308 לקויות למידה
לקויות למידה
חוג לימודים לתואר שני
ולימודים לתואר דוקטור לפילוסופיה
ראש החוג: פרופ' אוסיד ח'טיב
יושב ראש הוועדה החוגית לתואר שני: פרופסור מרק לייקין
יושב ראש הוועדה החוגית לתואר שלישי: פרופסור אוסיד ח׳טיב
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המנין: פרופסור אוסיד ח׳טיב, פרופסור תמי קציר, פ פרופסור דוד שר.
פרופסור אמריטוס: פרופסור אבי קרני, פרופסור מיכל שני (מומחה).
פרופסור חבר: פרופסור רפיק אברהים, פרופסור ליאת גולדפרב, פרופסור מרק לייקין, פרופסור ענת פריאור- אונגר, פרופסור אורלי רובינשטיין.
מרצה בכיר: דוקטור אורלי ליפקה, דוקטור שלי מילר-שאול, דוקטור יסמין שלהוב-עואד
.
מזכירות החוג
עוזר מנהלי לראש החוג: גברת אילנה רונן
דואר אלקטרוני: ironen@univ.haifa.ac.il
שעות קבלה: ימים א׳-ה׳ בין השעות: 13:00-11:00
טל׳: 04-8240858, 04-8249083
פקס: 04-8249353
חדר 442 קומה 4 בנין חינוך
אתר החוג באינטרנט:
באתר זה מופיע מידע אודות תחומי המחקר וסגל המרצים בחוג, מידע הנוגע לתוכניות השונות בחוג ולוח מודעות המתעדכן באופן שוטף.
http://www.edu.haifa.ac.il/learning-dis
תכניות הלימודים
הלימודים מתנהלים במסלול א׳ (הכולל כתיבה של עבודת גמר מחקרית) ובמסלול ב׳ (ללא עבודת גמר מחקרית).
הלימודים מתקיימים בתכניות הלימוד הבאות:
- לקויות למידה עם התמחות באבחון וטיפול ילדים ומבוגרים.
- לקויות למידה עם התמחות באבחון וטיפול ילדים ומבוגרים בשפה הערבית.
- פסיכולוגיה חינוכית.
- לקויות למידה עם התמחות בקריאה ואוריינות.
- לקויות למידה עם התמחות בקריאה ואוריינות בשפה הערבית.
- תכנית מוח ולמידה.
- קשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה. תכנית משותפת לחוג ללקויות למידה ולחוג לחינוך מתמטי.
תנאי קבלה
(ראה גם תנאי קבלה ייחודיים לתכניות השונות)
1. תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ (ציון מינימלי מפורט בסעיף תנאי הקבלה של כל תכנית).
2. סטודנטים שיסיימו את לימודיהם בשנת הלימודים הנוכחית יצרפו גיליון ציונים, אישור רשמי לממוצע הציונים (סופי או זמני), וכן אישור לגבי יתרת חובותיהם לתואר ראשון
(אין אפשרות להתחיל את לימודי התואר השני ללא סיום חובות שמיעה בתואר הראשון).
3. בעלי תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה ששפת ההוראה בו אינה עברית, יידרשו לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה כתנאי לקבלתם ללימודים.
4. מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישאל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחוייבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה-GRE.
5. ראיון אישי בשלב המיון הסופי – אליו יוזמנו רק המועמדים המתאימים.
בחוג ללקויות למידה מספר המקומות מוגבל ולכן בפועל יתכן שנקודות החתך לקבלה תהיינה גבוהות מן המפורט בתנאי הקבלה.
אין כל התחייבות לקבל את המועמד/ת למסלול לימודי שביקש (להלן), גם אם מילא את כל תנאי המינימום הנדרשים.
לימודי השלמה
קבלה לתכניות השונות מותנית בקבלת ציון של 85 לפחות בכל אחד מהקורסים בלימודי התואר הראשון:
308.2004 אספקטים נוירופסיכולוגיים של הלמידה 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
308.2005 פסיכולוגיה קוגניטיבית 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
לגבי כל קורס עבורו מבוקש פטור, יש להמציא את המסמכים הבאים: סילבוס, ציון 85 לפחות, היקף הקורס (שעות), נקודות זכאות, שם ותואר המרצה, יש להמציא מסמכים אלה בעת הרישום.
בקשות לפטור מלימודי השלמה (על סמך קבלת ציון סופי בלימודי התואר הראשון) יש להגיש עד היום הראשון לפתיחת שנת הלימודים. פטורים מלימודי השלמה על סמך המסמכים יידונו עד תום השבוע הראשון ללימודים.
לא יידונו בקשות לפטורים לאחר מועד זה.
מסלולי לימוד בחוג ללקויות למידה
בחוג קיימים שני מסלולים:
מסלול א׳ (כתיבת עבודת גמר מחקרית – תזה)
מסלול זה כולל לימוד קורסים בהתאם לתוכנית הלימודים המפורטת בהמשך, הגשת עבודה סמינריונית אחת והגשת תזה.
רישום למסלול א׳ אינו מבטיח הישארות בו שכן על הסטודנט לעמוד בתנאים נוספים:
ציון של 80 לפחות בקורס הסטטיסטיקה הבסיסי;
ממוצע של 87 לפחות בקורסי החובה;
ציון של 85 לפחות בעבודה סמינריונית של שנה א׳;
התקשרות עם מנחה מתוך מרצי החוג שמורשה להנחות עבודות גמר בתום שנה א׳ והגשת הצעה לתזה בתום סמסטר שלישי ללימודים.
סטודנטים שלא יעמדו בלוח זמנים זה יועברו למסלול ב׳.
הערה: רישום למסלול א׳ איננו מבטיח מראש מנחה לכל סטודנט או בכל נושא שהסטודנט מעוניין בו.
ועדת אתיקה
חובה לקבל אישור ועדת אתיקה להצעת המחקר.
על פי החלטת הסנאט, כל הסטודנטים הכותבים עבודת גמר מחקרית (תזה) חייבים לקבל אישור ועדת אתיקה למחקר בבני אדם.
לוח הזמנים להגשות: מיד לאחר אישור הצעת המחקר על ידי הועדה החוגית לתארים מתקדמים.
את הפניות יש להגיש בשלב זה על פי הנחיות וועדת אתיקה באתר הפקולטה: http://edu.haifa.ac.il/index.php/he/research/ethics-committee
הפניות יוגשו לועדת האתיקה בשם ובחתימת הסטודנט והמנחה/ים. כל סטודנט ומנחה הכלולים בפנייה חייבים להציג אישור על סיום קורס אתיקה מקוון למחקר בבני אדם (פרטים באתר).
לידיעתכם, במקרה של מחקרים שמתנהלים בתוך מוסדות חינוכיים של משרד החינוך, יש לפנות למשרד המדען הראשי לשם קבלת אישור מטעמם.
מסלול ב׳
מסלול זה כולל לימוד קורסים בהתאם לתכנית הלימודים המפורטת בהמשך, הגשת שתי עבודות סמינריוניות ועמידה בבחינה מסכמת או פרויקט גמר.
רשאי לגשת לבחינה מסכמת / פרויקט גמר כל מי שסיים את חובותיו בתואר השני, כולל הגשת כל המטלות בקורסים וסיום פרקטיקום ילדים ומבוגרים (אבחון וטיפול).
התלמידים חייבים לסיים את חובותיהם עד סוף סמסטר א' של הסמסטר החמישי.
המסיימים מסלול ב׳ אינם יכולים להמשיך ללימודי התואר השלישי.
מסלול ישיר לדוקטורט עם עבודת גמר מחקרית (תזה)
בכל התוכניות למסלול א׳ קיימת גם אפשרות למסלול לימודים ישיר לדוקטורט בתום שנה א׳.
הקבלה למסלול זה היא על בסיס ציוני שנה א׳, הסכמת מנחה, אישור ועדת דוקטורט חוגית בכפוף לתקנון הרשות ללימודים מתקדמים (לימודי תואר שלישי) http://graduate.haifa.ac.il
מסלול לימודי מחקר מקדים
המסלול מיועד למועמדים המבקשים להירשם ללימודי מחקר מקדים (השלמות לדוקטורט) ומבקש להשלים את עבודת הגמר לתואר שני (תזה).
מועמדים ותנאי קבלה:
א. בעל תואר ״מוסמך״ ללא עבודת גמר ממוסד אקדמי מוכר בציון סופי של 85 לפחות ובכפוף לתקנון הרשות ללימודים מתקדמים.
ב. הסכמה בכתב ממנחה אשר מסכים להנחותו בעבודת הגמר המחקרית.
דרישות המסלול:
א. השלמת כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה).
ב. במידת הצורך, עמידה בתכנית הלימודים אשר תוטל על ידי הוועדה החוגית ללימודי התואר השלישי או המנחה.
יש לציין כי סיום הלימודים במסלול זה אינו מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי. קבלה ללימודי תואר שלישי מותנית בתנאי קבלה שנזכרו לעיל.
התכנית ללקויות למידה עם התמחות באבחון וטיפול ילדים ומבוגרים
התוכנית מקנה תואר שני בלקויות למידה עם התמחות קלינית יישומית. תכנית הלימודים הינה בת 5 סמסטרים יומיים וחצי לימודים (כולל פרקטיקום).
הלימודים בתוכנית עוסקים בהיבטים תיאורטיים, מחקריים וישומיים של תהליך הלמידה התקין והלקויי. על מנת להבין את תהליך הלמידה בקרב כלל הלומדים, ולאפשר התערבות יעילה והוראה מותאמת, ישנה העמקה במיומנויות אקדמיות שונות כגון קריאה כתיבה וחשבון. במהלך הלימודים הסטודנטים ילמדו קורסים מגוונים העוסקים בתהליכי הלמידה השונים החל משלב הרכישה ועד הבגרות. הלימודים מתמקדים הן באוכלוסיות תקינות והן באוכלוסיות בעלות לקויות או קשיים בתהליכי הלמידה השונים בקרב ילדים ומבוגרים. התואר מקנה גם ידע יישומי ומכשיר את הסטודנטים לאבחן ולטפל בצורה פרטנית וקבוצתית בילדים, במתבגרים ובמבוגרים.
התמחות זו כוללת את גיל הילדות (בית הספר היסודי), בוגרים צעירים (חטיבת ביניים ותיכון) ומבוגרים. ההתמחות היישומית נערכת בקליניקות באוניברסיטה ובמסגרות חינוכיות. מטרת התוכנית ללקויי למידה להכשיר מומחים למחקר, הוראה, אבחון וטיפול קבוצתי ופרטני ועבודה מערכתית בתחום לקויות הלמידה.
ניתן לסיים את הלימודים לתואר מוסמך במסלול א׳ (עם עבודת גמר מחקרית) או במסלול ב׳ (ללא עבודת גמר מחקרית). תכנית הלימודים מכשירה ברמה תיאורטית וקלינית.
בתעודת הגמר יצוין שהלומד סיים את לימודיו בחוג ללקויות למידה. סטודנט אשר יסיים את קורסי ההתמחות ליבה יישומית, תחום ההתמחות יצוין על גבי תעודת המוסמך.
סטודנטים אשר יסיימו בהצלחה את לימודי התואר השני יוכלו להתקבל לעבודה במרכזים לאבחון וטיפול בלקויות למידה.
המעוניינים להשתלב בתחום זה במערכת החינוך בתפקיד מומחה לאבחון וטיפול בתפקודי למידה (מת"ל) חייבים גם בתעודת הוראה (ראה סעיף תעודת הוראה).
תנאי קבלה
– תואר ראשון בציון ממוצע של 85 לפחות ולא פחות מ-80 בכל חוג.
– קורות חיים ולפחות שתי המלצות. על ההמלצות להתייחס הן ליכולת האקדמית והן ליכולת הטיפולית של המועמדים.
– ראיון אישי בשלב המיון הסופי – אליו יוזמנו רק חלק מן המועמדים.
משך הלימודים
תכנית לימודים בת שנתיים וחצי- 5 סמסטרים, במשך יומיים וחצי (כולל פרקטיקום).
במסגרת מסלול א׳ נלמדים 44 שעות שבועיות סמסטריאליות, ובמסגרת מסלול ב׳ נלמדים 52 שעות שבועיות סמסטריאליות.
סטודנטים במסלול א׳ יכולים ללמוד סמסטר נוסף, במסגרתו יסיימו את עבודת הגמר המחקרית (תזה) ויגישו אותה לשיפוט.
לקויות למידה עם התמחות באבחון וטיפול ילדים ומבוגרים בשפה הערבית
תוכנית לימודים אקדמית וקלינית ייעודית בנושא לקויות למידה בשפה הערבית. התוכנית מונחית עפ״י גישה אבחונית מקיפה ורב תחומית. מטרת התוכנית להכשיר מומחים לחקר, אבחון, טיפול פרטני ועבודה מערכתית בתחום לקויות הלמידה בשפה הערבית, שפת האם של המאובחנים ו/או המטופלים.
משך הלימודים והיקפם זהה לתוכנית ללקויות למידה בתוספת קורסים ייעודיים ללקויות למידה בשפה הערבית.
תנאי קבלה
– תואר ראשון בציון ממוצע של 85 לפחות ולא פחות מ-80 בכל חוג.
– קורות חיים ולפחות שתי המלצות. על ההמלצות להתייחס הן ליכולת האקדמית והן ליכולת הטיפולית של המועמדים.
– ראיון אישי בשלב המיון הסופי – אליו יוזמנו רק חלק מן המועמדים.
– נדרש ידע בערבית ברמה של שפת-אם.
משך הלימודים
תכנית לימודים בת שנתיים וחצי – 5 סמסטרים במשך יומיים וחצי (כולל פרקטיקום).
במסגרת מסלול א׳ נלמדות 44 שעות שבועיות סמסטריאליות. במסגרת מסלול ב׳ נלמדות 52 שעות שבועיות סמסטריאליות.
סטודנטים במסלול א׳ יכולים ללמוד סמסטר נוסף, במסגרתו יסיימו את עבודת הגמר המחקרית (תזה) ויגישו אותה לשיפוט.
בתעודת הגמר יצוין שהלומד סיים את לימודיו בחוג ללקויות למידה. סטודנט אשר יסיים את קורסי ההתמחות ליבה יישומית, תחום ההתמחות יצוין על גבי תעודת המוסמך.
מבנה הלימודים לתוכניות לקויות למידה ולקויות למידה עם התמחות בשפה הערבית
שנה א'
מספר הקורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4144 קשב והפרעות קשב – 2
308.4168 אנגלית כשפה זרה – 2
308.4170 נוירו ביולוגיה של הקוגניציה – 2
308.4000 סטטיסטיקה לתואר שני – 4
308.4323 התפתחות תקינה בחשבון ולקויות חשבון – 2
308.4312 היבטים פדגוגיים מערכתיים בטיפול – 2
308.4313 התפתחות תקינה ומוכנות ללמידה בילדות – 2
308.4324 מבוא קליני באבחון – 2
308.4383 קריאה ולקויות קריאה, תיאוריה, מיפוי והערכה – 4
לתוכנית לקויות למידה
308.4315 בלשנות עברית, התפתחות השפה התקינה והלקויה – 2
308.4308 תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא – 2
308.4375 תיאוריה והתערבות בקריאה – 2
לתוכנית לקויות למידה עם התמחות בשפה הערבית
308.4229 בלשנות ערבית, התפתחות השפה התקינה והלקויה – 2
308.4234 תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא בשפה הערבית – 2
308.4377 תיאוריה והתערבות בקריאה בשפה הערבית – 2
הכשרה מעשית:
טיפול מערכתי בבית הספר ו- 4 דוחות הערכה ואבחון ילדים
שנה ב'
מספר הקורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4099 סמינר תזה (חובה למסלול א') – 2
313.4006 שיטות מחקר כמותיות במחקר חינוכי (חובה למסלול א') – 4
308.4192 הערכה והתערבות בקשיים בחשבון – שיעור – 2
308.4333 כתיבה והבעה בכתב: התפתחות תקינה ולקויה – 2
308.4337 פרויקט גמר – חלק א' (חובה למסלול ב' לא לשקלול) – 1
308.4349 אספקטים רגשיים של טיפול חינוכי – 2
308.4336 אבחון מבוגרים – 2
308.4194 סדנא במת"ל (לא לשקלול) – 2
לתוכנית לקויות למידה
308.4326 אבחון מתקדם: היבטים דיאגנוסטיים – 2
לתוכנית לקויות למידה עם התמחות בשפה הערבית
308.4209 אבחון לקויות למידה בשפה הערבית: היבטים דיאגנוסטיים – 2
הכשרה מעשית:
4 אבחוני ילדים – 2 אבחוני מבוגרים
שנה ג'
308.4348 פרויקט גמר – חלק ב' (חובה למסלול ב' לא לשקלול) – 1
308.4193 תרגיל בהערכה והתערבות בקשיים בחשבון – 2
308.4328 סדנא בהתערבות מתבגרים ומבוגרים – 2
הכשרה מעשית:
סיום אבחונים וטיפול בקשיים בחשבון בבית הספר
סמינריונים
מסלול א': סמינר אחד בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
מסלול ב': שני סמינריונים בהיקף של 8 שעות שבועיות סמסטריאליות
שיעורי בחירה
תלמידים במסלול ב' – יש ללמוד שיעור בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
הפסקת לימודים
סטודנט יוגדר כתלמיד במצב לימודים לא תקין באחד משני המקרים הבאים:
– לא סיים בציון 80 לפחות בכל אחד מקורסי החובה הקליניים.
– קיבל ציון נכשל בשני קורסי חובה או יותר.
סטודנט אשר ימצא במצב אקדמי לא תקין, יופסקו לימודיו בחוג.
פרקטיקום (הכשרה קלינית יישומית)
התמחות קלינית-יישומית (הן במסלול א׳ והן במסלול ב׳) מחייבת עמידה בכלל תוכנית הפרקטיקום. התוכנית כוללת שעורים קליניים והתנסות מעשית, ומטרתה – הקניית מיומנויות מקצועיות בתחומי האבחון והטיפול בלקויי למידה, תוך יצירת אינטגרציה בין ידע תיאורטי ומחקרי לבין ההתנסות. לימודי הפרקטיקום כוללים התמחות בשלוש חטיבות גיל: גילאי ילדות, מתבגרים ומבוגרים.
א. פרטים ונהלים הקשורים בתכנית הפרקטיקום
ההתמחות באבחון ובטיפול מלווה בהדרכה הניתנת במסגרת קבוצתית ובמסגרת פרטנית. הסטודנט שותף בתהליך ההערכה על התקדמותו.
בשנה א' – חשיפה למערך הבית ספרי והתנסות בעבודה קבוצתית ופרטנית עם תלמידים בכיתות א'-ו' העוסקים ברכישת מיומנויות היסוד ו/או התנסות בגני ילדים. התמחות באבחון וטיפול הינה לפי מודל התגובה להתערבות בבתי ספר יסודיים בכיתות ב' עד ו' וכולל עבודה פרטנית וקבוצתית כמו גם כתיבת דוחות הערכה
בשנה ב׳ – התמחות באבחון לגילאי יסודי, חטיבה, תיכון ומבוגרים.
בשנה ג׳ – המשך התמחות באבחון וטיפול במתבגרים ומבוגרים.
פרקטיקום שנה א׳
הפרקטיקום יתקיים בימי ה' לאורך כל השנה ויתבצע בבתי ספר בכיתות א' -ו'. הסטודנט יכנס לבית ספר ויכיר את המערך הבית ספרי את אנשי המפתח בבית הספר, ואת השיטות השונות להקניית הקריאה. במהלך הפרקטיקום הסטודנט יתנסה בהעברת כלים המערכים את הבסיס השפתי ואת תהליך רכישת הקריאה והבנת הנקרא בגילאים המתאימים, וכמו כן יתנסה בכלים למיפוי כיתתי של יכולת הקריאה. מעבר לכך כל סטודנט יתנסה בהערכה פרטנית של תלמידים מכיתות היסוד השונות במיומנויות הקריאה הבסיסיות, הסטודנט יעבוד עם ילד בצורה פרטנית כמו גם עם קבוצה של ילדים במשך השנה, לאחר העבודה עם הילד הסטודנט יכתוב דוחות הערכה וכן תכנית התערבות מומלצת לילד שאתו יעבוד.
במסגרת הפרקטיקום הסטודנטים יחשפו ויתנסו הסטודנטים במודל התגובה להתערבות בבתי ספר יסודיים. הסטודנטים יערכו מיפויים, והערכות עומק. לאחר מכן הם יעבירו התערבות מבוססת מחקר במשך 15 שבועות יום בשבוע. בנוסף יתנסו הסטודנטים בכתיבת תוכנית טיפולית לתלמידים מתקשים שלא הגיבו להתערבות.
הפרקטיקום הטיפולי נערך בבתי ספר יום בשבוע לאורך כל סמסטר א' וב' ויכלול גם מפגשים לאורך חופשת הסמסטר. בנוסף, הסטודנט יתנסה בטיפול קבוצתי ב- 3-4 תלמידים מתקשים ובהפעלת תכנית התערבות מערכתית. סה"כ 5 שעות שבועיות, כולל הנחייה בבתי הספר.
בתכנית לקויות למידה עם התמחות באבחון וטיפול בשפה העברית: הפרקטיקום הטיפולי נערך ביום ה' הכולל הדרכה. מורות מאמנות מלוות את התהליך הטיפולי בביה"ס.
השיבוץ נעשה על ידי רכזות הפרקטיקום לפי שיקולים ענייניים, שאינם בהכרח שיקולי הקרבה לאזור המגורים ו/או לאוניברסיטה.
בתוכנית לקויות למידה עם התמחות באבחון וטיפול בשפה הערבית: הפרקטיקום הטיפולי נערך ביום ה' הכולל הדרכה. התהליך הטיפולי בבתי הספר ילווה בהדרכת מדריכות פרקטיקום מטעם האוניברסיטה.
פרקטיקום שנה ב׳
הפרקטיקום באבחון נערך במסגרת הקליניקות באוניברסיטה. ימי האבחונים לגילאי יסודי, חט"ב ותיכון הם ב' או ג' וימי ה'. כל אבחון מתבצע בין השעות 8:00 – 15:00.
יום נוסף נדרש להנחיה בכתיבת דוח ולמפגש משוב עם הורים. בשנה ב' בסמסטר א' נעשות שתי תצפיות על אבחון של תלמיד יסודי ושל תלמיד חטיבה. נכתבים דוחות אבחון על התצפיות. בסמסטר ב' מבצעים שלושה: 1-2 לתלמידי יסודי ו-1-2 לתלמידי חטיבה. סה"כ מוגשים 5 דוחות אבחון.
הסטודנטים יגיעו למסגרות הפרקטיקום הטיפולי גם במהלך החופשה בין הסמסטרים ועד סוף שנת הלימודים בבית הספר ובאוניברסיטה.
על כל שינוי, חובה על הסטודנט לדווח לרכזת/מדריכת הפרקטיקום (היעדרות ממושכת, הפסקת לימודים, אי התאמה של הילד המטופל לסטודנט, היעדרות ממושכת של ילד הגן/בית הספר, אי הגעה למפגשי החונכות ו/או חוסר שיתוף פעולה מצד הסטודנט הנחנך).
היעדרות של סטודנט מעל ל- 20% ממסגרות השיבוץ לפרקטיקום כמוה כציון "לא עובר".
החוג שומר את הזכות להחליט כי סטודנט אינו עומד בדרישות הפרקטיקום וכי עליו להפסיק את ההתמחות עד סיום סמסטר ב' – דהיינו עד לסיום האבחון החמישי של ילדים ונוער.
ציון 80 לפחות בכל קורסי החובה הקליניים והמסגרות המעשיות הינו תנאי מעבר בכל שנה לצורך המשך ההתמחות.
לקראת סוף שנה ב' ובשנה ג' מבוצעים 3 אבחוני מבוגרים. ימי האבחונים בקליניקה למבוגרים – על פי קביעה עם המאבחנות.
הסטודנטים צופים בשני אבחונים, מבצעים אבחון אחד מלא לבד ומגישים שלושה דוחות אבחון של מבוגרים.
הפרקטיקום הטיפולי מבוגרים: נערך במתבגרים ומבוגרים- הסטודנטים יתנסו בהעברת סדנאות ו/או התערבות במספר מפגשים המיועדים למבוגרים/מתבגרים לקויי למידה, במסגרות שונות. תינתן הנחיה לגיבוש הסדנאות ו/או ההתערבות והעברתן.
על כל סטודנט להיות נוכח בכל הסדנאות ושיעורי ההתערבות ולהעביר אותן לקהל היעד.
פרקטיקום שנה ג'
על סטודנטים במסלול ב' לסיים את כל החובות של הקורסים כולל סיום האבחונים עד סוף סמסטר א' של שנה ג' (לא כולל חופשת הסמסטר).
סטודנט שלא יעמד בדרישות אלו יצטרך לבקש הארכת לימודים מהחוג ומהרשות ללימודים מתקדמים ולא יוכל לקבל את התואר באותה שנה.
הסטודנטים אחראים לקבוע את המועדים של האבחונים בהקדם על מנת שיסיימו את חובותיהם בזמן.
אבחונים מתקיימים בין 1 לספטמבר ל- 30 דצמבר.
ב. תנאי מעבר לשנה ב׳
סטודנט שלא יסיים את הקורסים הקליניים הבאים בציון 80 לפחות ויהיה נוכח ברוב השיעורים, לא יוכל להתחיל את הפרקטיקום בשנה ב׳.
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4312 היבטים פדגוגיים מערכתיים בטיפול – 2
308.4313 התפתחות תקינה ומוכנות ללמידה בילדות – 2
308.4375 תיאוריה והתערבות בקריאה – 2
308.4377 תיאוריה והתערבות בקריאה בשפה הערבית – 2
308.4324 מבוא קליני באבחון – 2
308.4308 תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא – 2
308.4234 תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא בשפה הערבית – 2
קורסים חופפים בשפה העברית הערבית כל סטודנט בהתאם לתוכנית הלימוד שלו.
התמחות קלינית-יישומית באבחון וטיפול בליקויי למידה:
על מנת לסיים תואר שני עם התמחות באבחון וטיפול על הסטודנט לסיים בציון 80 לפחות את כל קורסי ההתמחות. קורסי ההתמחות כוללים שתי קבוצות של קורסים. קבוצה אחת הינה קורסים שנלמדים בכל מקרה במסגרת לימודי החובה של כל הסטודנטים.
להלן רשימה של קורסי החובה הקליניים לשתי התוכניות:
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4312 היבטים פדגוגיים מערכתיים בטיפול – 2
308.4313 התפתחות תקינה ומוכנות ללמידה בילדות – 2
308.4324 מבוא קליני באבחון – 2
308.4192 הערכה והתערבות בקשיים בחשבון – שיעור – 2
308.4193 הערכה והתערבות בקשיים בחשבון –תרגיל – 2
308.4194 סדנא במת"ל – 1
308.4336 אבחון מבוגרים – 1
308.4328 סדנא בהתערבות מתבגרים ומבוגרים – 2
לתכנית לקויות למידה
308.4375 תיאוריה והתערבות בקריאה – 2
308.4326 אבחון מתקדם: היבטים דיאגנוסטיים – 2
308.4308 תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא – 2
לתכנית לקויות למידה עם התמחות בשפה הערבית
308.4377 תיאוריה והתערבות בקריאה בשפה הערבית – 2
308.4209 אבחון לקויות למידה: היבטים דיאגנוסטיים בשפה הערבית – 2
308.4234 תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא בשפה הערבית – 2
פרקטיקום בחשבון (הכשרה קלינית יישומית)
הפרקטיקום כולל שעורים קליניים והתנסות מעשית, ומטרתו – הקניית מיומנויות מקצועיות בתחומי האבחון והטיפול בלקויי למידה בחשבון, תוך יצירת אינטגרציה בין ידע תיאורטי ומחקרי לבין ההתנסות. לימודי הפרקטיקום כוללים התמחות בחשבון בגילאי ילדות.
א. פרטים ונהלים הקשורים בתוכנית הפרקטיקום בחשבון
הפרקטיקום באבחון וטיפול בחשבון מלווה בהדרכה הניתנת במסגרת קבוצתית ובמסגרת פרטנית.
בשנה ב' – התמחות באבחון וטיפול בתחום החשבון לגילאי יסודי כיתות ב' עד ד'.
בשנה ג' – התמחות באבחון וטיפול בתחום החשבון לגילאי יסודי כיתות ה'.
פרקטיקום בחשבון בשנה ב' וגם בשנה ג' כולל תצפיות והדרכות קבועות מתבצעות ביום ההתנסות בבית הספר. הסטודנטים יגישו דוח אבחון מפורט ותוכנית התערבות. מידי שבוע יוגשו מערכי שעור לבדיקה .
פרקטיקום בחשבון ב שנה ג'
סטודנטים בשנה ג' יתנסו בהעברת אבחון ותוכנית התערבות בתחום החשבון לגילאי היסודי כיתות ה'. הסטודנטים יגישו מידי שבוע ממצאי אבחון ומערכי שעור. בסיום הקורס יצטרכו להגיש דוח אבחון מפורט ותוכנית התערבות הכוללת המלצות להמשך עבודה.
ג. הפסקת לימודי פרקטיקום ביוזמת החוג
ועדת מעקב לענייני סטודנטים רשאית להפסיק לימודיו של סטודנט, אשר נמצא בלתי מתאים לעסוק בתחום האבחון ו/או הטיפול במסגרת הקורסים הקליניים ו/או מסגרות הפרקטיקום ו/או מטעמי עבירה על כללי האתיקה המקצועית. הוועדה תתייעץ לצורך כך עם ראש התחום הקליני וצוות ההדרכה בשיתוף עם ראש החוג. הפרקטיקום הקליני מלווה בתהליכי הערכה ובמשובים הניתנים בכתב ומתויקים בתיק הסטודנט. כל משוב כולל ביקורת על יכולות ועל נקודות הטעונות שיפור. במהלך הלימודים תוערך ממועד למועד מידת השיפור ביחס למוקדי הקושי של הסטודנט, תוך שיתוף הסטודנט בתהליך ההערכה. בהתאם לאיכות המשוב ותוכנו עשויה להירשם אזהרה בתיק הסטודנט לגבי המשך לימודי הפרקטיקום.
החלטה על הפסקת הפרקטיקום יכולה להינתן בכל מועד עד סיום ביצוע האבחון השישי. במידה ומוחלט כי סטודנט אינו מתאים, אפשרויות הפסקת הפרקטיקום הן כלהלן:
1. הפסקה מוחלטת של ההתמחות פירושה אי ציון תחום ההתמחות על גבי תעודת המוסמך.
2. הארכת פרקטיקום פירושה מתן הזדמנות נוספת לחזרה על תכנית פרקטיקום, באחת או יותר מחטיבות הגיל, המותנית בתשלום שכר לימוד נוסף. תשלום שכר לימוד זה הוא יחסי בהתאם להיקף ההשלמה הנדרשת.
3. באם ימצא הסטודנט בלתי מתאים לאחר תקופת ההארכה יופסקו לימודי הפרקטיקום ולא יצוין תחום ההתמחות על גבי התעודה. מתן ציון פחות מ-80 בפרקטיקום כמוהו כאי זכאות להתמחות. הסטודנט יסיים את לימודי התואר השני בלקויות למידה ללא ציון ההתמחות על גבי התעודה.
כלל ההחלטות המתבצעות בנוגע לפרקטיקום מתקבלות על ידי ועדה חוגית, בהמלצת ראש ההתמחות הקלינית, מדריכי הפרקטיקום ובשיתוף עם ראש החוג.
תעודת הוראה
עבודה במערכת החינוך הפורמלית בתחום לקויות למידה מחייבת בתעודת הוראה. ניתן לשלב במקביל ללימודי התואר השני (החל משנה ב׳), במסגרת החוג לחינוך מיוחד, לימודי תעודת הוראה בחינוך מיוחד לתלמידי החוג ללקויות למידה. פרטים נוספים ניתן לבדוק באתר החוג לחינוך מיוחד http://www.edu.haifa.ac.il/special-ed.
פסיכולוגיה חינוכית
ראש התכנית: פרופסור ליאת גולדפרב
התואר מכשיר את הסטודנטים לעבודה כפסיכולוגים חינוכיים.
במסגרת התואר הסטודנטים ילמדו את כל התחומים הרלוונטים לעבודת הפסיכולוג החינוכי- אבחון, טיפול, היבטים מערכתיים, תהליכי מניעה, וקידום ההתפתחות התקינה של ילדים ונוער.
התוכנית, הקיימת במסלול תזה בלבד, כוללת את כל קורסי הליבה בפסיכולוגיה חינוכית על פי המלצות מועצת הפסיכולוגים וכוללת בנוסף הרחבה ייחודית בתחום לקויות הלמידה.
התוכנית נבנתה בהלימה לגישות ולידע העדכני בתחומי הפסיכולוגיה החינוכית, הנוירו- קוגניטיבית והקלינית בתוך הסביבה החינוכית ובשיתוף פעולה בין החוג ללקויות למידה והחוג לפסיכולוגיה.
תנאי קבלה
א. תואר ראשון בפסיכולוגיה ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בציון 90 לפחות, או תואר ראשון במדעי ההתנהגות ממוסד מוכר להשכלה גבוהה הכולל לימודים של לפחות 54 נקודות זכות בפסיכולוגיה, בציון ממוצע של 90 לפחות במקצועות הפסיכולוגיה.
ב. ציון במבחן המתאם של 100 לפחות.
ג. שתי המלצות:
– המלצה אקדמית: שניתנה על ידי איש אקדמיה על בסיס היכרות במסגרת אקדמית כמו השתתפות בסמינר אמפירי, סדנה, מחקר מודרך וכדומה.
– המלצה מקצועית: יכולה להיות מאנשי מקצוע העובדים במוסד להשכלה גבוהה או בשדה, המכירים את המועמד ומסוגלים לכתוב חוות דעת על אודותיו (אין להגיש המלצות ממטפלים, קרובי משפחה וכו׳).
ההמלצות תועברנה לחוג ישירות על ידי הממליצים.
ד. יש לצרף מסמך הצהרת כוונות שיפרט מדוע בחר המועמד ללמוד פסיכולוגיה חינוכית.
ה. קורות חיים.
ו. המועמדים העונים על הקריטריונים לריאיון אישי, כל מועמד ירואיין על ידי שני מראיינים.
משך הלימודים
הלימודים הינם במסלול א׳ במשך שנתיים- 4 סמסטרים בהיקף של 48 שעות שבועיות סמסטריאליות.
עם זאת, התלמידים יכולים ללמוד שנה נוספת שבמסגרתה יסיימו את כתיבת עבודת הגמר המחקרית-תזה ויגישו אותה לשיפוט.
תנאי מעבר לשנה ב'
הציון הממוצע המינימלי למעבר משנה א' לשנה ב' הוא 80, וציון של 80 לפחות בקורסי הליבה.
כמו כן, עמידה בדרישות ההכשרה המקצועית על סמך חוות-דעת המבוססת על מעקב שוטף של מוריו ומדריכיו של התלמיד בתוכנית.
על הסטודנט לבצע את דרישות הפרקטיקום- לקבל הערכה מסכמת מהמדריך באוניברסיטה ובשירות הפסיכולוגי החינוכי (בטווח שבין 1-5 מעל 3), להשתתף באופן מלא בקורס מלווה פרקטיקום ולקבל ציון 80 לפחות.
סטודנטים שעל פי חוות דעתם של המורים והמדריכים אינם מתאימים לעיסוק בפסיכולוגיה חינוכית יזומנו להערכה, ולא יוכלו להתחיל את הפרקטיקום בשנה ב'.
במקרים מסוימים יוצע לסטודנטים להשלים תואר בחוג ללקויות למידה.
מבנה הלימודים
שנה א׳:
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4338 מבוא לעבודת הפסיכולוג החינוכי במערכת החינוך – 1
308.4312 היבטים פדגוגיים מערכתיים בטיפול – 2
308.4323 התפתחות תקינה בחשבון ולקויות בחשבון – 2
308.4144 קשב והפרעות קשב -2
319.4530 בעיות נפשיות ורגשיות בילדות – 2
308.4341 פסיכופתולוגיה של ילדים ונוער – 2
308.4339 קורס מלווה פרקטיקום חלק א' – 2
308.4340 קורס מלווה פרקטיקום חלק ב' – 2
308.4369 פסיכו דיאגנוסטיקה של ילדים ונוער חלק א' – 2
308.4370 פסיכו דיאגנוסטיקה של ילדים ונוער חלק ב' – 2
308.4366 אספקטים רגשיים של טיפול חינוכי לפסיכולוגיים – 2
308.1111 טיפול התנהגותי-קוגנטיבי CBT – חלק א' – 2
308.4342 טיפול התנהגותי-קוגנטיבי CBT -חלק ב' – 2
313.4006 שיטות כמותניות במחקר חינוכי – 4
שנה ב׳:
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4099 סמינר תזה מתקדם (לא לשקלול) – 2
319.4400 קשיים נפשיים אצל ילדים בראיה פסיכו דינמית – 2
308.4351 פסיכותרפיה דינמית – 2
308.4353 אתיקה לפסיכולוגים – 2
308.4354 קורס מלווה פרקטיקום שנה ב׳ חלק א' – 2
308.4356 קורס מלווה פרקטיקום שנה ב׳ חלק ב' – 2
308.4352 אבחונים פסיכודידקטיים – 2
308.4383 קריאה ולקויות קריאה, תיאוריה, מיפוי והערכה – 4
סמינריון – 4
תנאי סיום הלימודים בתכנית, כולל הדרישות לצורך קבלת זכאות לתואר:
א. 48 שעות שבועיות סמסטריאליות על פי תכנית הלימודים.
ב. ציון המעבר המינימאלי בכל קורסי החובה הוא 80.
ג. נדרש ציון 85 לפחות בקורסי המתודולוגיה ובעבודה הסמינריונית.
ד. עמידה בדרישות ההכשרה המקצועית, על סמך חוות-דעת המבוססת על מעקב שוטף של מוריו ומדריכיו של התלמיד בתוכנית.
ה. הגשת עבודת גמר מחקרית (תזה), וסיומה בציון המינימאלי שנקבע על-ידי הרשות ללימודים מתקדמים.
בסיום הלימודים יוענק התואר מוסמך בפסיכולוגיה חינוכית.
לקויות למידה תואר שני עם התמחות בקריאה ואוריינות
ראש התכנית: פרופסור תמי קציר
התוכנית מקנה תואר שני בלקויות למידה עם התמחות מחקרית ויישומית בקריאה ואוריינות. משך הלימודים הוא שנתיים (4 סמסטרים) במסלול ב׳. תלמידי מסלול א׳ יהיו זכאים להשלים את עבודת התזה בשנה השלישית.
הלימודים מרוכזים ביום אחד בשבוע במשך ארבעה סמסטרים בקמפוס חיפה, הפרקטיקום מתבצע בבית הספר של הסטודנט במסגרת שעות ההוראה שלו.
התכנית שואפת ליצור מקצוע של מומחה לקריאה ואוריינות בקרב מורים בעלי ניסיון המעוניינים להיחשף למודל התגובה להתערבות בתחום האוריינות (Response to Intervention – RTI) ולקבל הכשרה מעשית יישומית מבוססת תיאוריה ומחקר (evidence-based practice).
הלומדים יפתחו יכולת להעצים את אהבת הקריאה בקרב כלל ילדי ישראל. כמו כן, הם ילמדו לאתר קשיים בקריאה וכתיבה, להטמיע תכניות קיימות בתחום ולבנות תכניות התערבות חדשות, להנחות הורים ומורים בטיפול בבעיות אלו, ליצור קהילות אורייניות בבתי ספר, ולפתח תכניות דיגיטליות ומסורתיות לפיתוח מיומנויות אילו בקרב ילדים עם פרופילים שונים של יכולת אוריינית (מתקשים, נורמטיביים ומצטיינים).
בנוסף, התכנית תפתח מומחים המסוגלים לנהל מחקר שיטתי ומבוקר הבוחן דרכי טיפול בבעיות של אוכלוסיות הטרוגניות מבחינה שפתית ותרבותית, תוך התנסות וחבירה לאנשי חינוך, הורים, מערכת החינוך, ארגונים וקהילות אחרות.
בתעודת הגמר יצוין שהלומד סיים את לימודיו בחוג ללקויות למידה. סטודנט אשר יסיים את קורסי ההתמחות ליבה יישומית, תחום ההתמחות יצוין על גבי תעודת המוסמך.
בוגרי התכנית יטמיעו תכניות העשרה והתערבות מבוססות מחקר שפותחו בחוג לקידום אהבת הקריאה, הבנת הנקרא והבעה בכתב לכלל אוכלוסיית התלמידים.
תנאי קבלה
– זכאות לתואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, בציון סופי משוקלל של 85 לפחות.
– תעודת הוראה ממוסד להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, וניסיון במוסד חינוכי.
– מכתב ובו תיאור הרקע האישי לבחירה בתכנית, וקורות חיים.
– המלצה מעובד בכיר ממוסד חינוכי.
– מועמדים שיעמדו בתנאים הנזכרים לעיל יזומנו לראיון אישי.
משך הלימודים
תכנית לימודים בת שנתיים 4 סמסטרים במשך יום לימודים ויום פרקטיקום.
במסגרת מסלול א׳ נלמדות 36 שעות שבועיות סמסטריאליות.
במסגרת מסלול ב׳ נלמדות 44 שעות שבועיות סמסטריאליות.
תנאי המעבר משנה א׳ לשנה ב׳
הציון הממוצע המינימאלי הנדרש למעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הוא 75.
תנאי סיום הלימודים בתכנית, כולל הדרישות לצורך קבלת זכאות לתואר
במסלול א׳ נדרש ציון מינימאלי של 76 בעבודת הגמר המחקרית (ממוצע מנחה ושופט/ים).
במסלול ב׳ נדרש ציון מינימאלי של 76 בבחינת גמר.
מבנה הלימודים
ניתן לסיים את הלימודים לתואר מוסמך במסלול א׳ (עם עבודת גמר מחקרית) או במסלול ב׳ (ללא עבודת גמר מחקרית).
מספר המקומות במסלול א׳ הינו מוגבל (יש להדגיש שהרישום למסלול א׳ אינו מבטיח הישארות בו.
כמו כן, אין הקבלה למסלול א׳ מבטיחה מנחה לכל סטודנט או בכל נושא שהסטודנט מעוניין בו). תכנית הלימודים מכשירה ברמה תיאורטית ויישומית.
שנה א'
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4312 היבטים פדגוגים ומערכתיים בטיפול – 2
308.4375 תיאוריה והתערבות בקריאה – 2
318.4000 סטטיסטיקה יישומית לתואר שני – 4
308.4383 קריאה ולקויות קריאה, תיאוריה, מיפוי והערכה – 4
שנה ב׳
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4349 אספקטים רגשיים של טיפול חינוכי – 2
308.4333 כתיבה והבעה בכתב: התפתחות תקינה ולקויה – 2
308.4363 הכשרה מעשית קריאה ואוריינות – 2
מסלול א'
308.4099 סמינר תזה (לתלמידי מסלול א') – 2
313.4006 שיטות כמותניות במחקר חינוכי – 4
סמינריון – 4
מסלול ב'
308.4362 סדנא במשחוק דיגיטלי – 2
308.4368 פרויקט גמר קריאה ואוריינות חלק א' – 2
308.4372 פרויקט גמר קריאה ואוריינות חלק ב' – 2
קורס בחירה – 4
2 סמינריונים – 8
קורסי חובה בהתמחות בקריאה ואוריינות
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4335 אוריינות בית ספרית בחברה הטרוגנית – 4
308.4322 פיתוח והעברת תכניות אורייניות בבית הספר – 4
308.4332 תפקידו של המומחה לאוריינות במערכת הבית ספרית – 4
308.4315 בלשנות עברית, התפתחות השפה התקינה והלקויה – 2
308.4308 תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא – 2
308.4363 הכשרה מעשית קריאה ואוריינות- 2
לקויות למידה תואר שני עם התמחות בקריאה ואוריינות בשפה הערבית
ראש התכנית: דוקטור יסמין שלהוב עואד
התוכנית מקנה תואר שני בלקויות למידה עם התמחות מחקרית ויישומית בקריאה ואוריינות. משך הלימודים הוא שנתיים (4 סמסטרים) במסלול ב׳. תלמידי מסלול א׳ יהיו זכאים להשלים את עבודת התזה בשנה השלישית.
הלימודים מרוכזים ביום אחד בשבוע במשך ארבעה סמסטרים בקמפוס חיפה, והפרקטיקום מתבצע במסגרת ההוראה של הסטודנטים בבית הספר בו הם מלמדים.
ממצאי מחקרים בינלאומיים כמו PIRLS ו-PISA מראות בעקביות שרמת האוריינות בקרב מדינות דוברות ערבית בכלל ובקרב ערביי ישראל בפרט הן נמוכות מאוד. מספר מחקרים שנערכו בארץ אישרו כי לימוד קריאת הערבית הנה משימה מאתגרת במיוחד. לא רק שלדוברי ערבית יש רמות נמוכות משמעותית של דיוק קריאה בסוף כיתה א', אלא שישנן עדויות לכך שאפילו מבוגרים מיומנים קוראי ערבית קוראים לאט יותר מאשר עברית. תוצאות אלו מיוחסים לשני מאפיינים ספציפיים של השפה והכתיבה בערבית – הדיגלוסיה והמאפיינים החזותיים-אורתוגרפיים של הכתב הערבי. הראשון מבין האתגרים הללו, הדיגלוסיה מתייחסת ל"מרחק הלשוני" בין השפה הכתובה לשפה המדוברת, ויוצרת מצב בו קוראים צעירים נתקלים במילים כתובות רבות שאינן זהות למילים המדוברות שאיתן הם מכירים. מלבד תופעת הדיגלוסיה, המאפיינים החזותיים-אורתוגרפיים הייחודיים של הערבית (דמיון אותיות, אלוגרפיה, רב-לינאריות וקורסיביות) מציגים אתגר נוסף לקורא הערבית. ממצאים אלו מחייבים קיומן של תוכניות התערבות הלוקחים בחשבון את מאפיינים ייחודיים אלו של השפה הערבית. מכאן, אחת המשימות הגדולות של מערכת החינוך הערבית הנה הכשרה מומחה לקריאה ואוריינות בבית הספר אשר ידע לתת מענה לצרכיהם של תלמידים דוברי ערבית בבואם לרכוש את הקריאה והכתיבה בערבית תוך התייחסות לדרכי התערבות הולמים למרות האתגרים שהוזכרו.
התכנית שואפת ליצור מקצוע של מומחה לקריאה ואוריינות בקרב מורים בעלי ניסיון המעוניינים להיחשף למודל התגובה להתערבות בתחום האוריינות (RTI -Response to Intervention ) ולקבל הכשרה מעשית יישומית מבוססת תיאוריה ומחקר (based practice-evidence).
הלומדים יפתחו יכולת להעצים את אהבת הקריאה בקרב כלל ילדי ישראל. כמו כן, הם ילמדו לאתר קשיים בקריאה וכתיבה, להטמיע תכניות קיימות בתחום ולבנות תכניות התערבות חדשות, להנחות הורים ומורים בטיפול בבעיות אלו, ליצור קהילות אורייניות בבתי ספר, ולפתח תכניות דיגיטליות ומסורתיות לפיתוח מיומנויות אילו בקרב ילדים עם פרופילים שונים של יכולת אוריינית (מתקשים, נורמטיביים ומצטיינים). בנוסף, התכנית תפתח מומחים המסוגלים לנהל מחקר שיטתי ומבוקר הבוחן דרכי טיפול בבעיות של אוכלוסיות הטרוגניות מבחינה שפתית ותרבותית, תוך התנסות וחבירה לאנשי חינוך, הורים, מערכת החינוך, ארגונים וקהילות אחרות.
בתעודת הגמר יצוין שהלומד סיים את לימודיו בחוג ללקויות למידה. סטודנט אשר יסיים את קורסי ההתמחות ליבה יישומית, תחום ההתמחות יצוין על גבי תעודת המוסמך. י
בוגרי התכנית יטמיעו תכניות העשרה והתערבות מבוססות מחקר שפותחו בחוג לקידום אהבת הקריאה, הבנת הנקרא והבעה בכתב לכלל אוכלוסיית התלמידים.
תנאי קבלה
– זכאות לתואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, בציון סופי משוקלל של 85 לפחות.
– תעודת הוראה ממוסד להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, וניסיון במוסד חינוכי.
– מכתב ובו תיאור הרקע האישי לבחירה בתכנית, וקורות חיים.
– המלצה מעובד בכיר ממוסד חינוכי.
מועמדים שיעמדו בתנאים הנזכרים לעיל יזומנו לראיון אישי.
משך הלימודים
תכנית לימודים בת שנתיים, 4 סמסטרים במשך יום לימודים ויום פרקטיקום.
במסגרת מסלול א׳ נלמדות 36 שעות שבועיות סמסטריאליות.
במסגרת מסלול ב׳ נלמדות 44 שעות שבועיות סמסטריאליות.
תנאי המעבר משנה א׳ לשנה ב׳
הציון הממוצע המינימאלי הנדרש למעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הוא 75.
תנאי סיום הלימודים בתכנית, כולל הדרישות לצורך קבלת זכאות לתואר
במסלול א׳ נדרש ציון מינימאלי של 76 בעבודת הגמר המחקרית (ממוצע מנחה ושופט/ים).
במסלול ב׳ נדרש ציון מינימאלי של 76 בבחינת גמר.
מבנה הלימודים
ניתן לסיים את הלימודים לתואר מוסמך במסלול א׳ (עם עבודת גמר מחקרית) או במסלול ב׳ (ללא עבודת גמר מחקרית).
מספר המקומות במסלול א׳ הינו מוגבל (יש להדגיש שהרישום למסלול א׳ אינו מבטיח הישארות בו.
כמו כן, אין הקבלה למסלול א׳ מבטיחה מנחה לכל סטודנט או בכל נושא שהסטודנט מעוניין בו. תכנית הלימודים מכשירה ברמה תיאורטית ויישומית.
שנה א׳
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4312 היבטים פדגוגים ומערכתיים בטיפול – 2
313.4000 סטטיסטיקה לתואר שני – 4
308.4377 תיאוריה והתערבות בקריאה בשפה הערבית – 2
308.4383 קריאה ולקויות קריאה, תיאוריה, מיפוי והערכה – 4
שנה ב׳
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4349 אספקטים רגשיים של טיפול חינוכי – 2
308.4333 כתיבה והבעה בכתב: התפתחות תקינה ולקויה – 2
308.4363 הכשרה מעשית קריאה ואוריינות – 2
מסלול א'
308.4099 סמינר תזה לתלמידי מסלול א' – 2
סמינריון – 4
מסלול ב'
308.4362 סדנא במשחוק דיגיטלי – 2
308.4368 פרויקט גמר קריאה ואוריינות חלק א' – 2
308.4372 פרויקט גמר קריאה ואוריינות חלק ב' – 2
קורס בחירה – 4
2 סמינריונים – 8
קורסי חובה בהתמחות בקריאה ואוריינות
308.4335 אוריינות בית ספרית בחברה הטרוגנית – 4
308.4235 פיתוח והעברת תכניות אורייניות בשפה הערבית בבית הספר – 4
308.4332 תפקידו של המומחה לאוריינות במערכת הבית ספרית – 4
308.4229 בלשנות ערבית , התפתחות השפה התקינה והלקויה – 2
308.4234 תהליכים גבוהים בהבנת הנקרא בשפה הערבית – 2
308.4363 הכשרה מעשית קריאה ואוריינות- 2
התכנית למוח ולמידה
ראש התכנית: פרופסור ליאת גולדפרב
תכנית לימודים חדשה ״מוח ולמידה״ נפתחה במסגרת החוג ללקויות למידה ומרכז אדמונד י. ספרא שבאוניברסיטת חיפה במטרה לתת מענה לצורך בהכשרה מדעית מחקרית ולימודים מתקדמים לסטודנטים המבקשים להתמחות ברמת מערכות המוח (systems approach) בתחום לקויות הלמידה ותהליכי למידה תקינים.
התוכנית מיועדת לתלמידי מחקר לתואר שני שלהם עניין במבט רב-מערכתי על האדם כיצור לומד ובנוכחות לקויות התפתחותיות ומצבי חוסר.
תוכנית הלימודים מאפשרת העמקה תיאורטית ומחקרית בטווח החיים:
- בתחום ההתנהלות הנוירו-התנהגותית בשלב המוכנות ללמידה (הגיל הרך). במיקוד על תהליכים מוטוריים, קשב, תפיסה זיכרון והשפעת סביבה ותורשה על קשיי למידה והתפתחות למידה תקינה.
- ההתנהלות הנוירו-התנהגותית של מיומנויות הלמידה הפורמליות (מכתה א׳ ועד מבוגרים). במיקוד על התפתחות לקויה ותקינה של מיומנויות קריאה, כתיבה, חשבון, פתרון בעיות ושפה שנייה וביטוי רגשי.
הכשרת הסטודנטים והפעילות המחקרית מתנהלים גם בשילוב כלי מחקר עדכניים המצויים במעבדות המחקר שבחוג ובמרכז אדמונד י. ספרא כמו מכשור אלקטרופזיולוגי (EEG-ERP ,FNIRS) מכשור לניטור תנועות עיניים, מכשור לבחינת הפעילות המוטורית ודימות מוח (FMRI) בשילוב עם הקריה הרפואית רמב״ם.
תלמידי התכנית משולבים במעבדות המחקר בכל ימות השבוע. התואר הוא במסלול א׳ עם כתיבת עבודת גמר מחקרית-תיזה.
לימודי השלמה:
סטודנטים עשויים להתבקש, על פי המלצת ועדת קבלה, להרשם ללימודי השלמה. הקורסים בלימודי ההשלמה יותאמו לכל מועמד על פי נתוניו האקדמיים האישים.
תנאי קבלה:
– ממוצע ציוני תואר ראשון של 85 לפחות.
– ציון 85 לפחות במבחן קבלה באנגלית.
– 2 המלצות אקדמיות.
– טופס התקשרות מנחה לתיזה.
– ראיון אישי.
משך הלימודים
הלימודים הינם במסלול א׳ במשך שנתיים – 4 סמסטרים בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות.
עם זאת, התלמידים יכולים ללמוד שנה נוספת שבמסגרתה יסיימו את כתיבת עבודת הגמר המחקרית-תזה ויגישו אותה לשיפוט.
בסיום הלימודים יוענק התואר מוסמך במוח ולמידה.
הרכב תכנית לימודים במוח ולמידה
חובה שנה א׳
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4170 נוירוביולוגיה של הקוגניציה – 2
308.4383 קריאה ולקויות קריאה, תיאוריה, מיפוי והערכה – 4
318.4000 סטטיסטיקה לתואר שני – 2
קורס חובה הקשור לנושא המחקר (מהחוג או מחוץ לחוג) 2 שעות שבועיות סמסטריאליות באישור המנחה
308.4373 סבב מעבדות בחקר המוח והחינוך- 4
סך הכל שנה א׳ 14 שעות שבועיות סמסטריאליות.
חובה שנה ב׳
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4099 סמינר תזה – 2
222.4127 מבוא לעיבוד נתונים של fMRI / קורס בחירה בתחום המחקר – 4
308.4006 שיטות כמותניות במחקר חינוכי – 4
308.4382 סמינר בלמידה מוח וחינוך – 4
סמינריון אחד (ניתן לקחת בשנה א׳ סמסטר ב') – 4
עבודה מחקרית 4
סך הכל שנה ב׳ 22 שעות שבועיות סמסטריאליות.
סך הכל 36 שעות שבועיות סמסטריאליות.
יש לבחור סמינריון מרשימת הסמינריונים של החוג.
תכנית בינתחומית בקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה
(תכנית משותפת לחוג לחינוך מתמטי ולחוג ללקויות למידה).
ראש התכנית: פרופסור רוזה לייקין
התכנית מיועדת למתעניינים בעיבוד מידע מספרי ומתמטי ובתהליכי למידה תקינה ולקויה של חשבון ושל מתמטיקה.
ניתן ללמוד במסלול א׳ 36 שעות שבועיות סמסטריאליות, כולל כתיבת עבודה סמינריונית אחת והגשת עבודת גמרמחקרית (תזה)
או במסלול ב׳ 44 שעות שבועיות סמסטריאליות, כולל כתיבת שתי עבודות סמינריוניות ועמידה במבחן גמר.
בסיום הלימודים יוענק התואר מוסמך בקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה.
תנאי קבלה
יש לעמוד בתנאי הקבלה של החוג לחינוך מתמטי והחוג ללקויות למידה.
בחוג לחינוך מתמטי
– נדרש רקע בחינוך ובמתמטיקה.
– ציון של 80 לפחות בהוראת מדעים או שילוב של תואר במדעים בציון של 80 לפחות ביחד
– עם לימודי חינוך (תעודת הוראה, למשל) בציון של 80 לפחות.
בחוג ללקויות למידה
– תואר תואר ראשון במדעי ההתנהגות בציון ממוצע של 85 לפחות ולא פחות מ-80 בכל חוג.
– ציון 80 לפחות במבחן קבלה באנגלית.
– קורות חיים ושתי המלצות המתייחסות ליכולת האקדמית.
– ראיון אישי בשלב המיון הסופי – אליו יוזמנו רק חלק מן המועמדים.
לימודי השלמה
ציון של 80 לפחות בכל קורס בלימודי השלמה (במידה ונדרשו השלמות).
קורסי ההשלמה הנדרשים ייקבעו בהתאם להחלטת ועדת הקבלה.
308.2005 פסיכולוגיה קוגניטיבית 2 נקודות
308.2004 אספקטים נוירופסיכולוגיים של הלמידה 4 נקודות
מבנה הלימודים
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
318.4000 סטטיסטיקה לתואר שני – 4
317.4002 חינוך מתמטי: קורס אינטגרטיבי – 4
308.4323 התפתחות תקינה בחשבון ולקויות חשבון – 2
308.4383 קריאה ולקויות קריאה, תיאוריה , מיפוי והערכה -2
308.4144 קשב והפרעות קשב – 2
קורס בחירה בחינוך מתמטי – 4
או 2 קורסים בלקויות למידה – 4
סך הכל שנה א' מסלול א' 20 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל שנה א' מסלול ב' 24 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ב חובה:
מספר קורס – שם הקורס – מספר שעות שבועיות סמסטריאליות
308.4099 סמינר תזה לתלמדי מסלול א' – 2
317.4064 קשיי למידה בחשבון – שיעור – 4
308.4170 נוירוביולוגיה של הקוגניציה – 2
308.4324 מבוא קליני באבחון – 2
1 קורס בחינוך מתמטי – 4
סך הכל שנה ב' מסלול א' 16 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל שנה א' מסלול ב' 20 שעות שבועיות סמסטריאליות
בשנה ב׳ תלמידי מסלול א׳ יהיו פטורים מקורסי חובה בהיקף של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות (כלומר, יורידו באחד החוגים קורס אחד של 4 שעות שבועיות סמסטריאליות או 2 קורסים של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות). לא כולל הסמינר האינטגרטיבי אותו שני המסלולים לומדים. תלמידי מסלול ב׳ ילמדו את כל קורסי החובה שבטבלה.
סך הכל מסלול א' 36 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל מסלול ב' 44 שעות שבועיות סמסטריאליות
שקלול ציונים
בתכניות לקויות למידה, לקויות למידה עם התמחות בשפה הערבית, לקויות למידה עם התמחות בקריאה ואוריינות, לקויות למידה עם התמחות בקריאה ואוריינות בשפה הערבית:
הציון הסופי במסלול א׳ מורכב כלהלן:
עבודת גמר מחקרית 40%
עבודות סמינריוניות 15%
שאר הקורסים 45%
סך הכל 100%
הציון הסופי במסלול ב׳ מורכב כלהלן:
בחינה מסכמת 20%
עבודות סמינריוניות 15%
שאר הקורסים 65%
סך הכל 100%
בתכנית למוח ולמידה מורכב כלהלן:
עבודת הגמר המחקרית 50%
עבודות סמינריוניות 20%
שאר הקורסים 30%
סך הכל 100%
'בתכנית פסיכולוגיה חינוכית מורכב כלהלן:
עבודת הגמר המחקרית 40%
עבודות סמינריוניות 10%
שאר הקורסים 50%
סה"כ 100%
הציון הסופי במסלול א׳ בתכנית בינתחומית בקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה מורכב:
עבודת הגמר המחקרית 40%
עבודות סמינריוניות 20%
שאר הקורסים 40%
סך הכל 100%
הציון הסופי במסלול ב׳ בתכנית בינתחומית בקשיים ולקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה מורכב:
בחינת גמר 30%
עבודות סמינריוניות 20%
שאר הקורסים 50%
סך הכל 100%2
לימודי דוקטורט
יושב ראש הוועדה החוגית לתואר שלישי: פרופסור אוסיד ח׳טיב
תנאי הקבלה
- בעלי תואר בוגר ומוסמך ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ במדעי החינוך ובתחומים קרובים רלוונטיים. תלמידים ללא רקע לימודי במדעי החינוך המעוניינים בלימודי תואר שלישי בחוג ללקויות למידה יידרשו ללימודי השלמת קורסים בתחום הרלוונטי. (באחריות המנחה והוועדה החוגית לתואר שלישי).
על תלמידים שסיימו לימודי תואר שני באוניברסיטאות בחוץ לארץ, או בשלוחות ישראליות של אוניברסיטאות זרות, לעמוד בבחינת GRE כחלק מתנאי הקבלה.
- ציון 86 ומעלה בעבודת התיזה וממוצע 85 בציוני תואר מוסמך.
- שתי המלצות, המלצה אחת ממנחה עבודת הגמר המחקרית (התזה), והמלצה נוספת מאיש סגל אקדמי בדרגת מרצה בכיר (לא כולל המנחה המיועד לדוקטורט). הממליץ יעיד על הפוטנציאל של המועמד למחקר אקדמי וללימודי דוקטורט.
ההמלצות תישלחנה ישירות על ידי הממליצים למזכירות החוג. מפאת חיסיון, ההמלצות לא תועברנה לידי המועמדים.
- התקשרות והסכמה בכתב של מנחה – איש סגל של החוג ללקויות למידה המוסמך להנחות לתואר דוקטור. (ניתן לראות את רשימת המנחים ותחומי התמחותם באתר החוג).
- קורות חיים בעברית ובאנגלית.
- הגשת קדם הצעת מחקר (הצהרת כוונות) לדוקטורט כתנאי קבלה (הנחיות בהמשך).
- תקציר נושא המחקר בשפה האנגלית.
חובות
א. הגשת הצעת מחקר עד תום השנה הראשונה (עד 15 עמודים)
ב. הגשת חיבור הדוקטורט לא יאוחר מ-4 שנות לימוד.
משך הלימודים לתואר השלישי הוא עד ארבע שנים, והוא מחולק לשני שלבים:
שלב מחקר א׳ ושלב מחקר ב׳.
שלב מחקר א׳: משך הלימודים בשלב מחקר א׳ לא יעלה על שנתיים מתחילת סמסטר הלימודים בו התקבל התלמיד (כולל חופשת הסמסטר/הקיץ). במהלך תקופת לימודים זו, ולא יאוחר מסוף השנה האקדמית הראשונה, יידרש התלמיד להשלים את הצעת המחקר, לקבל את אישור המנחה להצעה ולהגישה לעיון הוועדה החוגית, וכן לעמוד בדרישות אחרות שהוטלו עליו על ידי הוועדה החוגית. לאחר אישור הועדה ללימודי תואר שלישי הצעת המחקר תשלח לקריאה חיצונית.
שלב מחקר ב׳: משך הלימודים בשלב מחקר ב׳ יהיה פרק הזמן שבין סיום שלב מחקר א׳ ועד ארבע שנים מתחילת הסמסטר בו התקבל התלמיד ללימודי תואר שלישי. במהלך תקופת לימודים זו, יידרש התלמיד להשלים את כתיבת עבודת הדוקטור, לקבל את אישור המנחה (והוועדה המלווה אם מונתה), אישור הוועדה החוגית, וכן להגישה לרשות ללימודים מתקדמים לצורך שיפוט.
הנחיות לכתיבת קדם הצעת מחקר (״הצהרת כוונות״)
א. קדם הצעה חייבת להיות מתומצתת:
- נדרש תיאור בהיר ומצומצם של יעדי המחקר והרציונל (הצדקת שאלת המחקר המוצעת).
- הסבר מתומצת של הרקע המדעי – ההקשר להצעה (1-2 עמודים).
- תיאור מתומצת של המתודולוגיה הכללית והשיטות המיועדות לתת מענה על שאלת המחקר.
- מותר עד 10 פרטים ביבליוגרפים.
- היקף קדם ההצעה – עד 5 עמודים לא כולל ביבליוגרפיה.
- פורמט 12 גודל גופן, בכל צד 2.5 סנטימטר, רווח כפול.
ב. במקרה של מועמד/ת לדוקטורט ישיר (לאחר שנה ב-M.A):
- נדרש פירוט מתודולוגי מורחב ומפורט.
- הצעה מלאה לרבות תוצאות פרילמנאריות. שימו לב: תוצאות פרילמנאריות נדרשות להוכיח שאכן תוכנית המחקר ברת ביצוע. במקרה של הצעת מחקר שדה נדרש רק מחקר פיילוט מצומצם הבודק סוגיות מתודולוגיות.
מבנה הלימודים
1. במהלך השנה הראשונה ללימודים וכתנאי מעבר לשנה ב', יידרש/תידרש הסטודנט/ית ליטול חלק במינימום שני מפגשים ממסגרת ההכשרה של בית ספר סלום.
2. סטודנט/ית אשר ייטלו חלק ב- 14 מפגשים, יוכלו לזכות בהכרה של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות, וזאת, בכפוף לאישור הוועדה ללימודי תואר שלישי ובלבד שעמד במשך הזמן הנורמטיבי ללימודים הקבוע בתקנון.
3. מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית ספר בלום:
https://graduate.haifa.ac.il/index.php/he/component/sppagebuilder/?view=page&id=1
במסגרת לימודי הדוקטורט על התלמיד ללמוד שלושה קורסים לפחות:
- קורס מתודולוגי חובה בהיקף של 2 שש"ס בשנה השניה או השלישית ללימודים:
313.4102 שיטות מתקדמות במחקר כמותי: משוואות מבניות וניתוח רב – כמותי, ד"ר
חגי קופרמיץ.
- שאר הקורסים מתוך הקורסים המומלצים לדוקטורנטים ומתוך היצע הקורסים בתואר שני בחוג ללקויות למידה ובחוגים אחרים לפי הנחיית המנחה ובאישורה של ועדת הדוקטורט.
כמו כן, חובה להציג את עבודת הדוקטורט הסופית בפני ועדה חוגית ופורום הדוקטורנטים לפני הגשת העבודה לשיפוט חיצוני.
הערה: בהתאם לרקע הסטודנט, ועדת הקבלה יכולה לדרוש שיעורי השלמה או שיעור בתחום הקשור לנושא הדוקטורט. תכנית הלימודים תקבע בכתב בהסכם עם המנחה בזמן ההתקשרות.
לימודי הדוקטורט אינם מקנים אישור והכשרה לעסוק בתחום האבחון והטיפול בלקויות למידה.
הרשמה
על מנת להגיש מועמדות ללימודי דוקטורט ניתן להירשם דרך האינטרנט.
יש לצרף גיליון ציונים של תואר ראשון ושני.
בנוסף, יש למלא את הטפסים הנדרשים על-ידי החוג: המלצות, אישור התקשרות עם מנחה, גיליון ציונים, קורות חיים וקדם-הצעת מחקר במייל למזכירות החוג.
הקבלה ללימודי הדוקטורט בחוג מתבצעת פעמיים בשנה. וועדת הדוקטורט תקיים דיונים והחלטות לגבי המועמדים בישיבותיה בחודשים יוני וינואר בכל שנה.
על-מנת לאפשר עיון מתאים בחומר המועמדים וקבלת מכתבי המלצה בזמן, על המועמדים להגיש את ערכות המועמדות שלהם עד ליום 1 ביוני לשם קבלה לסמסטר א׳ ועד ליום 1 בינואר לקבלה לסמסטר ב׳.
ועדת הדוקטורט תדון במועמדים ותחליט על קבלה או דחייה. הודעה תישלח למועמד בסמוך למועד הדיון.
ועדת אתיקה
חובה לקבל אישור ועדת אתיקה להצעת המחקר.
על פי החלטת הסנאט, סטודנט הכותב עבודת גמר מחקרית לדוקטורט חייב לקבל אישור ועדת אתיקה למחקר בבני אדם.
לוח הזמנים להגשות: מיד לאחר אישור הצעת המחקר על ידי הועדה החוגית לתארים מתקדמים ולפני התחלת איסוף הנתונים. את הפניות יש להגיש על פי הנחיות וועדת אתיקה באתר הפקולטה:
http://edu.haifa.ac.il/index.php/he/research/ethics-committee
הפניות יוגשו לוועדת האתיקה בשם ובחתימת הסטודנט והמנחה/ים. כל סטודנט ומנחה הכלולים בפנייה חייבים להציג אישור על סיום קורס אתיקה מקוון (NIH) למחקר בבני אדם (פרטים באתר).
לידיעתכם, במקרה של מחקרים שמתנהלים בתוך מוסדות חינוכיים של משרד החינוך, יש לפנות למשרד המדען הראשי לבירור צורך באישור מטעמם.