119 ארכיאולוגיה
במסגרת בית הספר לארכיאולוגיה ולתרבויות ימיות
חוג לימודים לבוגר האוניברסיטה (דו–חוגי וחד–חוגי) חוג לימודים למוסמך האוניברסיטה ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש החוג: דוקטור רביע חמיסה
חברי הסגל האקדמי:
פרופסור מן המניין: פרופסור מיכל ארצי (אמריטוס), פרופסור אדריאן בועז (אמריטוס), פרופסור גיא בר–עוז, פרופסור איילת גלבוע, פרופסור דני נדל (אמריטוס), פרופסור ארתור סג״ל (אמריטוס), פרופסור מינה עברון (אמריטוס), פרופסור אלכסנדר צצקין (אמריטוס), פרופסור דני רוזנברג, פרופסור רוני רייך (אמריטוס), פרופסור שריאל שלו (אמריטוס).
פרופסור חבר: פרופסור עדי ארליך, פרופסור דניאל קאופמן (אמריטוס), פרופסור ראובן ישורון, פרופסור נמרוד מרום.
מרצה בכיר: דוקטור מיכאל איזנברג (נלווה), דוקטור שלומית בכר, דוקטור רביע חמיסה, דוקטור יצחק יפה, דוקטור רון שימלמיץ.
מרצה: דוקטור צילה אשל.
עמית הוראה ומורה מן החוץ: דוקטור שי בר, דוקטור איריס גרומן ירוסלבסקי.
מזכירות החוג (הבניין הרב–תכליתי, חדר 187)
עוזר מינהלי לראש החוג : גברת דיאנה גרויסמן
שעות קבלה: ימי א׳-ה׳ 10.00-12.00 או בתיאום מראש, טלפון: 04-8240234 (פנימי: 52234)
אתר האינטרנט של החוג: http://archlgy.haifa.ac.il/index.php?lang=he
פייסבוק: https://www.facebook.com/archaeologyhaifa
באינסטגרם: https://www.instagram.com/haifarch v
הלימודים לתואר ראשון (בוגר האוניברסיטה)
יועץ לתואר ראשון: דוקטור רון שימלמיץ
מטרת הלימודים
ארכיאולוגיה היא חקר העבר האנושי בעזרת שרידים חומריים, כגון מבנים, חפצים ושרידי מזון. מטרת החוג לארכיאולוגיה היא להקנות לתלמידים ידע רחב ומקיף במגוון הנושאים הקשורים לחברות הקדומות ולתרבות החומרית של ארץ ישראל, ארצות אגן הים התיכון והלבנט. בוגרי החוג הרוצים בכך מקבלים הכשרה לעבודה ארכיאולוגית בחפירות, בסקרים ובמעבדות, זאת בהתאם לבחירת מסלול הלימודים. הבוגרים משתלבים במחקר ארכיאולוגי ובעבודה יישומית ברשות העתיקות, במוזיאונים לארכיאולוגיה, בהוראה בבתי ספר (בשילוב עם תעודת הוראה), בענף התיירות ובתחום השימור.
בחוג ניתן ללמוד מגוון רחב של נושאים, בהתאם להתמחויות הסגל האקדמי. התרבות החומרית הקדומה של ארץ ישראל בפרט ואגן הים התיכון בכלל נלמדות בשני מישורים. הראשון הוא כרונולוגי, ובו נלמדים התקופות הפרהיסטוריות (מהתקופות הפליאוליתיות ועד התקופה הכלקוליתית), תקופות המקרא (תקופות הברונזה והברזל), תרבויות יוון ורומי (למן התקופה ההלניסטית וכלה בתקופות הרומית והביזנטית) והעולם של ימי הביניים ובמיוחד ימי ממלכות הצלבנים. בחוג ניתן ללמוד גם על הארכיאולוגיה של סין ושל אזורים אחרים בעולם. בלימודים ניתן דגש מיוחד לשיטות מחקר חדשניות, בהתאם לכך המישור השני הוא מישור נושאי, ובו נלמדים תחומים המשולבים במחקר הארכיאולוגיה המודרני. אלה כוללים בין השאר אדריכלות ואמנות, חקר ממצאים, חומרים וטכנולוגיות עתיקות, חקר עצמות עתיקות של בעלי חיים (ארכיאוזואולוגיה), גיאו-ארכיאולוגיה, שיטות לשיחזור הסביבה והאקלים, ושיטות לניתוח מרחבי. בנוסף אנו מציעים התמחות בארכיאולוגיה תת-ימית וחופית (בשיתוף עם החוג לציוויליזציות ימיות).
החוג מקיים לימודי תואר ראשון במסלול הדו-חוגי והחד-חוגי. משך הלימודים בשני המסלולים הוא שלוש שנים. במסלול הדו-חוגי ניתן ללמוד באפיק ״מקצועי״ ובאפיק ״כללי״. האפיק המקצועי מיועד לסטודנטים שרוצים להכשיר את עצמם לעבודת שדה ארכיאולוגית, ובהתאם לכך משולבים בו קורסים שהם תנאי לקבלת ״תעודת חופר״ (תעודה המהווה תנאי לקבלת רישיון חפירה מרשות העתיקות), בעוד שהאפיק הכללי מאפשר רכישת ידע נרחב במגוון תחומי המחקר הארכיאולוגי הנלמדים, ואינו כולל בהכרח קורסים מקצועיים-מתמחים.
כלל הסטודנטים מתחילים את לימודיהם במסלול הדו-חוגי (בשילוב עם כל חוג אחר באוניברסיטה שמאפשר לימודים דו-חוגיים). סטודנטים המעוניינים במסלול לימודים עשיר יותר בארכיאולוגיה, במסלול החד-חוגי, יוכלו לעשות כך החל משנה ב׳ ללימודיהם ובכפוף להישגיהם (ר׳ להלן). לתלמידי המסלול הדו-חוגי אנו ממליצים על שילוב של חוגים קרובים בעלי זיקה לארכיאולוגיה, משיקים לתחום או משלימים, כגון: אנתרופולוגיה, ביולוגיה ומדעים, גיאוגרפיה ולימודי הסביבה, היסטוריה, לימודי ישראל, מקרא, תולדות האמנות, מערכות מידע ממוחשבות, סטטיסטיקה, אומנות יצירה, אך ניתן לשלב לימודים עם כל חוג אחר באוניברסיטה.
החוג מציע תכנית לימודים משולבת עם החוג לציוויליזציות ימיות, במסגרת ״ארכיאולוגיה של תרבויות הים התיכון״. כמו כן, החוג מציע תכניות לתואר ראשון ייחודיות למורי דרך עובדים ולמדריכי החברה להגנת הטבע וקהילה. התכנית מתקיימת בשיתוף פעולה עם החוג לגיאוגרפיה או עם החוג ללימודים רב-תחומיים, ובמסלול מדריכי קהילה – גם עם החוג ללימודי ישראל.
תנאי הקבלה:
עמידה בתנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה וברמה הנדרשת על ידי החוג (פרטים נוספים במדור הרשמה). החוג מקבל בברכה מועמדים המבקשים לעבור מאוניברסיטאות אחרות, ממכללות וחוגים אחרים. החוג רשאי לדרוש ממועמדים אלה לימודי השלמה בהתאם לנסיבות. מומלץ לכל התלמידים והמועמדים לבוא לייעוץ אישי לפני תחילת שנת הלימודים אצל יועץ התואר הראשון (ימי ייעוץ יתפרסמו לקראת תחילת השנה האקדמית). תלמידים יוכלו ללמוד במסלול החד–חוגי רק לאחר שהשלימו בהצלחה את כל שיעורי שנה א׳ בחוג לארכיאולוגיה בממוצע ציונים משוקלל של 80 (לפחות), וכמו כן עמדו בתנאי המעבר של שנה א׳ בחוג השני. לכל מועמדי המסלול החד-חוגי יערך ראיון אישי, ותכנית הלימודים האישית של כל התלמידים תאושר על ידי יועץ התואר הראשון.
ניתן להתקבל לחוג גם ללא נתוני הבחינה הפסיכומטרית, באמצעות אחד מהמסלולים הבאים:
1. על סמך עמידה בהצלחה בבחינת כניסה (בכפוף לזכאות לבגרות בממוצע 75 לפחות ועמידה בשאר תנאי הקבלה האוניברסיטיים כגון בחינת מיון באנגלית ובחינת ידע בעברית במידה ונדרש). פרטים באתר החוג ובמזכירות החוג.
2. מסלול "קורסי קדם". בסמסטר הראשון ללימודיו, התלמיד מחויב לקחת לפחות שניים מבין הקורסים הבאים (2 נקודות זכות כל אחד, וביחד 4): "מבוא לפרהיסטוריה חלק א'" 119.1000, "מבוא לפרהיסטוריה חלק ב'" 119.1010, "מבוא לארכיאולוגיה של תקופת הברונזה" 119.1106, "מבוא לארכיאולוגיה של תקופת הברזל" 119.1107, "מבוא לארכיאולוגיה של יוון" 119.1108, "מבוא לארכיאולוגיה של רומא" 119.1109, או את הקורס "הארכיאולוגיה מהי" 119.1113 (4 נקודות זכות) ולעבור אותם בציון של 75 לפחות. עמידה בתנאי תעביר את התלמיד למעמד של תלמיד מן המניין בסמסטר השני ללימודיו.
3. בעלי תואר ראשון ומעלה בתחום אחר. פרטים במזכירות החוג
4. מועמדים בני 30 ומעלה: א. חסרי תעודת בגרות אשר סיימו בהצלחה את מכינת 30+ במסגרת המכינה האוניברסיטאית של אונ' חיפה בלבד, יוכלו להתקבל ללא פסיכומטרי באחד מאפיקי הקבלה לעיל ב. קבלה רגילה, המותנית בקבלת ציון 70 לפחות בעשרים נקודות זכות אקדמיות במהלך השנה הראשונה ללימודים.
המסלול הדו–חוגי
מבנה הלימודים
במסלול הדו–חוגי יתקיימו שני אפיקי לימוד:
1. אפיק כללי: במסגרת אפיק זה ילמדו התלמידים 54 נקודות זכות במסגרת החוג ו-6 נקודות זכות במסגרת אשכולות העשרה. החוג מגלה גמישות רבה באפשרויות הפתוחות בפני הלומדים באפיק הכללי בהתאם לתחומי ההתעניינות של התלמידים. בהתאם, ניתן לבחור בהרכב שיעורים כללי, או כפי שאנו ממליצים, להתמחות בתקופות/נושאים מסוימים, למשל התקופות הפרהיסטוריות, תקופת המקרא, התקופה הקלאסית, ימי הביניים, ארכיאולוגיה ים–תיכונית, ארכיאוזואולוגיה, , חומרים וטכנולוגיות עתיקות בארכיאולוגיה ועוד.
* בתחילת שנה ב׳ על התלמידים לבחור את כיוון הלימודים שלהם: כללי או התמחות תקופה/נושא. בהתאם, ובהתייעצות עם יועץ התואר הראשון, יבחרו התלמידים את הקורסים בהם ישתתפו. ההתמחות תתבטא בהשתתפות במירב הקורסים הרלוונטיים הניתנים בשנים הנדונות. אנו ממליצים לתלמידים הרוצים להמשיך לתואר שני רצוי לבחור בתקופת התמחות/נושא כבר בשנה ב׳ ללימודים.
2. האפיק המקצועי (הכולל ״תעודת חופר״ המוכרת בידי רשות העתיקות והינה חובה לכל מי שיבקש להוציא רשיונות חפירה/סקר על שמה/שמו): במסגרת אפיק זה ילמדו התלמידים מקבץ קורסים מקצועיים (מעשיים) אשר יקנו להם בסיום התואר ״תעודת חופר״ מוכרת על ידי רשות העתיקות. לשם קבלת ״תעודת חופר״, חובה לקחת 58 נקודות זכות בחוג, הכוללות את הקורסים המקצועיים במקבץ קורסי ״תעודת חופר״ (ר׳ להלן) וכן 2 נקודות זכות במסגרת אשכולות העשרה. הקורסים המקצועיים המחייבים הכלולים במקבץ ״תעודת חופר״ הם: מבוא לכלי צור (4 נקודות זכות, חלק א׳ וחלק ב׳), מבוא לכלי חרס (4 נקודות זכות, חלק א׳ וחלק ב׳), שיעור סקר ארכיאולוגי (2 נקודות זכות), שיעור בסטרטיגרפיה ומדידות (2 נקודות זכות, דרישת קדם: חפירה לימודית אחת לפחות) ושיעור בשיטות ניתוח ופרסום של דוחות ארכיאולוגיים (2 נקודות זכות, דרישת קדם: חפירה לימודית אחת לפחות). לתשומת לב הסטודנטים, הקורסים הנ״ל ניתנים פעם בשנתיים. החל מתשפ"ב, תעודת חופר תוענק רק לתלמידים שהשלימו את הקורסים האלה בציון 80 ומעלה בכל קורס (ציון עובר נמוך יותר ייחשב לצרכי השלמת המטלות לתואר הראשון אך לא לתעודת החופר).
מבנה הלימודים (אפיק מקצועי):
תרגיל בקריאה וכתיבה מדעית, 1 נקודות זכות
מבואות (שבעה, שנה א׳ ושנה ב׳), סך הכל 24 נקודות זכות
אנתרופולוגיה לארכיאולוגים, 2 נקודות זכות (בשנה ב' או ג')
פרוסמינריון תמטי, 2 נקודות זכות
פרוסמינריון, 2 נקודות זכות
כלי חרס של תקופות המקרא (ניתן פעם בשנתיים, חלק מתעודת חופר), חלק א' וחלק ב', סך הכל 4 נקודות זכות
כלי צור (ניתן פעם בשנתיים, חלק מתעודת חופר), חלק א' וחלק ב', סך הכל 4 נקודות זכות
סמינריון, 4 נקודות זכות
קורסים נוספים לתעודת חופר (1. סקר ארכיאולוגי, 2. סטרטיגרפיה ומדידות, 3. שיטות ניתוח ופרסום; שלושת הקורסים ניתנים אחת לשנתיים), סך הכל 6 נקודות זכות
סמינריון מחלקתי (שנה ג׳ חובה), 0 נקודות זכות
שיעורי בחירה בחוג, 6 נקודות זכות
שיעורי בחירה במסגרת אשכולות העשרה*, 2 נקודות זכות
סיורים, 1 נקודות זכות
חפירות לימודיות, 2 נקודות זכות
סך- הכל, 60 נקודות זכות
* בהמשך למדיניות האוניברסיטה להקנות העשרה כמו גם את התכנים הרלוונטיים, המתקדמים והחדשניים ביותר לסטודנטים שלנו, חובה על כל סטודנט/ית במסגרת הלימודים לתואר ראשון להשלים לימודים באחד מאשכולות ההעשרה המוצעים על ידי האוניברסיטה: דרך הרוח, חדשנות ויזמות, מדעי הנתונים והסייבר,משאבי אנוש, קיימות וסביבה, תקשורת דיגיטלית מעשית. ניתן לשלב לימודים בין מספר אשכולות עד הגעה לסךהנקודות הנדרש. כל סטודנט לארכיאולוגיה בתואר ראשון פרט לתלמידי האפיק המקצועי (תעודת חופר) חייב ללמוד קורסים בהיקף של 4–6 נקודות זכות שלא מתחום לימודיו. תלמידי האפיק המקצועי לא ייקחו קורסי אשכולות העשרה אלא באישור מיוחד מיועץ לימודי התואר הראשון. הרישום לקורסי האשכולות יתבצע תחת תכניות הלימודים של התלמידים והציון ישוקלל בציון הסופי.
את פירוט הקורסים ושעות הלימוד ניתן למצוא באתר האוניברסיטה בכתובת הבאה: http://woh.haifa.ac.il
תכנית הלימודים בתואר ראשון דו-חוגי (פירוט לפי שנות לימוד)
שנה א' (שיעורי חובה)
קורס מתוקשב בכתיבה ובקריאה מדעית (סמסטר א׳, כל שנה), 1 נקודות זכות
מושגי יסוד בארכיאולוגיה — מבוא (משמש גם כשיעור השלמה לתואר שני), 4 נקודות זכות
ארכיאולוגיה של התקופות הפרהיסטוריות: מבוא לתולדות האדם הקדמון (חלק א׳ וחלק ב׳) — מבוא, 4 נקודות זכות
ארכיאולוגיה של התקופות הפרוטוהיסטוריות — מבוא, 2 נקודות זכות
ארכיאולוגיה של התקופות המקראיות (חלק א׳ וב׳) — מבוא, 4 נקודות זכות
ארכיאולוגיה של התקופות הקלאסיות (חלק א׳ וב׳) — מבוא, 4 נקודות זכות
אדם ונוף – מבוא לארכיאולוגיה סביבתית — מבוא, 2 נקודות זכות
סיורים (מומלץ ביותר לסיים בשנתיים הראשונות), 1 נקודות זכות
חפירות לימודיות (מומלץ ביותר לסיים בשנתיים הראשונות), 2 נקודות זכות
* הדרכה בספריה (בראשית סמסטר א׳, כל שנה — יש להביא אישור השתתפות לחוג)
סך-הכל שנה א', 24 נקודות זכות
שנים ב' – ג' (את מרבית הקורסים ניתן לפרוס על שנים ב' ו–ג'; החלוקה (/) מייצגת את הנקודות בכל אפיק — כללי או מקצועי)
ארכיאולוגיה הלניסטית–רומית בארץ ישראל (חלק א׳ וב׳) — מבוא (חובה שנה ב׳), 4 נקודות זכות
פרוס׳ תמטי (חובה שנה ב׳), 2 נקודות זכות
פרוס׳ נוסף (מומלץ שנה ב׳), 2 נקודות זכות
אנתרופולוגיה לארכיאולוגים (שנה ב׳ או ג'), 2 נקודות זכות
כלי צור של תקופות הפרהיסטוריות (ניתן אחת לשנתיים), 4/2 נקודות זכות
כלי חרס של תקופות המקרא (ניתן אחת לשנתיים), 4/2 נקודות זכות
מקבץ קורסי תעודת חופר (ניתנים אחת לשנתיים), 6/0 נקודות זכות
קורסי בחירה בחוג/ אשכול העשרה, 6/12 נקודות זכות
סך-הכל שנים ב' -ג', 32 נקודות זכות
שיעורי חובה בשנה ג'
סמינריון, 4 נקודות זכות
סמינריון מחלקתי (שנתי), 0 נקודות זכות
סך-הכל שנה ג', 4 נקודות זכות
סך-הכל לתואר, 60 נקודות זכות
תנאי מעבר
1. תנאי המעבר משנה א' לשנה ב' — בתום כל סמסטר יידרשו הסטודנטים להשיג ציון עובר בכל אחד מהקורסים . חובה להשיג ממוצע ציונים מצטבר של 60 לפחות. תלמידי שנה א׳ שממוצע הציונים שלהם יהיה נמוך מהנדרש ו/או שנכשלו בשני קורסי מבוא המהווים תנאי מעבר, יופסקו לימודיהם בחוג. תלמידים שנכשלו פעמיים באותו קורס לא יורשו לחזור עליו פעם נוספת. במידה והקורס הינו חובה, יופסקו לימודיהם בחוג. בסמסטר הראשון בכל שנה תועבר הדרכה בספריה לתלמידי החוג לארכיאולוגיה — הדרכה זו היא חובה לתלמידי שנה א׳ ותנאי למעבר לשנה ב׳ (יש להציג אישור במזכירות החוג על השתתפות בהדרכה).
חובה על התלמידים להשלים לפחות שבוע אחד של חפירה לימודית (5 ימים) לפני תחילת שנה ב' ללימודיהם בחוג. השתתפות בחפירה לימודית היא תנאי קדם ללקיחת הקורסים "סטרטיגרפיה ומדידות" ו"שיטות ניתוח ופרסום" של תעודת החופר.
2. פרוסמינריונים שנה ב' — פרוסמינריון הוא כיתת לימוד קטנה בה לומדים שיטות ניתוח וכתיבה מדעית כהכנה לסמינריון של שנה ג׳. בכל מסלולי הלימוד חייבים התלמידים להשתתף בפרוסמינריון ובפרוסמינריון התמטי בשנה ב׳ (מומלץ להשלים קורסים אלה בשנה ב׳).
סיורים וחפירות
1. סיורים — בשנת הלימודים הראשונה יש חובת השתתפות בכל ימי הסיור של קורסי המבוא. בשנת הלימודים השניה והשלישית יחויבו התלמידים להשלים ימי סיור נוספים, עד מניין כולל של 15 ימי סיור. ימי הסיור נערכים בדרך כלל בימי חמישי. מכסה זו הינה תנאי לקבלת התואר הראשון. תלמידי המסלול החד–חוגי חייבים להשתתף ב–18 ימי סיור במשך התואר הראשון. יש להירשם לכל סיור באופן אישי דרך הקישור באתר האינטרנט של החוג או ישירות דרך המזכירות. יש לשים לב כי במקרה של ביטול השתתפות יש להודיע מראש. סיורים/קמפוסים עם לינה – ניתן להודיע על ביטול הגעה עד 10 ימי עבודה לפני הסיור או הקמפוס. במקרה של ביטול השתתפות שלא בטווח הזמנים הזה ייגבה קנס דרך חשבון שכר הלימוד בהיקף של 101 ₪. סיורים/קמפוסים ללא לינה – יש לשים לב כי במקרה של ביטול השתתפות בשלושת ימי העבודה (או פחות) שלפני יום הסיור/הקמפס (ללא לינה) ייגבה קנס דרך חשבון שכר הלימוד בהיקף של 101 ₪. לאחר כל סיור/קמפוס תועבר רשימה למחלקת שכר לימוד עם שמות התלמידים עליהם הוטל הקנס. אי תשלום הקנס עלול להביא לביטול הקורס ו/או לעיכוב זכויות אחרות בחוג
2. חפירות — במשך לימודי התואר הראשון על התלמידים להשתתף ב–30 ימי חפירה לימודית, הן במסלול הדו–חוגי, הן במסלול החד–חוגי. מטרת החפירה הלימודית היא להכיר לתלמידים את עבודת השדה הארכיאולוגית, להכשירם בעבודת השדה ולהכינם לניהול חפירה. חובה על כל התלמידים להשתתף ב–10 ימי חפירה בכל אחת מהתקופות: פרהיסטורית, מקראית וקלאסית/צלבנית. החפירות מתנהלות בדרך כלל בחופשת הקיץ ולעתים בחופשת הסמסטר (בחורף). חובה להשתתף בחפירה לימודית אחת לפחות (מינימום 5 ימים) לפני תחילת שנה ב'. לבד מכך, ניתן לפרוס את החפירות על שלוש שנות תואר בוגר האוניברסיטה (אם כי מומלץ מאוד לסיימן בשנתיים הראשונות). במסגרת החפירה ישתתפו התלמידים בחפירה, ברישום, מדידה, מיון הממצאים ושאר ההיבטים של ביצוע חפירה וניהולה. לא יוכרו חפירות שלא במסגרת החוג, בכל שנה יוגדרו החפירות הלימודיות של החוג לשנת הלימודים הנוכחית. יש לשים לב כי ביטול ההשתתפות בעשרת ימי עבודה (או פחות) שלפני תחילת החפירה, עשוי לגרור קנס כספי. בתום כל סמסטר תועבר רשימה של תלמידים עליהם הוטל הקנס למדור שכר לימוד והם יחוייבו דרך תשלומי שכר הלימוד. אי תשלום הקנס עשוי להביא לביטול קורסים ועיכוב מתן תעודת הבוגר. מכסת ימי החפירה הינה תנאי לקבלת התואר הראשון.
שפות
1. אנגלית — כל התלמידים חייבים לעמוד בחובות הכלל–אוניברסיטאיות באנגלית כשפה זרה. עמידה בחובה זו היא תנאי מעבר לרישום לקורסים דרג 3* ומעלה. להלן מתווה לימודי האנגלית באוניברסיטת חיפה החל משנת הלימודים תשפ"ב בהתאם להנחיות מל"ג:
חובה על כל סטודנט להגיע לרמת פטור באנגלית כחלק מחובותיו לתואר.
עמידה בחובה זאת היא תנאי כניסה לקורסים בדרג 3. על מנת לסווג את רמת ידיעותיו של המועמד בשפה האנגלית או להעניק פטור מהם, מחויב הסטודנט בבחינת סיווג באנגלית (פסיכומטרי/אמיר/ אמירם) כחלק מתנאי הקבלה לאוניברסיטה.
ישנן ארבע רמות סיווג באנגלית ועל כל סטודנט ללמוד קורסי אנגלית בהתאם לסיווגו בבחינות הכניסה כאמור:
סטודנטים ברמת סיווג טרום בסיסי ילמדו את הקורסים הבאים: טרום בסיסי, בסיסי, מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג בסיסי ילמדו את הקורסים הבאים: בסיסי, מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים א' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים ב' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים ב', קורס תוכן אחד באנגלית.
סטודנטים ברמת סיווג פטור: ילמדו שני קורסי תוכן באנגלית.
פירוט ניתן לקרוא באתר היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה או בפרק היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה המופיע בשנתון.
2. שפה עתיקה — החוג ממליץ לתלמידים המתכוונים להמשיך בלימודי המ״א תוך התמחות בתקופות המקראיות או הקלאסיות בחוג להתחיל בלימודי שפה עתיקה על פי תחום ההתמחות כבר בלימודי תואר בוגר האוניברסיטה. שיעורים אלה ניתן לקחת כשיעורי בחירה.
3. שפה זרה שנייה — החוג ממליץ לתלמידים המתכוונים להמשיך בלימודי מוסמך האוניברסיטה בחוג להתחיל בלימודי שפה זרה שניה (שפה מודרנית מעבר לאנגלית) כבר בלימוד בוגר האוניברסיטה*.
*נקודות אלו אינן נכללות במסגרת 60 נקודות החובה לתואר הראשון.
נוכחות בשיעורים
היעדרות בלתי מוצדקת, העולה על 20% מן השיעורים, עלולה להביא לביטול השתתפות בקורס. מורה מהקורס רשאי להחמיר בתנאי זה. חלה חובת השתתפות פעילה (שתהווה חלק מן הציון הסופי) בכל התרגילים לסוגיהם, בפרוסמינריון ובסמינריון. בסמינריון המחלקתי יינתנו הרצאות במגוון רחב של נושאים, על ידי מרצים מאוניברסיטת חיפה וממוסדות מחקר אחרים. בסמינריון זה חלה חובת השתתפות מלאה (100%) על כל תלמידי שנה ג׳.
הגשת עבודות
לתשומת לב התלמידים: על פי תקנון הלימודים האוניברסיטאי לתואר ראשון, יש להגיש את העבודות להשלמת חובות הקורסים במועד שנקבע על ידי המרצה, ובכל מקרה לא יאוחר מסיום חופשת הסמסטר העוקבת (כלומר, העבודה בקורס בסמסטר א׳ תוגש עד סוף חופשת הסמסטר, אלא אם המרצה קבע מועד מוקדם יותר). החוג יאכוף דרישה זו. לא הגיש התלמיד את העבודה במועד, יצטרך לחזור על הקורס או לקחת קורס אחר.
תכנית למורי דרך מוסמכים
מטרת התכנית
החוג לארכיאולוגיה מקיים תכנית משותפת למורי דרך במסלול דו–חוגי עם החוג לגיאוגרפיה ולימודי הסביבה וכן עם החוג ללימודים רב–תחומיים. המסלול נועד להרחיב את הבסיס המקצועי והידע של מורי הדרך בתחומי עיסוקם ולאפשר להם לזכות בתעודה אקדמית לצד רישיון העיסוק בהוראת דרך. התוכנית כוללת הכרה של 30 נקודות זכות מתוך 120 נקודות זכות לתואר בוגר האוניברסיטה מלא (15 נקודות זכות בקירוב בכל חוג). ההכרה מבוססת על לימודי הארכיאולוגיה, ההיסטוריה והגיאוגרפיה בקורס מורי דרך. התכנית מותאמת למורי דרך עובדים ולכן היא בנויה על ריכוז הלימודים בשנתיים וחצי, כולל שני סמסטרי קיץ (בחוג השני). מתוכם, מרבית הלימודים הם ביום אחד בשבוע בלבד (יום ג׳) ובסמסטר אחד או שניים, הם ביומיים (ימי ב׳ וג׳). התכנית עם החוג לגיאוגרפיה ניתנת בשיתוף עם בית הספר לתיירות בישראל.
תנאי קבלה
מועמדים לתכנית זאת יתקבלו ללא בחינה פסיכומטרית ועל סמך תעודת בגרות בממוצע 75 ומעלה וראיון עם עם יועץ התואר הראשון. על המועמדים להמציא למחלקת הרשמה תעודת מורה דרך מוסמך מקורית כתנאי קבלה למסלול זה (במקרים חריגים ניתן להתקבל על-תנאי, עוד טרם קבלת התעודה, אך בכל מקרה תעודת מורה הדרך היא תנאי לקבלת התואר) ולעמוד בתנאי הקבלה הכלל אוניברסיטאיים כגון אנגלית ועברית. הלימודים כוללים קורס בקריאה וכתיבה מדעית (1 נקודות זכות), חמישה מבואות (18 נקודות זכות), פרוסמינריון (2 נקודות זכות), סמינר הכולל הגשת עבודה סמינריונית (4 נקודות זכות). שיעורי כלי צור א׳/כלי חרס א׳ (4 נקודות זכות), שיעורי בחירה בחוג ומחוץ לחוג (14 נקודות זכות). לאור הסיורים הרבים בקורס מורי דרך אנו דורשים ממורי הדרך להשתתף רק ב–6 ימי סיור (0 נקודות זכות). כמו כן נדרשים המשתתפים במסלול ב-15 ימים בחפירות לימודיות, חמישה ימים בכל תקופה, פרהיסטורית, מקראית, קלאסית/צלבנית (2 נקודות זכות). שימו לב כי בוגרי מסלול זה יקבלו תעודת בוגר האוניברסיטה בארכיאולוגיה אך לא יוכרו כארכיאולוגים חופרים, אלא אם השלימו את כלל החובות לשם קבלת תעודת חופר (כולל 30 ימי חפירה לימודית) כנדרש משאר הסטודנטים בחוג.
פירוט תכנית הלימודים
שנה א'
קורס קריאה וכתיבה מדעית (מתוקשב), 1 נקודות זכות
ארכיאולוגיה של התקופות הפרהיסטוריות: מבוא לתולדות האדם הקדמון (חלק א׳ וחלק ב׳) — מבוא, 4 נקודות זכות
ארכיאולוגיה של התקופות הפרוטוהיסטוריות — מבוא, 2 נקודות זכות
ארכיאולוגיה של התקופות המקראיות (חלק א׳ וב׳) — מבוא, 4 נקודות זכות
ארכיאולוגיה של התקופות הקלאסיות (חלק א׳ וב׳) — מבוא, 4 נקודות זכות
סיורים (שישה סיורים), 0 נקודות זכות
חפירות לימודיות (15 ימים, 5 לפחות בסוף שנה א' ואת היתר ניתן לחלק על פני שנות הלימוד לתואר), 2 נקודות זכות
סך-הכל שנה א', 17 נקודות זכות (ייתכנו שינויים בקורסי המבוא הפתוחים למסלול זה מעת לעת).
שנה ב'
ארכיאולוגיה הלניסטית–רומית בארץ ישראל (חלק א׳ וחלק ב׳) — מבוא, 4 נקודות זכות
פרוסמינריון, 2 נקודות זכות
סך-הכל שנה ב', 6 נקודות זכות
שנים ב' וג'
מבוא לכלי חרס/כלי צור א׳/ב׳ (ניתן לקחת קורס אחד, חלק א׳ בכל אחד), 4 נקודות זכות
שיעורי בחירה (כולל מחוץ לחוג, ומאשכול העשרה), 14 נקודות זכות
סך הכל שנים ב' וג', 18 נקודות זכות
שנה ג'
סמינריון, 4 נקודות זכות
סמינריון מחלקתי, 0 נקודות זכות
סך הכל שנה ג', 4 נקודות זכות
*הכרת החוג בלימודי מורי הדרך, 15 נקודות זכות
סך הכל לתואר בחוג לארכיאולוגיה, 60 נקודות זכות
תכנית במסלול דו–חוגי בארכיאולוגיה של תרבויות אגן הים התיכון בשיתוף עם החוג לציליוויזציות ימיות (ארכיאולוגיה ימית)
החוג לארכיאולוגיה והחוג לציליוויזציות ימיות מקיימים תכנית לימודים משותפת לתואר ראשון בארכיאולוגיה של תרבויות אגן הים התיכון. התכנית מושתתת על התוכנית הדו-חוגית של החוג לארכיאולוגיה בשילוב אגד קורסים בארכיאולוגיה של תרבויות אגן הים התיכון (ארכיאולוגיה ימית). התכנית בארכיאולוגיה של תרבויות אגן הים התיכון מציעה הרכב קורסים שונה ולפיכך מבנה הלימודים שונה מאשר בתוכנית במסלול הרגיל. כל הקורסים יאושרו על ידי יועץ התואר הראשון לפני תחילת סמסטר א׳ בכל שנה (או לפני סמסטר ב׳ למתחילים בסמסטר ב׳).
תנאי המעבר משנה לשנה המפורטים לעיל במסלול הרגיל תקפים גם לתכנית זו.
מבנה הלימודים (ארכיאולוגיה של תרבויות אגן הים התיכון):
קורס קריאה וכתיבה מדעית (מתוקשב), 1 נקודות זכות
מושגי יסוד בארכיאולוגיה, 4 נקודות זכות
מבוא לתרבויות הים התיכון חלק א' וחלק ב', 4 נקודות זכות
חמישה מבואות (שנה ב׳), 16 נקודות זכות
פרוסמינריון תמטי, 2 נקודות זכות
פרוסמינריון, 2 נקודות זכות
סדנא בכלי חרס/כלי צור/ תרבות חומרית בים, 4 נקודות זכות
שיטות מדעיות/אדם ונוף, 2 נקודות זכות
אנתרופולוגיה לארכיאולוגים, 2 נקודות זכות
אקולוגיה/אקולוגיה ים-תיכונית, 2 נקודות זכות
קמפוס חופי, 2 נקודות זכות
טקסטים היסטוריים, 2 נקודות זכות
סמינריון, 4 נקודות זכות
סמינריון מחלקתי (שנה ג׳ חובה), 0 נקודות זכות
קורסי בחירה (בחוג ומחוץ לחוג, כולל מקבץ פקולטתי ודרך הרוח), 8 נקודות זכות
שיטות עבודה/ שיטות סקר בים, 2 נקודות זכות
סיורים, 1 נקודות זכות
חפירות לימודיות, 2 נקודות זכות
סך-הכל, 60 נקודות זכות
תכנית הלימודים (פירוט הקורסים לפי שנות לימוד)
שנה א' (שיעורי חובה)
קורס מתוקשב בכתיבה ובקריאה מדעית (סמסטר א׳), 1 נקודת זכות
ארכיאולוגיה של התקופות הפרהיסטוריות (חלק א׳ וחלק ב') — מבוא, 4 נקודות זכות
ארכיאולוגיה של התקופות הפרוטוהיסטוריות — מבוא, 2 נקודות זכות
ארכיאולוגיה של התקופות המקראיות (חלק א׳ וחלק ב') — מבוא, 4 נקודות זכות
ארכיאולוגיה של התקופות הקלאסיות (חלק א׳ וחלק ב') — מבוא, 4 נקודות זכות
הארכיאולוגיה של תרבויות הים התיכון (חלק א׳ וחלק ב') — 4 מבוא, נקודות זכות
מושגי יסוד בארכיאולוגיה — מבוא (סמסטר א׳), 4 נקודות זכות
סיורים (מומלץ לסיים בשנתיים הראשונות), 1 נקודות זכות
חפירות לימודיות (מומלץ לסיים בשנתיים הראשונות), 2 נקודות זכות
* הדרכה בספריה (בסמסטר א׳, כל שנה — יש להביא אישור השתתפות לחוג)
סך-הכל שנה א' (סיורים וחפירות ניתן לפרוס על שלוש השנים לתואר), 26 נקודות זכות
שנים ב' -ג' (את מרבית הקורסים ניתן לפרוס על שנים ב' ו-ג' )
פרוס׳ תמטי (חובה שנה ב׳), 2 נקודות זכות
פרוס׳ נוסף (מומלץ שנה ב׳), 2 נקודות זכות
ארכיאולוגיה של ימי הביניים— מבוא, 2 נקודות זכות
אנתרופולוגיה לארכיאולוגים (חובה שנה ב׳), 2 נקודות זכות
אדם ונוף (ארכיאולוגיה סביבתית, ניתן לקחת גם בשנה א׳), 2 נקודות זכות
טקסטים היסטוריים, 2 נקודות זכות
אקולוגיה/אקולוגיה ים-תיכונית, 2 נקודות זכות
סדנא בכלי חרס/ כלי צור/תרבות חומרית בים, 4 נקודות זכות
קמפוס חופי, 2 נקודות זכות
שיטות עבודה/ שיטות סקר בים, 2 נקודות זכות
קורסי בחירה בחוג ומחוץ לחוג, 8 נקודות זכות
סך-הכל שנים ב' -ג', 30 נקודות זכות
שנה ג' (שיעורי חובה)
סמינריון, 4 נקודות זכות
סמינריון מחלקתי (שנתי, סמסטר בכל חוג), 0 נקודות זכות
סך-הכל שנה ג', 4 נקודות זכות
סך-הכל לתואר בחוג לארכיאולוגיה, 60 נקודות זכות
כל שאר החובות והנהלים הם כמו בתכנית הרגילה, לעיל (סיורים וחפירות וכו')
תכנית תואר ראשון במסלול דו–חוגי בחוג לארכיאולוגיה בשיתוף עם החוג ללימודי ישראל/גיאוגרפיה/ רב-תחומי עבור מדריכי החברה להגנת הטבע ומדריכי ״תו-תקן״
החוג לארכיאולוגיה מקיים תוכנית משותפת למדריכים מוסמכים (או ״תו תקן״ או ״קהילה״) עם החוגים ללימודי ישראל, לגיאוגרפיה ולימודי הסביבה וכן עם החוג ללימודים רב-תחומיים. המסלול נועד להרחיב את הבסיס המקצועי והידע בתחומי עיסוקם ולאפשר להם לזכות בתעודה אקדמית לצד רישיון העיסוק בהדרכה. התכנית כוללת הכרה של 24 נקודות זכותה למדריכי תו תקן ו–16 למדריכי קהילה, מתוך 120 נקודות זכותה לתואר בוגר האוניברסיטה מלא (ההכרות הן פרטניות, ויעשו רק לאחר שהתלמיד מתחיל ללמוד, בהסתמך על מסגרות השתלמויות שלקח לפני הקבלה לאוניברסיטה). במסגרת לימודיו בחוג יחויב התלמיד להשתתף באופן פעיל בסיורים (6 ימי סיור) וחפירות לימודיות (15 ימי חפירה, 5 בכל תקופה).
תנאי המעבר משנה לשנה המפורטים לעיל במסלול הרגיל תקפים גם לתכנית זו.
משך הלימודים
שנתיים וחצי.
תנאי קבלה
מועמדים לתכנית זאת יתקבלו ללא פסיכומטרי ועל סמך תעודת בגרות בממוצע 75 ומעלה, תעודת מדריך (״תו תקן״ או ״קהילה״), מבחן אנגלית (אמיר/אמירם) או מבחן יע״ל (למי ששפת אמו אינה עברית) וראיון עם יועץ התואר הראשון או ראש החוג. יש להמציא למחלקת הרשמה ולחוג תעודת מדריך (״תו תקן״ או ״קהילה״) מקורית כתנאי קבלה לתכנית זו. יועץ התואר הראשון ירכיב למתקבלים תכנית לימודים המבוססת על תכנית מורי הדרך (ר׳ לעיל), עם ההתאמות הנדרשות.
המסלול החד–חוגי
למסלול החד–חוגי ניתן להצטרף רק לקראת תחילת שנה ב' עם ממוצע ציונים של 80 לפחות. במסלול החד–חוגי התלמיד יצבור 80 נקודות בלימודים החוגיים ו-40 נקודות מחוגים אחרים (קורסים הקשורים לתחום ההתמחות). במנין הקורסים מחוגים אחרים יכללו הקורסים מהחוג השני בשנה א'.
תלמידי המסלול יכולים להתמחות בתקופה או נושא: התקופה הפרהיסטורית, תקופת המקרא, התקופה הקלאסית, ימי הביניים, מדעי הארכיאולוגיה וארכיאולוגיה סביבתית וארכיאולוגיה ים-תיכונית.
תוכנית הלימודים
1 . שיעורי מבוא ושיעורי חובה כמו במסלול הדו–חוגי.
2 . במסלול החד–חוגי ייקחו התלמידים שני פרוסמינריונים בחוג ושני סמינריונים, אחד בחוג ואחד מחוץ לחוג, וכן שיעורי בחירה עד השלמה של 80 נ״ז בחוג. היקף שעות הבחירה הגדול יותר יאפשר בניית תכנית אישית (באישור יועץ התואר הראשון).
תנאי מעבר, חובות סיורים וחפירות: ראו בפרק המסלול הדו–חוגי.
תוכנית הלימודים
1 . שיעורי מבוא ושיעורי חובה כמו במסלול הדו–חוגי.
2 . במסלול החד–חוגי ייקחו התלמידים שני פרוסמינריונים בחוג ושני סמינריונים, אחד בחוג ואחד מחוץ לחוג, וכן שיעורי בחירה עד השלמה של 80 נ״ז בחוג. היקף שעות הבחירה הגדול יותר יאפשר בניית תכנית אישית (באישור יועץ לימודים).
תנאי מעבר, חובות סיורים וחפירות: ראו בפרק המסלול הדו–חוגי.
מסלול מואץ למוסמך האוניברסיטה בארכיאולוגיה
החוג לארכיאולוגיה מציע לתלמידים מצטיינים לסיים את התארים הראשון והשני בתוך ארבע שנים (שמונה סמסטרים). המסלול מאפשר קבלת תואר בוגר עם השלמת מכסת לימודי בוגר האוניברסיטה (במסלול דו–חוגי או חד–חוגי). הלומדים במסלול חייבים למלא את כל מכסת הלימודים לתואר ראשון במסלול הדו–חוגי או החד–חוגי ולתואר השני. התלמידים יקבלו תואר בוגר עם השלמת מכסת לימודי התואר הראשון בתום השנה השלישית ללימודיהם ותואר מוסמך בתום השנה הרביעית ללימודיהם (בכפוף להשלמת שאר החובות לתואר השני). המסלול פתוח למועמדים המעוניינים בכתיבת עבודת גמר מחקרית (מסלול א׳) ולמועמדים המעוניינים במסלול ללא כתיבת עבודת גמר מחקרית (מסלול ב׳). הקבלה למסלול זה נעשית לפני תחילת שנה ג' ומחייבת ממוצע של 90 ומעלה כולל כתיבת שתי עבודות פרוסמינריוניות (או שוות ערך) לפחות, וראיון אישי אצל היועץ ללימודי תואר שני.
הלימודים לתואר שני (מוסמך האוניברסיטה)
יושב ראש הוועדה החוגית לתואר שני: דוקטור יצחק יפה
מטרת הלימודים
לימודי מוסמך האוניברסיטה מיועדים להרחיב ולהעמיק את הידע וההבנה של התלמידים בתחומים השונים של הארכיאולוגיה: לימודי התקופות הפרהיסטוריות, הארכיאולוגיה של ארץ ישראל והמזרח הקדום בתקופת המקרא, הארכיאולוגיה של ארץ ישראל בתקופה הקלאסית, הארכיאולוגיה של יוון ורומא וכן הארכיאולוגיה של ארץ ישראל בימי הביניים, הארכיאולוגיה של סין, תרבות חומרית בתקופות השונות, ארכיאו-זואולוגיה ומדעי הארכאולוגיה האחרים.
לימודי מוסמך האוניברסיטה מתנהלים בשני מסלולי לימוד:
מסלול א׳ (מסלול עם כתיבת עבודת גמר — תזה) ומסלול ב׳ (מסלול עם בחינת גמר). בשני המסלולים מחויבים התלמידים לקבל את אישור יועץ התואר השני (ולתלמידי מסלול א׳ — גם של מנחה התזה) למקבץ הקורסים שנבחר על ידם.
תנאי הקבלה:
ללימודי תואר שני במסלול א׳ יוכלו להתקבל בעלי תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו״ל שציונם המשוקלל הוא 80 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד. למסלול ב׳ יוכלו להתקבל בעלי תואר ראשון שציונם המשוקלל הוא 76 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד.
בשל אופיו הבינתחומי של החוג, יכולים להתקבל ללימודי תואר שני בארכיאולוגיה תלמידים שיש להם תואר ראשון ומעלה בתחומים שונים (לאו דווקא בארכיאולוגיה). סטודנטים המגיעים לתוכנית ללא רקע ארכיאולוגי יידרשו ללמוד את הקורס ״הארכאולוגיה מהי – מבוא ומושגי יסוד בארכאולוגיה״, חלקים א׳ וב׳ בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריליות שיילמדו בסמסטר א׳. בהתאם לנושא התזה שלהם (במסלול א׳), יידרשו התלמידים לשיעורי השלמה נוספים על פי החלטת יושב ראש הוועדה החוגית לתואר שני ומנחה התזה.
מועמד בעל תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית, ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לקבלתו ללימודים (תנאי זה לא חל על התכניות הבינ״ל, ששפת ההוראה בהן אנגלית). מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה–GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון. לפרטים נוספים, יש לפנות לתקנון האוניברסיטה ללימודים לתואר שני.
החוג לארכיאולוגיה מציע מסלול לימודים מרוכז לתואר שני (מסלול א׳ ומסלול ב׳) שבו מרבית הלימודים ירוכזו ביום לימודים אחד (להלן). התואר המוצע הוא תואר מוסמך אוניברסיטה במסלול רגיל (מסלול א׳) עם תזה במשך שנתיים קלנדריות, שישה סמסטרים (סמסטר א׳, ב׳ וקיץ בשנתיים רצופות) או תואר מוסמך אוניברסיטה ללא תזה עם בחינת גמר (מסלול ב׳) במשך שנה קלנדרית אחת – שלושה סמסטרים (סמסטרים א׳, ב׳ וקיץ). המטרה היא לתת מענה לביקוש הגדל והולך לתכניות לימוד המרוכזות ביום אחד בשבוע ולאפשר לסטודנטים עובדים להשתלב בלימודים לתואר שני מבלי לפגוע במקור פרנסתם. כחוג מחקרי מוביל, החוג יעודד סטודנטים מצטיינים, המעוניינים להמשיך במסלול עם תזה (מסלול א׳), להחליט על כך כבר במהלך שני הסמסטרים הראשונים ואף למצוא מנחה לתיזה ואלה יוכלו לעשות כן בתיאום עם יושב ראש ועדת מוסמך האוניברסיטה של החוג.
תלמידים המעוניינים ב״תעודת חופר״, ישלימו את כלל החפירות הלימודיות (אם לא השלימו כבר בתואר הראשון) ואת הקורסים הנדרשים בהתאם לדרישות החוג ולתוכנית הלימודים בכל שנה (קורסים אלה ניתנים פעם בשנתיים). קורסי תעודת חופר לא יכללו במניין השעות לתואר.
ראש החוג ו/או יושב ראש ועדת המוסמך רשאים לאשר במקרים מסוימים החלפת קורס מהתוכנית הנדרשת בקורס אחר מהחוג או מחוץ לחוג. האמור רלוונטי, למשל, לתלמידים בעלי תואר ראשון בארכיאולוגיה. אלה אינם מחוייבים בהכרח במכסת הסיורים והחפירות (בתנאי שהשלימו את הנדרש בעת לימודיהם לתואר ראשון) ובמקום זאת ילמדו קורסים מתקדמים אחרים בתיאום עם יועץ התואר השני בחוג.
מסלול א'
מבנה הלימודים
משך הלימודים במסלול א׳, כולל הגשת עבודת גמר מחקרית (תזה), הינו עד שלוש שנים. יחד עם זאת, החוג לארכיאולוגיה מציע תואר שני במסלול בו מרוכזים מרבית הלימודים ביום לימודים אחד, כך שניתן לסיים את כלל חובות הקורסים לתואר שני במסלול א׳ בשנתיים קלנדריות (שישה סמסטרים רצופים, כולל שני סמסטרי קיץ). תכנית הלימודים כוללת 36 שעות שבועיות סמסטריליות בחוג לארכיאולוגיה כמפורט בהמשך.
שיעורי עזר ולימודי השלמה אינם נכללים במניין השעות השבועיות הסמסטריליות לתואר. יושב ראש וועדת מוסמך האוניברסיטה רשאי לאשר לתלמידים ללמוד שיעורים מחוץ לחוג, על חשבון השיעורים בתוך החוג ,במידה והם משרתים את התמחותם של התלמידים. תלמידים המעוניינים ב״תעודת חופר״, ישלימו את מקבץ הקורסים הנדרשים בהתאם לדרישות החוג (אלה לא יכללו במניין השעות לתואר).
תוכנית הלימודים:
שיעור ״התפתחות המחשבה הארכיאולוגית המודרנית״ (יינתן פעם בשנתיים), 2 שעות שבועיות סמסטריליות
שיעור ״שיטות לניתוח כמותי בארכיאולוגיה״, 2 שעות שבועיות סמסטריליות (לא ילמד בתשפ"ד)
שיעור בארכיאולוגיה עולמית (או קורס אחר מתאים בישור יושב ראש הוועדה), 2 שעות שבועיות סמסטריליות
שני סמינריונים (אחד לפחות בתחום ההתמחות), 8 שעות שבועיות סמסטריליות
סדנאות מתקדמות בתרבות חומרית, עד 2 או 4 שעות שבועיות סמסטריליות
שיעורים בתחום ההתמחות (כולל קמפוסים), 8-12 שעות שבועיות סמסטריליות
קמפוס שדה, ממבחר הקמפוסים לתלמידי תואר שני (כולל התוכנית הבינלאומית) 2 שעות שבועיות סמסטריליות
חפירות (10 ימי חפירה, ממבחר החפירות בחוג), 2 שעות שבועיות סמסטריליות
סיורים (6 ימי סיור, ממבחר הסיורים שהחוג מציע), 2 שעות שבועיות סמסטריליות
עבודה מחקרית (תזה) – 4 שעות שבועיות סמסטריליות
סמינר מחלקתי, 0 שעות שבועיות סמסטריליות
סך-הכל לתואר בחוג לארכיאולוגיה, 36 שעות שבועיות סמסטריליות
* מנחה התזה ויועץ התואר השני רשאים לדרוש מהסטודנט לקחת קורס בשפה עתיקה (ברמת מתחילים א׳ וב׳ בדרג 3 ומעלה) בהתאם לתחום הלימוד ונושא המחקר שלו. קורס זה ייחשב במניין השעות לתואר.
* תלמידי מסלול א רשאים ללמוד קורס אחד בהיקף של 2 שעות שבועיות סמסטריליות במתכונת הדרכה אישית עם מורי החוג. הדרכות אפשריות כוללות סקירת ספרות מעמיקה, לימוד מתודות מחקריות או תוכנות מחשב ויישומים טכנולוגיים שונים. כל קורס שכזה יצטרך להיות מאושר על ידי ועדת התואר השני של החוג. התלמיד יגיש לוועדה תכנית מסודרת ומאושרת על ידי המנחה ומעביר ההדרכה. יו"ר הוועדה יוכל לאשר את התכנית או להתייעץ, לפי שיקול דעתו, עם חברי הוועדה האחרים.
לתשומת לב התלמידים: על פי תקנון הלימודים האוניברסיטאי לתואר שני, יש להגיש את העבודות להשלמת חובות הקורסים במועד שנקבע על ידי המרצה, ובכל מקרה לא יאוחר מסיום חופשת הסמסטר העוקבת. החוג יאכוף תקנה זו. לא הגיש התלמיד את העבודה במועד, יצטרך לחזור על הקורס או לקחת קורס אחר. תלמיד שלא השלים את חובות השמיעה לא יוכל להגיש את עבודת התיזה לשיפוט.
דרישות נוספות (אינן נכללות במניין 36 שעות שבועיות סמסטריליות הנדרשים לתואר):
1. מנחה התזה ויועץ התואר השני רשאים לדרוש מהסטודנט להשתתף ביותר סקרים ו/ או חפירות מההיקף שנקבע, בהתאם לניסיון של המועמד ונושא מחקרו.
2. הסטודנט נדרש ללמוד קורס בשפה זרה אירופאית מודרנית שאינה אנגלית (ברמת מתחילים א׳ וב׳). השפה הזרה תבחר בהתייעצות עם מנחה התזה. לפי בקשת המנחה, הוועדה החוגית ללימודי תואר שני תוכל להמיר דרישה זו בחובה אחרת הקשורה לתחום ההתמחות.
3. מנחה התזה ויועץ התואר השני רשאים לדרוש מהסטודנט ללמוד קורסים בסטטיסטיקה, תוכנות מחשב רלונטיות כגון GIS ותוכנות לעיבוד תמונה למשל (או תחום מקצועי אחר, בהתאם לתחום הלימוד ונושא המחקר שלו).
עבודת הגמר המחקרית (תזה)
במהלך השנה הראשונה ללימודים התלמידים נדרשים לגבש ולעצב נושא לעבודת גמר מחקרית. נושא התזה צריך לקבל את אישור אחד ממורי החוג שיסכים לשמש כמנחה. הצעת המחקר צריכה להיות מוגשת לאישור הועדה החוגית לתואר שני לאחר אישור המנחה בשנת הלימודים השנייה לתואר (מומלץ להגיש את הצעת המחקר עד תחילת סמסטר א׳ של השנה השניה). אישור הצעת המחקר בשנה השניה ללימודים הוא תנאי הכרחי על מנת להימצא במצב אקדמי תקין. במידה והצעת המחקר לא אושרה יימצאו התלמידים במצב אקדמי לא תקין ולא יורשו לבצע רישום למסלול א׳. הצעת המחקר לעבודת הגמר תכלול את נושא המחקר, מטרת המחקר וחשיבותו, תיאור שיטות המחקר ורשימת מקורות וכן לוח זמנים לביצוע המחקר (לפי המתווה הקיים בחוג). ההצעה תוגש רק לאחר קריאה של המנחה/ים ואישור בטופס ייעודי לוועדה החוגית ללימודי תואר שני. הוועדה רשאית לאשר את ההצעה, לדרוש תיקונים או לדחותה. אם אושרה ההצעה, תועבר הודעה על כך לרשות ללימודים מתקדמים לאישור סופי. לאחר בדיקת התקינות האקדמית של התלמידים, ותקינותם של מנחי התזה, יקבלו התלמידים (וכן המנחים, יועץ התואר השני ומזכירות החוג) מכתב אישור הצעת תזה מן הדיקן ללימודים מתקדמים. הכתיבה, ההגשה והשיפוט של עבודת הגמר המחקרית יהיו על פי הנוהל הקיים בתקנון לימודי התואר השני של האוניברסיטה באתר הרשות ללימודים מתקדמים.
מסלול ב'
מבנה הלימודים
משך הלימודים במסלול ב׳, כולל בחינת גמר, לא יעלה על שנתיים. יחד עם זאת, החוג לארכיאולוגיה מציע לימודים לתואר שני בשנה (״ארכיאולוגיה בשנה״) במסגרת זו מרוכזים מרבית הלימודים ביום לימודים אחד. בהתאם, ניתן לסיים את כלל החובות לתואר שני (כולל עבודת גמר) במסלול ב׳ בשנה קלנדרית אחת (שלושה סמסטרים רצופים, כולל סמסטר קיץ). תלמידים המעוניינים ב״תעודת חופר״, ישלימו את מקבץ הקורסים הנדרש בהתאם לדרישות החוג (מקבץ זה לא נכלל במניין השעות לתואר והקורסים מתקיימים פעם בשנתיים, לסירוגין).
תכנית הלימודים כוללת 36 שעות שבועיות סמסטריליות: במסלול זה כל השיעורים ניתנים בחוג לארכיאולוגיה. שיעורי עזר ולימודי השלמה אינם נכללים במניין השעות השבועיות הסמסטריליות לתואר. ראש החוג ויושב ראש ועדת מוסמך האוניברסיטה רשאים לאשר במקרים מסויימים החלפת קורס בקורס אחר בחוג או מחוץ לחוג, על חשבון השיעורים בתוך החוג. האמור רלוונטי, למשל, לתלמידים הממשיכים מתואר ראשון בארכיאולוגיה. אלה אינם מחוייבים בהכרח במכסת הסיורים והחפירות הלימודיות (ובתנאי שהשלימו את הנדרש בעת לימודיהם לתואר ראשון) או בסדנאות בתרבות חומרית ובמקום זאת יקחו קורסים מתקדמים אחרים בהתייעצות ובאישור יועץ התואר השני בחוג.
מעבר למסלול א' : החוג יעודד סטודנטים מצטיינים, המעוניינים להמשיך במסלול עם תזה (מסלול א׳), להחליט על כך כבר במהלך שני הסמסטרים הראשונים והם יוכלו לעשות כן בתיאום עם יושב ראש ועדת מוסמך האוניברסיטה של החוג. תלמידים העוברים למסלול א׳ יידרשו לעמוד בכל הדרישות של מסלול זה. בכלל זה יידרשו ל-36 שעות שבועיות סמסטריליות הכוללות בין השאר את הסמינר המחלקתי (2 סמסטרים), קורס בשיטות כמותיות, קורס בהתפתחות המחשבה הארכאולוגית, קורס בשפה מודרנית נוספת ברמת מתחילים (חלק א׳ וחלק ב׳), ובהתאם להמלצת המנחה: קורס בשפה עתיקה ברמת מתחילים, חלק א׳ וחלק ב׳.
תוכנית הלימודים
שלושה סמינריונים לתואר שני (בדרג 4), 12 שעות שבועיות סמסטריליות
שיעור בארכיאולוגיה עולמית (או קורס מתאים אחר באישור יושב ראש הוועדה החוגית), 2 שעות שבועיות סמסטריליות
שיעורים מתקדמים (כולל קמפוסים), 12-16 שעות שבועיות סמסטריליות
סדנאות מתקדמות בתרבות חומרית, עד 4 שעות שבועיות סמסטריליות
קמפוס שדה, 2 שעות שבועיות סמסטריליות
חפירות (10 ימי חפירה, ממבחר החפירות בחוג), 2 שעות שבועיות סמסטריליות
בחינת גמר בכתב, 0 שעות שבועיות סמסטריליות
סך הכל לתואר בחוג לארכיאולוגיה, 36 שעות שבועיות סמסטריליות
בחינת הגמר
תלמידים במסלול זה חייבים לעמוד בבחינת גמר בתום הסמסטר השלישי ללימודיהם על מנת לסיים את כלל החובות במסגרת השנה הקלנדרית (ציון המעבר המינימלי לבחינת גמר — 76) ובמקרה של התמשכות הלימודים עד לסיום הסמסטר החמישי ללימודיו. התלמידים יורשו לגשת לבחינה רק לאחר שסיימו את כל חובות השמיעה והגישו את כל העבודות לתואר. בתיאום עם יושב ראש ועדת מוסמך האוניברסיטה בחוג ייקבע מרצה מן החוג שישמש כבוחן בבחינת הגמר (עבודה או מבחן). בהתייעצות עם הבוחן והתלמידים יוחלט נושא הבחינה ומסגרת הזמן בה היא צריכה להכתב ולהיות מוגשת. למידע נוסף יש לפנות למזכירות החוג
שקלול ציונים
מסלול א'
עבודת גמר מחקרית (תיזה), 50%
שיעורים, 25%
שתי עבודות סמינריוניות, 25%
מסלול ב'
בחינת גמר בכתב, 20%
שיעורים, 50%
שלוש עבודות סמינריוניות, 30%
מסלול לימודי מחקר מקדים
מסלול לימודי מחקר מקדים מיועד למועמדים אשר סיימו לימודיהם לתואר שני במסלול ללא עבודת גמר מחקרית (תזה), או שציונם בעבודת הגמר המחקרית (תזה) אינו עומד בציון הנדרש לקבלה ללימודי תואר שלישי.
תנאי קבלה:
תואר ראשון ושני ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל בציון של 76 לפחות בתואר הראשון וציון של 80 לפחות בתואר השני.
אישור בכתב ממנחה שמסכים להנחות את המועמד/ת בעבודת הגמר המחקרית.
דרישות אקדמיות והלך הלימודי:
השלמת כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה).
במהלך הלימודים במסלול זה יידרשו תלמידים שלא סיימו את לימודי התואר השני בחוג לארכיאולוגיה להשלים קורסים בהתאם לתכנית לימודים שתיקבע בהמלצת מנחה/י העבודה ויושב ראש הוועגה החוגית ללימודי תואר שני. המלצת המנחה/ים בדבר הקורסים אותם חייב התלמיד לקחת תוגש בכתב לדיון ואישור הוועדה החוגית לתואר שני.
משך הלימודים במסלול לימודי מחקר מקדים הינו שנה אחת בלבד.
לימודים לקראת תואר שלישי (דוקטורט)
יושב ראש הוועדה החוגית לתואר שלישי: דוקטור יצחק יפה
תנאי קבלה
רשאים להגיש מועמדותם כתלמידים לתואר דוקטור כל בעלי תואר שני (מוסמך האוניברסיטה) בארכיאולוגיה מאוניברסיטה מוכרת בארץ או בחוץ לארץ, שהשיגו לפחות ציון סופי ״טוב״ (80) בלימודיהם לתואר שני, וציון ״טוב מאוד״ (86) בעבודת הגמר המחקרית למוסמך האוניברסיטה. בשל אופיו הבינתחומי של החוג ובהתאם לנושא המוצע של הדוקטורט, יכולים להתקבל ללימודי תואר שלישי גם תלמידים שיש להם תואר שני בתחומים משיקים ומשלימים לארכיאולוגיה ולמדעי הארכיאולוגיה וכן בתחומי מדעי הטבע והמדעים המדויקים. תלמידים אלה יידרשו לשיעורי השלמה בארכיאולוגיה בהתאם להשכלתם האקדמית ולנושא עבודת הדוקטורט, לפי החלטת יושב ראש הוועדה החוגית ללימודי התואר השלישי וראש החוג. גם בוגרי חוגים לארכיאולוגיה יכולים להידרש לשיעורי השלמה על פי החלטת המנחה או יושב ראש הוועדה החוגית לתואר שלישי. ניתן לכתוב דוקטורט בשתי צורות מקובלות, דוקטורט מונוגרפי ודוקטורט מבוסס פרסומים. לפרטים, יש להכנס לאתר הרשות ללימודים מתקדמים.
הליך הקבלה:
תחילה יש להירשם לאוניברסיטה ולאחר מכן יש להעביר תיק מועמדות שיישלח במייל למזכירות החוג ויכלול את המסמכים שלהלן:
1. קורות חיים בעברית ובאנגלית.
2. העתקים מתעודת ״בוגר״ ו״מוסמך״.
3. גליונות ציונים מאושרים לבוגר האוניברסיטה ומוסמך האוניברסיטה.
4. שתי המלצות מאנשי אקדמיה כאשר אחת מהן ממדריך התיזה למוסמך האוניברסיטה (ההמלצות יישלחו ישירות למזכירות החוג).
5. אישור בכתב על הסכמת מנחה לעבודת הדוקטורט.
6. הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע מאושרת על ידי המנחה המיועד.
בשלב א׳ יכינו התלמידים הצעת מחקר ויגישו אותה בחתימת המנחה לאישור הוועדה החוגית לתואר שלישי. אישור סופי יינתן על ידי הרשות ללימודים מתקדמים. עם קבלת האישור יעברו התלמידים למעמד תלמידי מחקר שלב ב׳. המנחה/ים יקבע/ו לתלמידים את תכניות הלימודים שלהם ואת היקפן. הוועדה החוגית תאשר את התכנית. הוועדה רשאית להטיל על התלמידים חובת בחינה (בכתב או בעל פה) בקורסים שהתלמידים נדרשים להשתתף בהם. בסמינריונים תידרש רק השתתפות פעילה. תלמידים אשר במסגרת לימודי התואר השני לא למדו שפת מחקר שניה ברמת מתקדמים, חייבים להשלים חובה זו. עם סיום עבודת המחקר, תוגש העבודה מודפסת ובחתימת המנחה/מנחים לוועדה החוגית ללימודי תואר שלישי. הוועדה תדון בעבודה ותחליט אם לאשרה לשיפוט או לדרוש תיקונים. לאחר אישור העבודה לשיפוט תיערך בדיקה כי אכן מולאו כל החובות כנדרש ועל פי התקנון. העבודה תועבר לרשות ללימודים מתקדמים לשיפוט בהתאם לנהלים.
מבנה הלימודים
משך הלימודים לתואר השלישי הוא ארבע שנים, והוא מחולק לשני שלבים: שלב מחקר א׳ ושלב מחקר ב׳.
שלב מחקר א' : משך הלימודים בשלב מחקר א׳ לא יעלה על שנתיים מתחילת סמסטר הלימודים בו התקבל התלמיד (כולל חופשת הסמסטר/הקיץ). במהלך תקופת לימודים זו, יידרש התלמיד להשלים את הצעת המחקר, לקבל את אישור המנחה להצעה ולהגישה לעיון הוועדה החוגית, וכן לעמוד בדרישות אחרות שהוטלו עליו על ידי הוועדה החוגית.
שלב מחקר ב' : משך הלימודים בשלב מחקר ב׳ יהיה פרק הזמן שבין סיום שלב מחקר א׳ ועד ארבע שנים מתחילת הסמסטר בו התקבל התלמיד ללימודי תואר שלישי. במהלך תקופת לימודים זו, יידרש התלמיד להשלים את כתיבת עבודת הדוקטור, לקבל את אישור המנחה (והוועדה המלווה אם מונתה), אישור הוועדה החוגית, וכן להגישה לרשות ללימודים מתקדמים לצורך שיפוט.
1. במהלך השנה הראשונה ללימודים וכתנאי מעבר לשנה ב', יידרש/תדרש הסטודנט/ית ליטול חלק במינימום שני מפגשים במסגרת ההכשרה של בית ספר בלום
2. סטודנט/ית אשר ייטלו חלק ב-14 מפגשים יוכלו לזכות בהכרה של 2 שעות שבועיות סמסיטריאליות, וזאת, בכפוף לאישור הוועדה ללימודי תואר שלישי ובלבד שעמד במשך הזמן הנורמטיבי ללימודים הקבוע בתקנון
3. מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום תפורסם באתר האנטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים
https://graduate.haifa.ac.il/index.php/he/component/sppagebuilder/?view=page&id=17
מסלול ישיר לדוקטורט
מועמדים המבקשים להירשם כתלמידים מן המניין למסלול ישיר לדוקטורט חייבים להיות בעלי תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ, ואשר השיגו בלימודי התואר הראשון, בשני החוגים בהם למדו ציון משוקלל של 90 לפחות. התלמידים נדרשים להשלים קורסים (שבהם ניתן ציון מספרי) מתוכנית מוסמך האוניברסיטה של החוג במסלול א׳ בהיקף של 26 שעות שבועיות סמסטריליות. פרטים נוספים ניתן למצוא בתקנון לימודי תואר ושלישי בשנתון זה ובאתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים.
תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו בשלב המוסמך של מסלול הישיר לדוקטורט, ולהשלים את לימודי המוסמך במסלול א' או ב', יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א' או במסלול ב', לפי העניין
המועמדים המעוניינים במסלול זה יפנו ליושב ראש וועדת הדוקטורט או לראש החוג. יש לעיין בפרק על לימודי תואר שלישי המופיע בחלקו הראשון של השנתון האוניברסיטאי.
The MA Program in Archaeology in English
Head of the program: Doctor Ron Shimelmitz
Track A (with an MA Thesis) , Track B (with a final exam)
The M.A Program in Archaeology in English (Master of Arts in Archaeology) is open since October 2014 and is unique in providing the possibility to complete all course work in one year, during three consecutive semesters (including a summer semester). The program includes lecture courses, laboratory work, workshops, campuses, excursions and field work. Participants will specialize in prehistory in general and the prehistory and human ecology of Mount Carmel in particular.
The combination of inter-disciplinary courses and field work provides the necessary quality of training required for research archaeologists. There are up to 14 credited courses and two without credits. Students will spend 10-15 days on field campuses in the Negev, Galilee, and Mount Carmel.
The studies consist of 36 obligatory Israeli credits (track B, without a thesis), and 36 obligatory Israeli credits (track A, with a thesis). In addition, students without enough background in archaeology may be required to take up to three additional courses in their first year, according to their previous studies. Such courses will not be credited within the 36 credits. Supervision and personalized tutorials will be provided to students pursuing the thesis option. student of Track A are required to attend two seminars and those of Track B three seminars. Track A students will accomplish their studies in two years (including course work and a thesis). Track B students will have to pass a final written exam at the end of the first year.
The writing, submission and review of the research thesis will be according to university guidelines for the M.A. degree.
Program objectives
The program has three objectives. The first is to train students in prehistoric archaeology with an emphasis on practical experience (field and laboratory), and human ecology in Mount Carmel through the millennia. The second is to teach students how to use a wide range of analytical tools in order to evaluate archaeological data and test anthropological theories. The third is to provide Israeli and international students with a stimulating environment, enhancing mutual interaction and exchange of ideas and approaches, with opportunities to broaden horizons and global perspectives related to prehistoric archaeology.
Admission Requirements & Prerequisites
Accredited BA degree in archaeology, the humanities, natural or exact sciences, diploma and transcript.
A minimum of 3.0 GPA, 76% or equivalent (track B), 80% or equivalent (track A).
TOEFL scores (if native language is not English or candidates have not previously studied at an institution of higher education where the language of instruction is English). A minimum of 570 (paper-based test), 230 (computer-based test) or 89 (internet-based test).
An interview with the head of the program.
Two letters of recommendation from relevant academic faculty members.
Curriculum Vitae/Résumé.
Copy of a valid passport and six passport-sized photos.
Personal statement (500-750 words).
Medical forms.
Academic Prerequisites
Students who have not completed an undergraduate degree in archaeology or anthropology will be required to successfully complete the following introductory courses before the first semester of the program:
Introduction to anthropology/archaeology
Introduction to quantitative analysis/basic statistics
Students with a B.A. degree not in archaeology or anthropology may be required to take complementary courses; these will be decided upon by the Head of the M.A. department committee and the Chair of the department. These are some of the complementary courses:
- Introduction to prehistory.
- Introduction to biblical archaeology.
- Archaeology and the natural sciences.
Final (weighted) grade composition (track A):
Thesis – 50%.
Seminars (2) – 25%.
Courses – 25%.
Final (weighted) grade composition (track B):
Written exam – 20%.
Seminars (3) – 30%.
Courses – 50%.