111 תולדות האמנות
חוג לימודים לבוגר האוניברסיטה (דו־חוגי וחד־חוגי)
חוג לימודים למוסמך האוניברסיטה
ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש החוג: דוקטור אמה מעיין פנר
חברי הסגל האקדמי
פרופסור חבר: פרופסור עדי ארליך, פרופסור אסתר לוינגר (אמריטוס), פרופסור ענת צ׳ריקובר (אמריטוס), פרופסור יוחאי רוזן.
מרצה בכיר: דוקטור יוחנן אשר (אמריטוס), דוקטור ניסים גל, דוקטור אמה מעין–פנר, דוקטור רון פוקס, דוקטור סוניה קלינגר (אמריטוס),
מרצה: דוקטור גיל פישהוף, דוקטור נעמה קלורמן–ערקי.
עמית הוראה: דוקטור נעמה וילוז’ני, דוקטור אירנה צ’רניצקי, גברת סמדר שינדלר
מזכירות החוג
עוזר מינהלי לראש החוג: גברת סיגל בן יאיר
שעות הקבלה: ימים א׳-ה׳, בין השעות – 13:30-15:00 ; 09:00-12:00
קומה 17, חדר 1701, מגדל אשכול
טלפון: 04-8240567
דוא״ל :art-history@univ.haifa.ac.il
אתר האינטרנט: /http://art.haifa.ac.il
הלימודים לתואר ראשון (בוגר האוניברסיטה)
כללי
בחוג לתולדות האמנות ניתן ללמוד לתואר ראשון במסלול דו חוגי או חד חוגי. מעבר למסלול חד חוגי מתקיים רק לאחר שנה א׳ ואם התלמיד עמד בתנאים הנדרשים.
ניתן ללמוד את המסלולים הבאים לבוגר האוניברסיטה: תואר ראשון רגיל, תואר ראשון מואץ במסלול ״פסיכודאלי״ למעוניינים בלימודי המשך בטיפול באמנות; תואר ראשון בשנתיים ותואר ראשון עם התמחות ייחודית במדעי הרוח הדיגיטליים.
מטרת הלימודים
לימודי הבוגר האוניברסיטה בתולדות האמנות נועדו להעשרת עולמו התרבותי של התלמיד, וניתן ליישמם במסגרות תרפיה באמנות, חינוך, הדרכת מטיילים ותיירים, מוזיאונים, גלריות, תיירות ותקשורת. המקצוע מתאים גם כלימוד מקביל למקצועות אחרים כגון: היסטוריה, ארכיאולוגיה, ספרות, תקשורת, גיאוגרפיה וכל מקצוע העוסק בביטוי חזותי של תרבות וחברה.
תנאי קבלה
למסלול דו–חוגי: עמידה בתנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה ברמה הנדרשת על–ידי החוג.
למסלול חד–חוגי: רשאים לפנות תלמידים שהשיגו ציון ממוצע 80 לפחות בלימודי החוג בשנה א׳. ההחלטה הסופית תקבע על–ידי ועדת הקבלה של החוג.
מבנה הלימודים במסלול הדו–חוגי (111101-23-01)
קורסים בהיקף של 50 נקודות זכות (פלוס 10 נקודות זכות בחירה מחוץ לחוג רק במסלול דו חוגי):
- 4 שיעורי מבוא: אמנות עתיקה וקלאסית, אמנות ימי–הביניים, אמנות הרנסנס, אמנות מודרנית. מטרתם של שיעורי המבוא להקנות לתלמידים מסגרת ראשונית של קורות האמנות בהקשר היסטורי וחברתי (16 נקודות זכות).
- תרגיל ניתוח יצירות: התרגיל מקנה כישורים בסיסיים של לימוד אקדמי עצמאי. במסגרת התרגיל קיימת חובת השתתפות פעילה והגשת עבודות (2 נקודות זכות).
- בית הספר להיסטוריה: תלמידי התואר הראשון בחוגים ההיסטוריים ילמדו שני קורסי חובה של בית הספר להיסטוריה בהיקף של 2 נקודות זכות. אוריינות מידע (קורס מתוקשב) — יילמד בשנה הראשונה לתואר
- 2 שיעור ותרגיל: לתלמידי דרג 2 (שנה ב’), שיעורים בקבוצות עבודה מצומצמות בשתי תקופות שונות, לפי בחירת התלמיד. מטרת שיעורים אלה היא להקנות לתלמיד כישורי לימוד עצמאי ברמת מתקדמים. חובת השתתפות פעילה והגשת עבודות בהיקף שייקבע על ידי המורה (10 נקודות זכות).
- 1 סמינריון: לתלמידי דרג 3 (שנה ג’), שיעורים בקבוצות עבודה מצומצמות, בתקופה שונה מאלו שנבחרו בקורסי השיעור ותרגיל (דרג 2). דגש על ניצול כישורי הלימוד העצמאי שנקנו בדרגים המוקדמים. בסמינר תוגש עבודה בהיקף שייקבע על ידי המורה (6 נקודות זכות).
- 5 שיעורי מתקדמים: בתקופות שונות. השיעור למתקדמים מוקדש לנושאים נבחרים במסגרת תקופה זו או אחרת ומיועדים לתלמידי דרג 2 ו–3 שהם שנה ב’ ו-ג’ (10 נקודות זכות).
- לימודי אשכולות: על התלמיד ללמוד 4 נקודות זכות מתוך חובת לימודי דרך הרוח. או אחד משני האשכולות החדשים האחרים לפי בחירה (אשכול מדעי הנתונים, אשכול יזמות)
- סיורים: התלמידים חייבים להשתתף בסיורים ובביקורים במוזיאונים, עפ״י קביעת המורים.
- יתר הנקודות (10) להשלמת מכסת 60 הנקודות ייבחרו מבין קורסים מחוגים אחרים.
סיכום תכנית הלימודים במסלול הדו–חוגי שנה א׳ (דרג 1):
מבוא לאמנות עתיקה וקלאסית 4 שעות שבועיות סמסטריאליות 4 נקודות זכות
מבוא לאמנות ימי–הביניים 4 שעות שבועיות סמסטריאליות 4 נקודות זכות
מבוא לאמנות הרנסנס 4 שעות שבועיות סמסטריאליות 4 נקודות זכות
מבוא לאמנות מודרנית 4 שעות שבועיות סמסטריאליות 4 נקודות זכות
תרגיל בניתוח יצירות אמנות 2 שעות שבועיות סמסטריאליות 2 נקודות זכות
אוריינות מידע (בית הספר להסטוריה, מתוקשב)2 שעות שבועיות סמסטריאליות 2 נקודות זכות
סך-הכל 20 שעות שבועיות סמסטריאליות 20 נקודות זכות
שנה ב׳ (דרג 2)
2 שיעור ותרגיל (בתקופות שונות, כל אחד 4 שעות שבועיות סמסטריאליות, 5 נקודות זכות) 8 שעות שבועיות סמסטריאליות 10 נקודות זכות
2 שיעור למתקדמים (בתקופות שונות, כל אחד 2 שעות שבועיות סמסטריאליות, 2 נקודות זכות) 4 שעות שבועיות סמסטריאליות 4 נקודות זכות
קורס דרך הרוח / מדעי הנתונים / יזמות 4 שעות שבועיות סמסטריאליות 4 נקודות זכות
סך-הכל 16 שעות שבועיות סמסטריאליות 18 נקודות זכות
שנה ג׳ (דרג 2, 3)
1 סמינר (6 נקודות זכות) 4 שעות שבועיות סמסטריאליות 6 נקודות זכות
3 שיעור למתקדמים (בתקופות שונות, כל אחד 2 שעות שבועיות סמסטריאליות, 2 נקודות זכות) 6 שעות שבועיות סמסטריאליות 6 נקודות זכות
סך-הכל 10 שעות שבועיות סמסטריאליות 12 נקודות זכות
סך-הכל 60 שעות שבועיות סמסטריאליות 50 נקודות זכות
ובנוסף 10 נקודות זכות קורסי בחירה מהחוג או מחוגים אחרים.
מבנה הלימודים במסלול החד–חוגי: (111102-23-01)
קורסים בהיקף של 120 נקודות זכות:
- 4 מבואות כמפורט במסלול הדו חוגי (16 נקודות זכות)
- 2 תרגילים, אחד מתוקשב של בית הספר להיסטוריה (אוריינות מידע), והשני תרגיל ניתוח יצירות (4 נקודות זכות).
- לימודי אשכולות: דרך הרוח / מדעי הנתונים / יזמות (6 נקודות זכות)
- 5 שיעור למתקדמים (10 נקודות זכות)
- 4 שיעור ותרגיל: בתקופות שונות (20 נקודות זכות)
- 3 סמינרים: בשתי תקופות שונות (18 נקודות זכות).
- לימודי בחירה: 10 נקודות זכות
- מקבצים (36 נקודות זכות): מתוך השיעורים הניתנים בחוגים אחרים, ירכיב התלמיד 3-2 מקבצי לימוד בחוגים שונים, ובערך כולל של 36 נקודות זכות. על מקבץ אחד לפחות לכלול פרוסמינריון. מומלץ מקבץ כזה בהיסטוריה כללית באחת התקופות בהן לומד התלמיד שיעור ותרגיל בחוג. כמו–כן מומלץ מקבץ ביצירה, וזאת לתלמידים שיעמדו בתנאי הקבלה של מדור יצירה. מקבץ אחר יכול לכלול מבחר שיעורים מחוגים שונים (כגון: ארכיאולוגיה, פילוסופיה וספרות) הנוגעים להיבטים אחרים של תרבות הארצות והתקופות השונות הנלמדות בחוג. מקבץ זה יכול גם לכלול שפה זרה נוספת ברמת מתחילים.
מסלול דו חוגי בתכנית ״פסיכודאלי״ (212115-23-01 — 111115-23-01)
מטרת הלימודים
תכנית זו משותפת לחוג לתולדות האמנות והחוג ללימודים רב תחומיים במסלול דו-חוגי. זהו מסלול לימודים ייחודי ומואץ המאפשר לבוגריו להגיש מועמדות ללא צורך בהשלמות ללימודי המשך בתרפיה באמנות.
תנאי קבלה
— בהתאם לתנאי הקבלה של החוגים תולדות האמנות ולימודים רב–תחומיים.
— רמת בסיסי באנגלית שפה זרה.
משך הלימודים הוא שישה סמסטרים שיתפרסו על פני שנתיים בלבד (כולל שני סמסטרי קיץ). סטודנטים המעוניינים לחרוג משנתיים, יכולים לפנות לקבלת אישור מראש החוג.
תכנית הלימודים:
החוג ללימודים רב–תחומיים: 60 נקודות
מקבצי חובה:
- מקבץ בפסיכולוגיה הכולל את הקורסים הבאים: מבוא לפסיכולוגיה; פסיכולוגיה התפתחותית; תיאוריות אישיות; פסיכופתולוגיה; פסיכולוגיה חברתית; פסיכופיזיולוגיה, מבוא לחינוך מיוחד, סמינר.
- מקבץ באמנות יצירה: סדנאות רישום, ציור, פיסול,
- מקבץ בחירה חופשי (מומלץ ללמוד את המקבץ בחינוך, אולם ניתן גם ללמוד מקבצים אחרים בחוג כגון:כלכלה וחברה, ספרות, קרימינולוגיה, משפטים, ומקבצים רבים אחרים).
שימו לב: כחלק מתכנית הלימודים חובה על הסטודנט לקחת במסגרת המקבץ החופשי קורס בשיטות מחקר וסטטיסטיקה.
החוג לתולדות האמנות: 52 נקודות זכות + 4 נקודות זכות לימודי אשכולות + 4 נקודות זכות מקורסים בחוגים אחרים על פי בחירת התלמיד/ה.
שנה א׳, 4 מבואות, 2 תרגילים (אחד מהם מתוקשב של ביה״ס להיסטוריה), 1 סדנת הכרת חומרים בתהליך הטיפולי – סך-הכל 22 נקודות זכות
שנה ב׳, 5 שיעורי מתקדמים, 2 שיעור ותרגיל, 1 סמינר,מבוא לתרפיה.
סה“כ 60 נקודות זכות
האחריות להרכבת המערכת והתאמתה לתקנות תכנית הלימודים וחובותיה מוטלת על התלמיד.
החוג יוכל לבטל קורסים שהתלמיד לא היה רשאי להירשם אליהם.
להלן מתווה לימודי האנגלית באוניברסיטת חיפה החל משנה"ל תשפ"ב בהתאם להנחיות מל"ג:
חובה על כל סטודנט להגיע לרמת פטור באנגלית כחלק מחובותיו לתואר.
עמידה בחובה זאת היא תנאי כניסה לקורסים בדרג 3. על מנת לסווג את רמת ידיעותיו של המועמד בשפה האנגלית או להעניק פטור מהם, מחויב הסטודנט בבחינת סיווג באנגלית (פסיכומטרי/אמיר/ אמירם) כחלק מתנאי הקבלה לאוניברסיטה.
ישנן ארבע רמות סיווג באנגלית ועל כל סטודנט ללמוד קורסי אנגלית בהתאם לסיווגו בבחינות הכניסה כאמור:
סטודנטים ברמת סיווג טרום בסיסי ילמדו את הקורסים הבאים: טרום בסיסי, בסיסי, מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג בסיסי ילמדו את הקורסים הבאים: בסיסי, מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים א' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים א', מתקדמים ב'.
סטודנטים ברמת סיווג מתקדמים ב' ילמדו את הקורסים הבאים: מתקדמים ב', קורס תוכן אחד באנגלית.
סטודנטים ברמת סיווג פטור: ילמדו שני קורסי תוכן באנגלית.
פירוט ניתן לקרוא באתר היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה או בפרק היחידה ללימודי אנגלית שפה זרה המופיע בשנתון2
הלימודים לתואר שני בתולדות האמנות (מוסמך האוניברסיטה)
מוסמך האוניברסיטה בתולדות האמנות
מוסמך האוניברסיטה בתולדות האמנות עם התמחות בלימודי אוצרות
יו״ר הוועדה לתארים מתקדמים: דוקטור נסים גל
מטרת הלימודים
להקנות לתלמיד כלים להתמחות ולמחקר בתחום נבחר בתולדות האמנות ולהרחיב ידע בתחומים נלווים בחוג ומחוצה לו.
מסלולי הלימודים המוצעים:
מסלול א׳: כולל כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה).
מסלול ב׳: כולל בחינת גמר בתום שנתיים של לימודים, ללא כתיבת עבודת גמר מחקרית.
מסלול מואץ למוסמך האוניברסיטה: המסלול מיועד לתלמידי תואר ראשון אשר השיגו במהלך לימודי שנה א׳ ושנה ב׳ ממוצע של 90 לפחות.
מטרת הלימודים היא להקנות לתלמיד כלים להתמחות ולמחקר בתחום נבחר בתולדות האמנות ולהרחיב ידע בתחומים נלווים בחוג ומחוצה לו.
אשכולות לבחירה: אמנות העת העתיקה, אמנות ימי הביניים, אמנות הרנסנס, אמנות מודרנית, אמנות ישראלית, תולדות הארכיטקטורה.
מסלול לתואר שני באוצרות בשני המסלולים, עם וללא תזה.
משך הלימודים
על התלמיד להשלים את כל חובות הקורסים תוך שנתיים מתחילת הלימודים לתואר.
במסלול א׳ יגיש התלמיד את עבודת הגמר המחקרית לשיפוט, לא יאוחר מתום השנה השלישית ללימודים.
מבנה הלימודים
לתכנית הלימודים ארבעה מרכיבים עיקריים:
- שיעורי חובה מתודולוגיים: מכוונים למעבר מונחה מחקירה עובדתית וניתוח ממצאים לסינתזה תאורטית.
- שיעורי בחירה בתולדות האמנות: תוך הדגשת האשכול הנבחר.
- שיעורי בחירה משלימים מחוגים אחרים: בדרג 3 ומעלה, בנושאים רלוונטיים לאשכול הנבחר.
תנאי קבלה
- תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ, בתחום תולדות האמנות בציון 80 לפחות, ובחוג השני 76 לפחות.
- מועמד בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לזכאותו לתואר.
- ניתן לעבור ממסלול א׳ למסלול ב׳ ולהיפך, בתנאי שהסטודנט מצהיר בכתב על כוונתו לעבור מסלול ליו״ר הועדה לתארים מתקדמים ולמזכירות החוג עד לסוף סמסטר ב׳ של שנת הלימודים הראשונה. בכל מקרה, הועדה לתארים מתקדמים תאשר לימודים במסלול א׳ על–פי הישגי התלמיד בשנת לימודיו הראשונה.
- מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה במבחן GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון.
- החוג אינו מתחייב לקבל את כל מי שעומד בתנאי הקבלה.
לימודי השלמה לקראת לימודי התואר השני
(111150-23-01)
הוועדה לתארים מתקדמים של החוג לתולדות האמנות תקבע לכל תלמיד את מערכת לימודי ההשלמה, בכפוף לתקנון לימודי התואר השני, ובהתאם ללימודים האקדמיים של התלמיד בתואר הראשון.
בוגרי חוגים אחרים ובוגרי יצירה במסלול דו-חוגי בעלי תואר בוגר בציון 80 לפחות, בכל אחד מחוגי הלימוד, ידרשו לידע בתולדות האמנות ברמת בוגר האוניברסיטה הכולל: 2 מבואות, 1 תרגיל ו–1 סמינר. משך לימודי ההשלמה לא יותר משנה.
הועדה לתארים מתקדמים של החוג לתולדות האמנות אינה מתחייבת לקבל ללימודים מן המניין תלמידים שנרשמו ללימודי השלמות.
מסלול א׳: מסלול עם עבודת גמר מחקרית (תזה)
(111201-23-01)
משך הלימודים
משך הלימודים כולל הגשת עבודת תזה הוא עד 3 שנים.
מבנה והיקף הלימודים
היקף הלימודים הוא 36 שעות שבועיות סמסטריאליות
סוג הקורס מעמד שעות
1 פרשנות מתודולגיה ואוצרות 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
1 מתודולוגיה: יצירות אמנות 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
1 אותנטיקציה, ייחוס
וקיטלוג יצירות אמנות 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
2 סמינר אשכול 8 שעות שבועיות סמסטריאליות
1 סמינר אשכול אחר 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
2 *פורום מחלקתי 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
**לימודים משלימים 6 שעות שבועיות סמסטריאליות
עבודה מחקרית (תזה) 6 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך-הכל 36 שעות שבועיות סמסטריאליות
שפות זרות
לימודי שפה זרה בהתאם לשיקול מנחה התזה. הוועדה החוגית ללימודי תואר שני תוכל להכיר במחצית מלימודי השפה הזרה כקורסי בחירה בתכנית הלימודים של התלמיד.
(*) הפורום המחלקתי מתחלק לשניים: בשנה א׳ הסמינר ייערך בסמסטר א׳ במועדים שיפורסמו מראש, ומטרתו בחירת נושא לתזה; בשנה ב׳ הסמינר ייערך בסמסטר ב׳ במועדים שייקבעו מראש ומטרתו הצגת הצעת המחקר או התיזה במהלך כתיבתם.
(**) לימודים משלימים
שיעורים בדרג 3 עד 5 מהחוג לתולדות האמנות מחוגים אחרים באוניברסיטה בהיקף של 6 שעות שבועיות סמסטריאליות. חובה ללמוד 2 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות, מתוך 6 שעות שבועיות סמסטריאליות, במסגרת החוג לתולדות האמנות (בתחום אחר מאשכול הבחירה), וכל זאת באישור יו״ר הועדה לתארים מתקדמים של החוג.
השתתפות באירועים אקדמיים (ללא שעות שבועיות סמסטריאליות)
על התלמיד לנכוח ב–8 אירועים אקדמיים של ביה״ס להיסטוריה במשך שנתיים. האירועים כוללים הרצאות אורח, ימי עיון, כנסים וסמינרים חוגיים.
עבודות ובחינות
- עבודות סמינריוניות: התלמיד חייב בשתי עבודות כתובות בהיקף סמינריוני, לבחירתו מבין הסמינרים בהם השתתף.
- ציוני קורסים: בכל קורס יינתן ציון על פי דרישות הקורס.
3 עבודת גמר מחקרית (תזה): לא יאוחר מתום השנה הראשונה ללימודים, יחליט התלמיד בהתייעצות עם המנחה, על נושא עבודת הגמר המחקרית. ההצעה לעבודת הגמר תובא לאישור הוועדה לתארים מתקדמים של החוג. היקף העבודה הכתובה לא יעלה על 20,000 מילים, שהם כ–80 עמוד (מלבד ביבליוגרפיה, תמונות וכדו׳). העבודה תוגש לחוג לשיפוט, לאחר אישור המנחה.
ההתקשרות עם המנחה, הכתיבה, ההגשה והשיפוט של עבודת הגמר יהיו ע״פ הנוהל הקיים בתקנון לימודי התואר השני של האוניברסיטה.
שקלול הציונים
עבודת גמר (תזה) 40%
עבודות סמינריוניות 30%
לימודי החוג האחרים 20%
לימודים משלימים 10%
מסלול ב׳: מסלול עם בחינת גמר (111202-23-01)
משך הלימודים
משך הלימודים במסלול ב׳ הוא שנתיים.
**מבנה והיקף הלימודים
היקף הלימודים הוא 38 שעות שבועיות סמסטריאליות.
א. בחוג לתולדות האמנות — 32 שעות שבועיות סמסטריאליות
ב. לימודים משלימים — 6 שעות שבועיות סמסטריאליות
**תלמיד במסלול ב׳ פטור מחובת שפה זרה שנייה.
בסוף לימודיהם, חייבים התלמידים במסלול זה בבחינת גמר.
מבנה והיקף הלימודים
סוג הקורס מעמד שעות
1 פרשנות מתודולגיה ואוצרות 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
1 מתודולוגיה: יצירות אמנות 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
1 אותנטיקציה, ייחוס
וקיטלוג יצירות אמנות 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
2 סמינר אשכול 8 שעות שבועיות סמסטריאליות
2 סמינר אשכול אחר 8 שעות שבועיות סמסטריאליות
2 שיעורים מתקדמים 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
2 *פורום מחלקתי 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
**לימודים משלימים 6 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך-הכל 38 שעות שבועיות סמסטריאליות
(*) הפורום המחלקתי מתחלק לשניים: בשנה א׳ הסמינר ייערך בסמסטר א׳ במועדים
שיפורסמו מראש, ומטרתו בחירת נושא לתזה; בשנה ב׳ הסמינר ייערך בסמסטר ב׳ במועדים
שייקבעו מראש ומטרתו הצגת הצעת המחקר או התיזה במהלך כתיבתם.
(**) לימודים משלימים
שיעורים בדרג 3 עד 5 מהחוג לתולדות האמנות מחוגים אחרים באוניברסיטה בהיקף של 6 שעות שבועיות סמסטריאליות. חובה ללמוד 2 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות, מתוך 6 שעות שבועיות סמסטריאליות, במסגרת החוג לתולדות האמנות (בתחום אחר מאשכול הבחירה), וכל זאת באישור יו״ר הועדה לתארים מתקדמים של החוג. .
עבודות ובחינות
עבודות סמינריוניות: התלמיד חייב בשלוש עבודות בהיקף סמינריוני וחובת שמיעה בסמינריון נוסף.
שקלול הציונים
בחינת גמר 30%
3 עבודות סמינריוניות 40%
שיעורים אחרים ולימודי השלמה 30%
מסלול מואץ למוסמך האוניברסיטה
- המסלול המואץ מיועד למועמדים המעוניינים בכתיבת עבודת גמר מחקרית
(מסלול א – תזה) ולמועמדים המעוניינים במסלול ללא תזה (מסלול ב).
- המסלול מיועד לתלמידי תואר ראשון אשר השיגו במהלך לימודי שנה א׳ ושנה ב׳ ממוצע של 90 לפחות.
- תלמיד שיזוהה כמצטיין, יוכל ללמוד בשנה ג׳ ללימודיו שלושה קורסים מלימודי התואר השני (ולא יותר מ–12 שעות שבועיות סמסטריאליות). במידה ויתקבל התלמיד ללימודי התואר השני בשנה העוקבת, יוכרו קורסים אלה כחלק מתכנית הלימודים לתואר שני.
- במהלך שנה ג׳ ללימודי התואר הראשון חייב התלמיד לסיים את חובות השמיעה לתואר הראשון.
- התלמיד כתב לפחות עבודה סמינריונית אחת במהלך שנה ג׳ והשיג בה ציון של 90 לפחות.
- התלמיד יתקבל ללימודי התואר השני בשנה ד׳ ללימודיו במעמד של תלמיד ״על תנאי״, במידה ונותרה לו חובת הגשת עבודות בבוגר האוניברסיטה.
- על התלמיד להציג את אישור הזכאות לתואר הראשון עד תום הסמסטר הראשון של לימודי התואר השני כתנאי להמשך לימודיו לתואר שני בסמסטר ב׳.
- במהלך שנה ד׳ ללימודיו ישלים התלמיד את מכסת הקורסים הנדרשת על-ידי החוג.
- השנה החמישית מיועדת לכתיבת עבודת הגמר המחקרית (תיזה)
משך הלימודים הכללי לתואר ראשון ושני במסלול המואץ עם כתיבת עבודת גמר מחקרית (תיזה) יעמוד על חמש שנים.
משך הלימודים הכללי לתואר ראשון ושני במסלול המואץ עם בחינת גמר יעמוד על ארבע שנים.
תכניות לימודים מיוחדות:
תכנית ללימודי מוסמך עם התמחות בלימודי אוצרות
111201-23-03 עם תזה
111202-23-03 ללא תזה
רציונל:
המסלול ללימודי תואר שני בתולדות האמנות עם התמחות בתחום לימודי אוצרות משלב לימודים תיאורטיים ומעשיים בתחומי תולדות האמנות, אמנות יצירה וכן אוצרות. לימודי תולדות האמנות מקנים ללומדים כלים למחקר אשר משפרים את יכולת הכתיבה המדעית ומאפשרים מבט היסטורי-תרבותי רחב, אמצעים להתמודד עם שפת האמנות העכשווית וללמוד כיצד נראית אוצרות בת זמנינו. במסגרת לימודי אוצרות מתקיימים מפגשים עם אמנים, אוצרים ואנשי מקצוע, משולבים ביקורים בתערוכות, והתנסות בהקמת תערוכה. התכנית כוללת פרקטיקום שנועד להכשיר את המשתתפים לעשייה פעילה במוזיאון.
תנאי קבלה:
תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ בציון סופי של 80 לפחות וראיון אישי.
בעל תואר ראשון שאינו בחוג לתולדות האמנות יחויב בלימודי השלמה, בהתאם לצורך ועל פי הכללים הנהוגים כיום לגבי לימודי תואר שני בחוג לתולדות האמנות.
מסלולים:
מסלול א׳: (111201-23-03) כולל כתיבת עבודת גמר מחקרית – תיזה.
מסלול ב׳: (111202-23-03) כולל פרויקט גמר או מבחן.
מסלול ב' בשנה (111204-23-01) 3 סמסטרים: א,ב וקיץ כולל פרוייקט גמר.
במהלך הלימודים, כל סטודנט יכתוב עבודות סמינריוניות בהתאם למסלול שבחר. בנוסף, יעבור כל סטודנט פרקטיקום במסגרת אחד המוזיאונים שישתתפו בתכנית, בשנה השנייה או השלישית ללימודיו.
מוסמכי התכנית יהיו זכאים לתעודת מוסמך בחוג לתולדות האמנות. תחום ההתמחות יצוין על גבי התעודה.
מבנה הלימודים בתכנית אוצרות, מסלול עם תיזה:
כמות קורס מעמד שעות שבועיות סמסטריאליות
1 אוצרות — היבטים מעשיים ועיוניים חובה 2
1 (*) סיורי גלריות ומוזיאונים חובה 2
1 פרשנות, מתודולוגיה ואוצרות חובה 4
1 מתודולוגיה יצירות אמנות חובה 2
1 מתודולוגיה: אותנטיקציה, ייחוס וקיטלוג
יצירות אמנות חובה 2
2 (**) פורום מחלקתי חובה 4
2 סמינרים, אחד מהם עם הגשת עבודה סמינריונית בחירה 8
2 (***) שיעורים מתקדמים בחוג או מחוצה לו בחירה 4
1 (****) פרקטיקום חובה 2
עבודה מחקרית (תזה) 6 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך-הכל 36
(*) מספר סיורים שיתואמו בתחילת השנה ויתקיימו בימי ו׳.
(**) הפורום המחלקתי מתחלק לשניים: בשנה א׳ הסמינר ייערך בסמסטר א׳ במועדים שיפורסמו מראש, ומטרתו בחירת נושא לתזה; בשנה ב׳ הסמינר ייערך בסמסטר ב׳ במועדים שייקבעו מראש ומטרתו הצגת הצעת המחקר או התיזה במהלך כתיבתם.
(***) שיעורים בדרג 3 עד 5 מהחוג לתולדות האמנות, או מחוגים אחרים באוניברסיטה בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות. למי שעבר למסלול ב׳ בתום שנה א׳, ניתן להחשיב גם את סמינר המחקר לבחירת תיזה שהסטודנט כבר לקח בשנה א׳.
(****) במוזיאון או במוסד אמנותי אחר, בתיאום עם יועץ הועדה החוגית לתארים מתקדמים.
השתתפות באירועים אקדמיים (ללא שעות שבועיות סמסטריאליות)
על התלמיד לנכוח ב 8 אירועים אקדמיים של ביה״ס להיסטוריה במשך שנתיים. האירועים כוללים הרצאות אורח, ימי עיון, כנסים וסמינרים חוגיים.
מבנה הלימודים למ"א בהתמחות באוצרות, במסלול ב' ללא תזה
לתכנית רגילה ולתכנית בשנה אחת:
:
כמות קורס מעמד שעות שבועיות סמסטריאליות
1 אוצרות — היבטים מעשיים ועיוניים חובה 2
1 (*) סיורי גלריות ומוזיאונים חובה 2
1 פרשנות, מתודולוגיה ואוצרות חובה 4
1 מתודולוגיה יצירות אמנות חובה 2
1 מתודולוגיה: אותנטיקציה, ייחוס וקיטלוג
יצירות אמנות חובה 2
2 פורום מחלקתי חובה 4
1 (**) סדנת תערוכות מעשית חובה 2
2 סמינרים חובה 8
1 סדרת מפגשים מוזיאוניים חובה 2
1 שיעור מתקדמים בחירה 2
1 (***) פרקטיקום חובה 6
סך-הכל 36
(*) מספר סיורים שיתואמו בתחילת השנה ויתקיימו בימי ו׳.
(**) הסדנה תיערך במועדים שיקבעו מראש
(***) במוזיאון או במוסד אמנותי אחר, בתיאום עם יועץ הועדה החוגית לתארים מתקדמים
האחריות להרכבת המערכת והתאמתה לתקנות תכנית הלימודים וחובותיה מוטלת על התלמיד.
החוג יוכל לבטל קורסים שהתלמיד לא היה רשאי להירשם אליהם.
תכנית דוקטורט בחוג לתולדות האמנות
יו״ר הוועדה לתארים מתקדמים: דוקטור נסים גל
111301-23-01
התכנית מיועדת לסטודנטים בעלי תואר שני במסלול א׳ (עם תזה) בתולדות האמנות או בתחומים רלוונטיים אחרים כמו היסטוריה כללית, ארכאולוגיה, ספרות או פילוסופיה, ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ. התכנית מאפשרת הצטרפות למסלול הישיר לדוקטורט לסטודנטים מצטיינים, על פי הקריטריונים הקבועים בתקנון הלימודים לתואר שלישי.
תכנית הלימודים
בתכנית הלימודים קיימים שלושה מסלולים:
* מסלול רגיל
* מסלול ישיר לדוקטורט
* מסלול לימודי מחקר מקדים
- במהלך השנה הראשונה ללימודים וכתנאי מעבר לשנה ב', יידרש/תידרש הסטודנט/ית ליטול חלק במינימום שני מפגשים ממסגרת ההכשרה של בי"ס בלום.
- סטודנט/ית אשר ייטלו חלק ב- 14 מפגשים, יוכלו לזכות בהכרה של 2 שעות שבועיות סמיסטריאליות, וזאת, בכפוף לאישור הוועדה ללימודי תואר שלישי ובלבד שעמד במשך הזמן הנורמטיבי ללימודים הקבוע בתקנון.
- מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית ספר בלום:
https://graduate.haifa.ac.il/index.php/he/component/sppagebuilder/?view=page&id=17
המסלול הרגיל
התכנית תעניק תואר דוקטור לפילוסופיה.
משך הזמן הנורמטיבי ללימודי תואר שלישי הוא ארבע שנים.
לקבלת התואר ״דוקטור לפילוסופיה״, יידרשו התלמידים למלא את התנאים הבאים:
תנאי הקבלה
הדרישות העיקריות הן:
- ממוצע 86 לפחות בלימודי התואר השני ו–90 בתזה.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים, אחד ממכתבי ההמלצה יהיה מטעם מנחה עבודת הגמר המחקרית .
- התקשרות והסכמה בכתב של מדריך עבודת הדוקטור.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע (עד חמישה עמודים), מאושרת על ידי מדריך עבודת הדוקטור המיועד.
קורסי לימוד
במהלך לימודי הדוקטורט יחויב כל תלמיד בהשתתפות חובה בסמינר מחקר בהיקף של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות.
במסגרת הקורס, הסטודנטים יידרשו להציג את מחקר הדוקטורט. הצגת העבודה תלווה בדיון.
סטודנטים שאינם בוגרי חוגים לתולדות האמנות, יוכלו להגיש מועמדות ללימודי מחקר מקדים (ראה סעיף 3), שם יבצעו השלמות בהתאם לתכנית שתיקבע להם על ידי המדריך. ועדת הדוקטורט החוגית תאשר את התכנית והיקפה.
שאר הלימודים יקבעו בכתב על ידי מדריך עבודת הדוקטור בזמן ההתקשרות.
הצעת המחקר ואישורה
עם תחילת הלימודים יהיה התלמיד במעמד של תלמיד מחקר שלב א׳. במקרים מסוימים תמונה ועדה מלווה לדוקטורנט עם הגשת הצעת המחקר ולא יאוחר מסוף שנת הלימודים הראשונה.
במהלך השנה הראשונה יגיש התלמיד הצעת מחקר מפורטת בפורמט המקובל של הצעת מחקר לאקדמיה הישראלית, כולל תוצאות ראשוניות. הצעת המחקר תהיה מקורית ובעלת סיכוי סביר לקידום הידע וההבנה בתחום הנחקר.
הצעת המחקר תוצג על ידי הסטודנט במסגרת סמינריון המחקר החוגי.
הצעת המחקר תיבדק על–ידי קורא/קוראים חיצוניים או הוועדה המלווה (במידה והוקמה), ותאושר ע״י ועדת הדוקטורט. לאחר אישורה יעבור התלמיד למעמד של תלמידי מחקר שלב ב׳.
ביצוע המחקר ודו״ח התקדמות
בתום כל שנה מיום אישור תכנית המחקר יגישו תלמידי המחקר דו״ח התקדמות למדריך עבודת הדוקטור או לוועדה המלווה, חתום ע״י מדריך עבודת הדוקטור. אל הדו״ח אפשר לצרף כתבי יד שנשלחו לפרסום במידה וקיימים.
הגשת עבודת דוקטור לשיפוט
עד תום 4 שנות לימוד, יסוכם המחקר באחת משתי הדרכים הבאות:
(1) חיבור רגיל, אשר לא יעלה על יותר מ–350 עמודים (לא כולל נספחים).
(2) עבודת דוקטור במתכונת פרסומים בהתאם לתקנון לימודי תואר שלישי.
תוצאות מחקרי הדוקטורט יוצגו על–ידי התלמידים בהרצאה סמינריונית.
שיפוט עבודת הדוקטור
לאחר אישור הגשת העבודה לשיפוט ע״י הגורמים המוסמכים לכך, תועבר עבודת הדוקטור לרשות ללימודים מתקדמים להמשך הליך השיפוט בהתאם לתקנון תואר שלישי.
השתתפות באירועים אקדמיים (ללא שעות שבועיות סמסטריאליות)
על התלמיד לנכוח ב–8 אירועים אקדמיים של ביה״ס להיסטוריה במשך שנתיים. האירועים כוללים הרצאות אורח, ימי עיון, כנסים וסמינרים חוגיים.
מסלול ישיר לדוקטורט
תולדות האמנות ישיר לדוקטורט, כולל תואר מוסמך
111315-23-02
על פי תקנון לימודי תואר שלישי של הרשות ללימודים מתקדמים, מסלול לימודים זה מיועד לתלמידים מצטיינים שיש ברצונם להמשיך ברצף ללימודי דוקטורט ושהם נראים מועמדים ראויים ללימודי תואר שלישי.
תנאי קבלה
— ציון 90 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
— שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים.
— התקשרות והסכמה בכתב של מדריך לעבודת הדוקטור.
— הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע מאושרת על ידי מדריך עבודת הדוקטור המיועד.
— אישור הוועדה החוגית.
מבנה הלימודים
השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 26 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות ברמת מוסמך האוניברסיטה, וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות.
הגשת שתי עבודות סמינריוניות או חלופה שוות ערך, שנקבעה על ידי החוג ואושרה ע״י הרשות ללימודים מתקדמים. על התלמיד להשיג ציון של 90 לפחות בכל אחת משתי העבודות הסמינריוניות.
תנאי מעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הם השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 13שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות, סיומם בציון משוקלל של 90 לפחות, והגשת עבודה סמינריונית שזכתה לציון 90 לפחות.
הגשת הצעת מחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים ואישורה לא יאוחר מתום הסמסטר הרביעי.
משך הלימודים למטלות אלו הוא שנתיים.
עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בכל חובות הלימודים כמפורט לעיל, יעבור התלמיד למעמד של תלמיד דוקטורט שלב ב׳, במסגרתו יבצע את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטורט.
משך הלימודים לכתיבת עבודת הדוקטורט, לאחר אישור ההצעה, הוא שלוש שנים
*עם המעבר לשלב מחקר ב׳, יידרש התלמיד להשלים את תכנית הלימודים כפי שמופיעה בפירוט המסלול הרגיל
תלמיד במסלול הישיר לדוקטורט יקבל תעודת מוסמך האוניברסיטה במסגרת המסלול הישיר לדוקטורט מיד עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בחובות הלימוד של המסלול הישיר.
תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו בשלב המוסמך של מסלול הישיר לדוקטורט, ולהשלים את לימודי המוסמך במסלול א' או ב', יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א' או במסלול ב', לפי העניין
מסלול לימודי מחקר מקדים
111350-23-01
מועמד המבקש להירשם למסלול לימודי מחקר מקדים והינו בעל תואר ״מוסמך״ ללא כתיבת עבודת גמר מחקרית, חייב למלא את התנאים הבאים:
— אישור בכתב ממנחה שמסכים להנחותו בעבודת הגמר המחקרית.
— השלמת כתיבת עבודת הגמר המחקרית (תיזה).
— עמידה בתכנית לימודים שתוטל עליו ע״י הוועדה החוגית ללימודי תואר שלישי.
משך הלימודים הנורמטיבי במסלול הינו שנה אחת בלבד.
השלמת הלימודים במסלול זה אינה מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי, המועמד יגיש את מועמדותו כמקובל למסלול הרגיל.1