוות ערך שנקבעה על ידי החוג. על התלמיד להשיג ציון של 90 לפחות בכל אחת משתי העבודות הסמינריוניות.
- הגשת הצעת מחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים.
עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בכל חובות הלימודים כמפורט לעיל, יעבור התלמיד למעמד של תלמיד דוקטורט שלב ב’, במסגרתו יבצע את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטורט.
משך הלימודים לכתיבת עבודת הדוקטורט הוא שלוש שנים.
תלמיד במסלול הישיר לדוקטורט יקבל תעודת מוסמך האוניברסיטה במסגרת המסלול הישיר לדוקטורט מיד עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בחובות הלימוד של המסלול הישיר לדוקטורט.
תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו בשלב המוסמך של מסלול הישיר לדוקטורט, ולהשלים את לימודי המוסמך במסלול א' או ב', יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א' או במסלול ב', לפי העניין"
הערות
- לאורך שנת הלימודים, בימי רביעי וחמישי (בשעות שייקבעו) תתקיים בחוג פעילות חוגית מחלקתית כגון הרצאות אורח, סדנאות, מפגשי סטודנטים וכדומה. השתתפות הסטודנטים בפעילות זו הינה חובה.
- תכנית הלימודים המחייבת את הסטודנט היא התכנית המתפרסמת בשנתון בשנה שבה החל את לימודי התואר בחוג וכן בהודעות ובחוזרים המתפרסמים בנדון.