הפקולטה לחינוך
דיקנית הפקולטה: פרופסור רוזה לייקין
ראש מינהל הפקולטה: גברת קורינה הרשקוביץ
אתר האינטרנט של הפקולטה: http://edu.haifa.ac.il/
הלימוד, המחקר והעיסוק בחינוך מבטאים את התפיסה האופטימית שלנו שניתן לגעת ולהשפיע על נפשם של בני־אדם – על שכלם, תודעתם, תובנותיהם ועל ליבם.
לימודים בפקולטה לחינוך הם ההזדמנות שלכם לצמוח ולתרום – ללמוד מקצוע, להשתתף במחקרים בתחומי החינוך, לסייע לגבש מדיניות חינוכית או לסייע בהקמה של מרכזי מחקר או מרכזי עשייה ופיתוח בשדה.
הפקולטה לחינוך חותרת לשלושה יעדים עיקריים המשולבים זה בזה:
א) עיון ומחקר לשם הבנה עמוקה יותר של תהליכי החינוך ופיתוח חידושים מועילים בחינוך.
ב) הפצה ויישום של חידושים בחינוך לשם שיפור המעשה החינוכי במדינה.
ג) הכשרת כוח אדם מקצועי לקשת רחבה של עיסוקים בחינוך ולתפקידי מנהיגות במגזרים השונים של החינוך.
היבטים אלו באים לידי ביטוי בתוכניות הלימוד שהפקולטה וחוגיה מציעים, במחקר המעמיק והמרתק של חברי הסגל בפקולטה, ובפרויקטים יישומיים רבים שחברי הפקולטה וגופים שונים בתוכה עוסקים בהם.
לאחר מהלך משמעותי של רפורמה, יש כיום בפקולטה שישה חוגים: שלושה חוגים הכוללים לימודי תואר ראשון, שני ושלישי – החוג לחינוך מיוחד, החוג לייעוץ והתפתחות האדם והחוג למדעי הלמידה וההוראה, ושלושה חוגים שיש בהם לימודים מתקדמים בלבד – החוג ללקויות למידה, החוג לחינוך מתמטי והחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך. הפקולטה לחינוך מעניקה גם תארי דוקטור בחוגים השונים.
בחוג למדעי הלמידה וההוראה (www.edu.haifa.ac.il/learn) המחקר והלימודים בחוג מעוגנים בתפיסה אינטגרטיבית של רכישת ידע עיוני ומעשי על למידה והוראה. התחומים העיקריים שנחקרים ונלמדים בחוג הם: מדעי הלמידה, פדגוגיה ודידקטיקה, טכנולוגיות למידה והוראה, פילוסופיה של החינוך, שיטות מחקר בחינוך, רב תרבותיות וחינוך, ופיתוח חשיבה ומטא-קוגניציה בתחומי הדעת.
לימודי תעודת הוראה תוכניות לימודים לקראת תעודת הוראה בתחומי הדעת השונים הנלמדים בבתי הספר: אזרחות, אמנות, אנגלית, גאוגרפיה, היסטוריה, לשון, מוסיקה, ספרות, ערבית כשפת אם ותיאטרון. הלימודים מתקיימים בשני מסלולים: חד-שנתי ודו-שנתי.
לימודי תואר ראשון מתמקדים בסוגיות של הוראה ולמידה עם דגש על הקשר בין תיאוריה, מחקר ומעשה. תלמידי החוג בונים ידע בהוראת תחום דעת וראיה רחבה ובינתחומית של תהליכי הוראה ולמידה, תכנון ועיצוב של סביבות למידה, והתפתחות אישית ומקצועית של אנשי חינוך. הם יוצרים ידע מעמיק ומקיף בתחומים המהווים בסיס לכל העוסק בחינוך, כמו היבטים פסיכולוגיים, פילוסופיים, פדגוגיים וסוציולוגיים של החינוך. התכנית מיועדת לתלמידים במסלול דו-חוגי, שהחוג השני שלהם הוא תחום דעת הנלמד בבית הספר העל-יסודי. התוכנית מאפשרת קבלת תעודת הוראה בתחום דעת מסוים. משך הלימודים: שלוש שנים.
לימודי תואר שני מטרת הלימודים היא הרחבה והעמקה של הידע המחקרי והמעשי על למידה והוראה ודיון בסוגיות חינוך רלוונטיות על סדר היום הציבורי וכן בעתיד עולם החינוך. אנו שואפים להכשיר בוגרות ובוגרים שיקדמו מחקר פורץ דרך על למידה והוראה ועשייה חינוכית מיטיבה ומובילה. הלימודים בחוג מעוגנים בתפיסה אינטגרטיבית של רכישת ידע עיוני ומעשי על למידה והוראה ומספקים בסיס אקדמי, מחקרי והתנסותי לעבודה במסגרות חינוכיות פוֹרְמָלִיות ובלתי פוֹרְמָלִיות. הלימודים מתנהלים בשני מסלולים: מסלול הכולל כתיבת עבודת גמר מחקרית ומסלול ללא עבודת גמר מחקרית. בחוג קיימות שלוש תוכניות לתואר שני: חקר החינוך האלטרנטיבי – עוסקת בחינוך דיאלוגי וחופש בחירה, שוויון, צדק חברתי, וערכים רב-תרבותיים, ונוהגים קוֹנטֶמפּלָטִיבִיים בחינוך. טכנולוגיות בחינוך – התוכנית מתמקדת ביישום ובמחקר של קשרי הגומלין בין טכנולוגיות חדשניות לתהליכי למידה והוראה. תכנית התמחות בפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך – מתמקדת בתוכן הפדגוגי של מערכות חינוך והאפשרות לפתחו בהתאמה לצרכי הזמן.
לימודי תואר שלישי (לתואר דוקטור) מיועדים לסטודנטים נבחרים, בעלי תואר מ"א במסלול עם תזה, המעוניינים בהתמחות בנושא מֻגְדָּר הקשור לחינוך, למידה והוראה ובביצוע מחקר מקיף ומעמיק.
הלימודים בחוג לייעוץ והתפתחות האדם מיועדים לסטודנטים המעוניינים (1) להבין תהליכים ביולוגיים, פסיכולוגיים, חברתיים, ותרבותיים המשפיעים על התנהגותם ותפיסותיהם של בני אדם לאורך כל מעגל החיים, ו-(2) לרכוש דרכי טיפול והתערבות עדכניות להתמודדות יעילה ומועילה עם מגוון לקויות ומצבים התפתחותיים לאורך מעגל החיים. לימודי התואר השני מחולקים לשש תוכניות לימוד: תכניות לייעוץ חינוכי, ביבליותרפיה, הנחיית קבוצות, וחינוך והתפתחות בגיל הרך; התמחות בייעוץ והדרכת הורים (כחלק מהתוכנית לייעוץ חינוכי); והתמחות בפסיכותרפיה אינטגרטיבית גוף-נפש-רוח. בחוג ניתן ללמוד גם לימודים דו־שנתיים וחד־שנתיים לתעודת הוראה בפסיכולוגיה החל מהשנה השלישית ללימודי התואר הראשון. החוג מפעיל גם תוכנית ייחודית בייעוץ חינוכי (תואר שני) למגזר החרדי במכללת מבחר בבני ברק.
החוג לחינוך מיוחד מכשיר אנשי מחקר ואנשי מעשה בכל תחומי החינוך המיוחד. במסגרת החוג ניתן ללמוד לתואר ראשון בחינוך מיוחד ולתעודת הוראה בחינוך המיוחד, אותה מתחילים ללמוד החל מהשנה השלישית ללימודי התואר הראשון. בארבע שנים ניתן לסיים תואר ראשון עם תעודת הוראה בחינוך המיוחד.
לימודי התואר השני מתמקדים בהקניית יכולות וידע בסיסי ויישומי בדגש על פיתוח מיומנויות ברכישת ידע מדעי וחשיבה ביקורתית, ובהבנת תהליכי מחקר ומתודולוגיות מרכזיות ועדכניות הנהוגות בתחום. הלימודים במסגרת זו מאפשרים גם את הכשרת הסטודנט לקראת לימודי הדוקטורט בהם נדרש הסטודנט לפתח יכולות חקירה מדעית ואיסוף ידע מדעי עצמאי. תואר אשר פותח פתח עבורו להשתלבות עתידית כחוקר ומרצה באחד המוסדות ללימודים גבוהים בארץ ובחו"ל. ניתן ללמוד במסלול עם תזה או במסלול בלי תזה בכל אחת מהתוכניות הבאות: חינוך מיוחד כללי, אוטיזם ולקויות התפתחותיות, הפרעות רגשיות ובעיות התנהגות וחינוך מיוחד עם התמחות במחשבים.
החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך מציע שתי תכניות בלימודי התואר השני: התכנית לניהול מערכות חינוך, והתכנית לחינוך, חברה ותרבות שעוסקת בחינוך הבלתי פורמאלי, וכן תכנית תואר שני ייעודית עבור חיילי צה״ל לניהול בתי ספר.
החוג ללקויות למידה – הלימודים בחוג ללקויות למידה עוסקים בהיבטים תיאורטיים ומחקריים של תהליך הלמידה התקין והלקוי ומקדם את תפיסת ההוראה המותאמת אישית. ישנה למידה מעמיקה בהיבטים תיאורטיים ומחקריים של מיומנויות אקדמיות שונות כגון קריאה וחשבון. הלימודים מתמקדים בכל תהליך הלמידה החל מהרכישה ועד לשימוש מיומן בגיל מבוגר יותר. הלימודים מתמקדים הן באוכלוסיות תקינות והן בקרב ילדים ומבוגרים אשר מתקשים בתהליכי הלמידה, או בעלי לקות למידה. בחוג קימות תכניות שונות: תכנית לימודים לתואר שני באבחון וטיפול בלקויות למידה בטווח גילאים רחב מהילדות לבגרות בשפה העברית וערבית , תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית עם מוקד בלקויות למידה ,תואר שני עם התמחות בקריאה ואוריינות למורים עם ניסיון מהשטח בשפה העברית והערבית להובלת תחום האוריינות בבית הספר, כמו כן ישנה תכנית מחקרית בלבד בתחום מוח ולמידה. בנוסף החוג ללקויות למידה ביחד עם החוג לחינוך מתמטי מציעים תכנית חדשה ויחידה בארץ לתואר שני בקשיים לקויות למידה בחשבון ומתמטיקה.
החוג לחינוך מתמטי מכשיר מורים למתמטיקה, בוגרי פסיכולוגיה ומקצועות עתירי מתמטיקה בתחומים מגוונים הכוללים:
מחקר בחינוך מתמטי; בפיתוח תוכן וכלי הוראה במתמטיקה לגילאים שונים; פיתוח גישות חדשניות להוראה והערכה במתמטיקה.
בחוג לחינוך מתמטי מספר תכניות. כל אחת מהן מאפשרת מיקוד ופיתוח מומחיות באחד מהתחום הבאים:
טכנולוגיות בשירות החינוך המתמטי
הנחיית מורים למתמטיקה
חשיבה מתמטית ומוח
קשיים ולקויות למידה בחשבון ומתמטיקה (בשיתוף עם החוג ללקויות למידה)
מתמטיקה וחינוך (מסלול אישי, בשיתוף עם החוג למתמטיקה)
החוג מאפשר גם לימודי תעודת הוראה, במסלול חד או דו־שנתי, במטרה להכשיר מורים למתמטיקה לבתי־הספר העל־יסודיים.
החוג פותח דלתות ללימודי קריירה שניה ושילוב לימודי תואר שני ותעודת הוראה.
בחוג פועלים שני מרכזי המורים הארציים למתמטיקה – האחד בחינוך היסודי והשני בחינוך העל יסודי ופרויקטים רבים במתמטיקה לבתי הספר העל יסודיים.
קיימת אפשרות לשילוב תלמידי החוג בעבודה ומחקר בפרויקטים.
בפקולטה לחינוך מעוגנת גם המחלקה ללימודי המשך והתפתחות מקצועית בחינוך. ייעודה של המחלקה הוא להוות מרכז למידה, צמיחה והתפתחות מקצועית למורים ולבעלי תפקידים במערכת החינוך, החל מראשית דרכם ובמהלך שנות עבודתם. המחלקה פועלת לצורך הפצה ויישום של חידושים בחינוך לשם שיפור המעשה החינוכי. במחלקה שלוש יחידות: היחידה להתמחות וכניסה להוראה, היחידה להתפתחות וצמיחה מקצועית והיחידה ללימודי תעודה. בכל אחת מהיחידות מתקיימים מגוון קורסים ותוכניות לעוסקים בחינוך ולעוסקים במקצועות המסייעים לתהליך החינוכי. הנושאים ותהליכי הלמידה נקבעים תוך דיאלוג מתמשך בין האקדמיה לבין צרכי השדה, והם מעודדים חדשנות, יישום, שיח וחקר של הפרקטיקה. המחלקה היא חלק אינטגרלי מהפקולטה לחינוך ופועלת בשיתוף פעולה עם החוגים השונים. מרבית הקורסים מוכרים לגמול עם ציון הן ב"אופק חדש" הן ב"עוז לתמורה" וכן לשנת שבתון.
בין חברי הפקולטה לחינוך שני חתני פרס ישראל: פרופסור מרים בן פרץ זכרונה לברכה ופרופסור גבריאל סלומון זכרונו לברכה, וכן סגל מעולה בתחומי המחקר השונים בארץ.
בפקולטה לחינוך שתי קתדראות: הקתדרה לחינוך וחברה על שם חנן ורחל בר נצר שמתמקדת בתיאטרון ילדים ונוער, והקתדרה לחינוך מיוחד על שם קונין לוננפלד.
הפקולטה מדגישה את שילוב המחקר, הפיתוח, ההתנסות והיישום של תלמידיה במעבדות ובמרכזים השונים: מל״ה – מעבדות למידה הוראה, חינוך, העצמה ומחקר, המרכז הבינתחומי לחקר רגשות, המרכז לחינוך יהודי בישראל ובתפוצות, מרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח בלקויות למידה, מרכז חמ״ה – חינוך מחוננות והצטיינות, המרכז למנהל ולהערכה בחינוך, המכון לאלטרנטיבות בחינוך, המעבדה לחקר המוח והקריאה, מעבדה לשפה ומספרים, המעבדה לחשבון, מעבדה לחקר בין תרבותי של גורמי אישיות והבדלים אינדיבידואלים, המעבדה לחקר הקשב, המעבדה לחקר התפתחות קוגניטיבית, מעבדה לחקר, הקריאה, השפה וליקויי למידה, המעבדה לחקר נירוקוגניציה של מחוננים, מעבדת תצפיות לחקר התפתחות האדם וחינוך, המעבדה לחקר נוירוקוגניטיבי, המעבדה לגיל הרך, המעבדה לחקר המוטוריקה, מעבדה נוירוקוגניטיבית לחקר הדו לשוניות/היחידה לחקר השפה הערבית, יחידת התמיכה ללומד לקוי הלמידה – מעבדה קלינית.
בפקולטה לחינוך קיימת יחידה לאבחון ותמיכה בסטודנט לקוי הלמידה (יה״ל). יחידת יה״ל ממוקמת בבניין חינוך, קומה 2, חדר 206. טלפון: 04-8249022 (פנימי: 3022). סטודנטים המבקשים התאמות לימודיות בגין לקויות למידה, מחוייבים לעבור אבחון מטעם האוניברסיטה. האבחון נערך ביחידה, כרוך בתשלום ומתבצע בתיאום מראש (ראה פרק דיקנאט הסטודנטים – שירותי רווחה).
בנוסף, במסגרת הפקולטה, פועלת קהי״לה: הקליניקה האוניברסיטאית לאבחון לקויות למידה. הקליניקה נותנת שירותי אבחון לאוכלוסיה בגיל הרך לתלמידים בבתי ספר שונים ולתלמידי מוסדות להשכלה גבוהה ולכלל הקהילה.