286 בית הספר לבריאות הציבור
בית הספר לבריאות הציבור
לימודים לתואר שני בבריאות הציבור MPH –
Master of Public Health
לימודים לתואר שני בניהול מערכות בריאות MHA –
Master of Health Administration
לימודים לתואר שני בתזונה, בריאות והתנהגות MAN
Master in Applied Nutrition
ראש בית הספר: פרופסור שירה זלבר- שגיא
ראש התמחות בריאות הקהילה: דוקטור גפן קליינשטרן
ראש התמחות קידום בריאות: פרופסור ענת גסר-אדלסבורג
ראש התמחות אפידמיולוגיה: פרופסור גלית וינשטיין
ראש התמחות בריאות סביבתית ותעסוקתית: דוקטור יונה אמסטר
ראש התמחות מינהל מערכות בריאות: דוקטור מיה נגב
ראש התמחות ביוסטטיסטיקה – דוקטור פבל גולדשטיין
ראש התמחות פעילות גופנית מאמץ ובריאות: פרופסור אורנה בראון אפל
ראש התמחות ביואתיקה ובריאות הציבור: דוקטור מאיה פלד רז, עורכת דין
ראש תכנית ניהול מערכות בריאות: פרופסור מאיר פוגטש
ראש תכנית בריאות ציבור – תזונה, בריאות והתנהגות: דוקטור רוני אלרן ברק
ראש התכנית הבינלאומית במנהיגות וניהול במערכת הבריאות העולמית: פרופסור מנפרד גרין
יו"ר הוועדה החוגית ללימודי מוסמך: פרופסור ענת גסר אדלסבורג
יו"ר ועדת דוקטורט: פרופסור מנפרד גרין
חברי הסגל האקדמי
פרופסור מן המניין: פרופסור אורנה בראון-אפל (אמריטוס), פרופסור מנפרד גרין, פרופסור שירה זלבר- שגיא, פרופסור שי לין (אמריטוס), פרופסור יעל לצר, פרופסור סטיבן לוין, פרופסור ליטל קינן בוקר.
פרופסור חבר: פרופסור רונית אנדוולט (מומחה), פרופסור גלית וינשטיין, פרופסור שרון שניטמן, פרופסור דיאן לוין זמיר (מומחה), פרופסור מאיר פוגטש (מומחה), פרופסור ליזה רובין (אמריטוס מומחה), פרופסור שמואל רשפון (אמריטוס), פרופסור ריצ'רד שוסטר (מומחה).
מרצה בכיר: דוקטור רונית אלמוג (מומחה), דוקטור יונה אמסטר (מומחה), דוקטור רוני אלרן ברק, דוקטור פבל גולדשטיין , דוקטור סלמן זרקא (מומחה),דוקטור אלון לאופר פרץ, דוקטור אביעד טור-סיני, דוקטור מיקה מורן, דוקטור משה משעלי (מומחה), דוקטור מיה נגב, דוקטור יובל נוב, דוקטור מאיה פלד רז (מומחה), דוקטור גפן קליינשטרן.
מרצה: דוקטור יהונתן דובנוב (מומחה), דוקטור שמואל קלנג (מומחה), דוקטור אלי רוזנברג.
עמיתי הוראה ומורים מן החוץ: דוקטור לליב אגוזי, דוקטור ארז און, דוקטור חדוה איל, דוקטור דיאנה בלנק פורת, דוקטור יהודה בן דוד, דוקטור אפרת בראל, דוקטור ניצה ברקן, דוקטור יוהנה גייגר, דוקטור ירון דנקמפ, דוקטור ציפי העצני, דוקטור גיל הררי, דוקטור צביקה וינר, דוקטורנט אבשלום וקנין, דוקטור סוניה חביב, דוקטור בועז חובב, דוקטור חאתם חמוד, דוקטור רולא חמוד, גברת נטע לוטרמן, גברת ניבה מנור- בסודו, דוקטור שרון נחמני, עורך דין גלית עופר, גב' ענבל פרן פרח, דוקטור נועם קול-רון, ד"ר שלי קמין פרידמן עורך דין, דוקטור אילנה קפטן, דוקטור ארנון קרן, ד"ר אפרת רם טיקטין, מר שי שגב, פרופסור מיכאל (מיקי) שרף.
מזכירות ביה"ס
ממלאת מקום מינהלנית : קרן וולקן
טלפון: 04-8288675, פקס: 04-8288637
מיקום: בנין הפקולטה במדעי הרווחה ובריאות , קומה 4
אימייל: kvulkan@univ.haifa.ac.il
מינהלנית : גילה פילוסוף אסס
טלפון: 04-8288675, פקס: 04-8288637
מיקום: בנין הפקולטה במדעי הרווחה ובריאות , קומה 4
אימייל: gassas@univ.haifa.ac.il
מרכזת: מריה ליברזון
טלפון: 04-8288597
אימייל: mliberzon@univ.haifa.ac.il
שעות הקבלה: ימים א'-ה' בין השעות 10.00-12.00
מזכירת הרשמה: גברת מור קורצקי שילה
טלפון: 04-8240519
אימייל: mshilo@staff.haifa.ac.il
אתר ביה"ס באינטרנט: http://publichealth.haifa.ac.il/index.php/he/
מטרת הלימודים
בריאות הציבור הנה משאב מרכזי של חברה פעילה ומתפתחת, ושמירה על בריאות הציבור במובן הרחב ביותר הנה בסיס חיוני לכל מדינה וחברה. כיום מכירים בגורמים התנהגותיים, חברתיים, סביבתיים, ביולוגיים, גנטיים, ארגוניים, מדיניים וכלכליים כמשפיעים על מצב הבריאות של פרטים ואוכלוסיות. מכאן שפעילות לקידום בריאות הציבור צריכה לכלול לא רק פיתוח אמצעי אבחון וטיפול במסגרות רפואיות אלא בעיקר פיתוח סביבה וחברה, התומכת בהתנהגות בריאות ומקדמת איכות חיים גבוהה.
בית הספר לבריאות הציבור הינו מסגרת רב- תחומית אשר מטרתו להכשיר אנשי מקצוע אשר יהיו מסוגלים להתמודד עם מגוון והיקף הידע הקיים ועם מערכות משתנות, בעלות גוון עיוני, מעשי ותוכני.
מבנה הלימודים
לבית הספר שני מסלולים:
מסלול א': כולל 36 שעות שבועיות סמסטריאליות, כתיבת סמינריון אחד וביצוע עבודת גמר מחקרית (תיזה)
מסלול ב': כולל 42 שעות שבועיות סמסטריאליות במסלול עבודה מסכמת כתיבת שני סמינריונים וכתיבת עבודה מסכמת בתכניות קידום בריאות, תזונה בריאות והתנהגות, ביוסטטיסטיקה, ביואתיקה, אפידמיולוגיה, קהילה, בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית, פעילות גופנית מאמץ ובריאות.
בתכניות מינהל מערכות בריאות וניהול מערכות בריאות יתקיים מבחן מסכם.
שימו לב, סטודנטים שלומדים בתוכנית ללא תיזה ושוקלים לעבור למסלול עם תיזה, ראו את התנאים המופיעים בהמשך תחת הסעיף "תנאי מעבר משנה א' לשנה ב' למסלול עם תיזה" כתנאי מעבר מסלול , בנוסף למציאת מנחה. חובה ללמוד את הקורסים הבאים בשנה הראשונה ללימודים: ביוסטטיסטיקה מחקרי בסמסטר א' וביוסטטיסטיקה למתקדמים בסמסטר ב'.
- הסטודנטים מחויבים במהלך הלימודים להשתתף בשני כנסים מדעים הקשורים לנושא התכנית שלהם ובאישור ראש התכנית.
- כל סטודנט יהיה חייב להשתתף בהדרכת ספרייה דרך פורטל הסטודנטים שלו, שיוכל לעשות באופן מקוון במהלך סמסטר א' ואשר בלעדיה, לא יותר לו לעלות לשנה ב'.
- במסלול א' הכולל כתיבת עבודת תיזה קיימת חובת השתתפות בקורס "הדרכה לתיזה".
- במסלול ב' הכולל כתיבת עבודה מסכמת קיימת חובת השתתפות בקורס "הדרכה לעבודת גמר". * למעט מינהל וניהול להם חובת שתתפות ב"הדרכה למבחן גמר"
בשנה א' לומדים יום אחד בשבוע (יום ה') בכל התכניות/מגמות והתמחויות הלימוד.
בשנה ב' לומדים יום לימודים אחד (ד' או ה' לפי תכנית הלימודים) בכל התכניות/מגמות והתמחות.
בבית הספר 8 תכניות התמחות במסגרת הלימודים לתואר MPH*:
בריאות הקהילה, קידום בריאות, אפידמיולוגיה, מנהל מערכות בריאות, בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית , ביוסטטיסטיקה, ביואתיקה ובריאות הציבור, פעילות גופנית מאמץ ובריאות
*תחום ההתמחות יצוין על גבי תעודת המוסמך
בביה"ס תכנית לימודים בניהול מערכות בריאות המעניקה תואר MHA
בביה"ס תכנית לימודים בבריאות ציבור – תזונה, בריאות והתנהגות המעניקה תואר MAN
בביה"ס תכנית בינלאומית לתואר שני במנהל מערכות בריאות הנלמדת באנגלית –
MPH specialized in the field of Health Systems Administration and Global Health Leadership
פירוט תכניות ההתמחות לתואר MPH
1. בריאות הקהילה MPH
ראש ההתמחות – דוקטור גפן קליינשטרן
מהם הכללים שאמורים להנחות את קביעת והפעלת מדיניות בריאות הציבור בישראל? כיצד מתמודדת המדינה עם מחלות מדבקות ועם צרכיהם של אוכלוסיות ומגזרים שונים?כיצד מחליטים על הפעלתן של תוכניות התערבות או סקר? מה הן מטרותיה של רפואת הקהילה וכיצד ניתן להשיגן באופן המיטבי? מהן חובותיה של המדינה כלפי בריאות הציבור ומה הן גבולות סמכויותיה? האם המדינה יכולה לחייב אדם להימצא בבידוד? להתחסן? לעטות מסכה?
שאלות אלו ואחרות נידונות ומקבלות מענה במסגרת תכנית הלימודים בבריאות הקהילה.
ההתמחות מספקת לתלמידיה כלים להבנת שירותי הבריאות בקהילה, להפעלתם ולפיתוחם, תוך התמקדות בתחומים שלהלן: מדיניות בריאות הציבור ברמה העולמית, הלאומית והמקומית, מדיניות חיסונים, ניטור מצבי בריאות ומחלה, בריאות האם והילד, מחלות מדבקות והיבטים אתיים וחוקיים של בריאות הציבור.
2. קידום בריאות MPH
ראש ההתמחות- פרופסור ענת גסר-אדלסבורג
קידום בריאות הנו תהליך רב מערכתי המאפשר הן לפרט והן לאוכלוסייה להגדיל את שליטתם על מצב בריאותם ולשפרו באמצעים מגוונים.
קידום הבריאות מאפשר רווחה גופנית ונפשית, שיפור יכולות הפרט והחברה ומתן בריאות כוללת מיטבית. הדרך הטובה ביותר לקידום הבריאות הינה באמצעות העצמת הפרט והקהילה, שינוי מדיניות ורתימת גופים שונים לחשיבה ופעילות משותפת לשיפור בריאות האוכלוסייה.
במהלך משבר הקורונה, רשויות הבריאות נדרשו לתת מענה בהנחיות שלהם לציבור, כיצד לשמר על אורח חיים בריא ופעיל גם בסיטואציה של חרום. קידום בריאות נותן כלים המתייחסים למצבים שונים לאורך שדירת החיים( כולל מצבים של משבר כגון הקורונה) ולא ממוקדת רק באוכלוסיית חולים. גישת הקידום בריאות כוללת :
- תפיסה אקולוגית הדוגלת ביצירת סביבה המאפשרת בריאות מרבית לאוכלוסייה.
- שימוש באסטרטגיות מגוונות לעידוד בריאות (תקשורת, חינוך, חקיקה, הקצאת משאבים, שינויים ארגוניים, פיתוח קהילתי).
- העצמה ברמת הפרט והקהילה.
קידום בריאות הינה פעילות חברתית ובריאותית, המופעלת באמצעות בנית מדיניות ציבורית תומכת בריאות, בנית סביבה תומכת בריאות, בנית מיומנויות אישיות, חיזוק הפעילות הקהילתית, והכוונה של שירותי הבריאות לקהילה ולמניעה. בתכנית יוכשרו מומחים בתכנון, הפעלה והערכה של תכניות קידום בריאות בכל האסטרטגיות. ההכשרה תכלול גם התנסות בקהילה מותאמת למטרות התכנית.
התוכנית לקידום בריאות מיועדת לבעלי תואר ראשון ממדעי החברה, החיים והרפואה המתעניינים בבריאות הציבור ומבקשים לעסוק בקידום בריאות במערכות כמו: מערכת הבריאות, מערכת החינוך, מערכות ציבוריות ופרטיות (הייטק, תעשיה ) ועוד
בוגרי תוכנית ההתמחות "מקדמי הבריאות" יוכלו להשתלב במערכות השונות ולתרום מהידע והמיומנות שלהם לקידום תכניות מקדמות בריאות, במערכת הבריאות, החינוך, ובמוסדות ציבוריים ופרטיים שונים.
תואר זה מוכר לדיאטנים ע"י משרד הבריאות לצורכי שכר
3. אפידמיולוגיה MPH
ראש ההתמחות- פרופסור גלית וינשטיין
האפידמיולוגיה היא המדע הבסיסי בתחום בריאות הציבור. מטרתה לזהות את המקור, ולאתר את הגורמים למחלות ולמצבי בריאות שונים בקהילה.
בהתמחות באפידמיולוגיה הסטודנטים רוכשים ידע תיאורטי ומעשי בתכנון וביצוע מחקרים, בהערכת שירותי בריאות והתערבויות לקידום בריאות, בגילוי מוקדם של מחלות, בניהול סיכונים בבריאות ועוד.
בתוכנית התמחות זו מוצעים קורסי בחירה המאפשרים הכרות עם תוצאי בריאות מגוונים כגון מחלות לב, סרטן, בריאות האישה . קורסים נוספים יתמקדו בגורמים גנטיים, סביבתיים ובאורחות חיים ובהקשרם למצבי בריאות וחולי.
מגפת הקורונה הגבירה את המודעות לחשיבות האפידמיולוגיה. בנוסף, התפתחויות טכנולוגיות מאפשרות גישה למאגרי עתק רפואיים. לכן, יש צורך גובר בחוקרים בעלי רקע באפידמיולוגיה. הכלים הנרכשים במסגרת התוכנית יתרמו לסטודנטים ידע בתכנון וביצוע מחקרים בתחום הרפואה, וישפרו את יכולתם להעריך את איכותם של מחקרים בספרות המדעית. בוגרי תוכנית ההתמחות יוכלו להשתלב בקבוצות מחקר, מכוני מחקר, מוסדות רפואיים ובאקדמיה.
תואר זה מוכר לדיאטנים ע"י משרד הבריאות לצורכי שכר
- ביואתיקה ובריאות הציבור MPH
ראש ההתמחות – דוקטור מאיה פלד רז, עורכת דין
ביואתיקה הנה רכיב עיקרי בכל עשייה טיפולית, קבלת החלטות, מדיניות וכתיבת נהלים במערכת הבריאות, מחקר בריאות, והכשרת סטודנטים במקצועות הבריאות. ההכרה בחשיבות שילובה של חשיבה אתית והביקוש לבעלי הכשרה ייעודית בביואתיקה במערכת הבריאות בישראל עולים משמעותית בשנים האחרונות, והודגשו עוד יותר בתקופת הקורונה. במקביל, עם התרחבות מערכי הייעוץ המשפטי במוסדות הבריאות השונים, עולה בשנים האחרונות הדרישה להכשרת משפטנים בנבכי מערכת הבריאות, ובמורכבויות האתיות הייחודיות העולות במסגרת מערכת זו.
מטרות התוכנית:
קידום שילובה של החשיבה האתית בתהליכי קבלת החלטות מדיניות בריאות – ברמת השונות – החל ממדיניות טיפול פרטנית, עבור במוסדית וכלה ברגולציה שלטונית. במקביל מבקשת התכנית לאפשר לאנשי מדיניות הבנה של ההשלכות האתיות ומהשפטיות של תהליכי קביעת המדיניות על מערכת הבריאות, העובדים בה וצרכניה.
הלימודים בתכנית משלבים היכרות מעמיקה עם מערכת הבריאות בישראל, מאפייניה וצורכיה
היחודיים, עם מושגי יסוד פילוסופיים, תיאוריות מוסר ועקרונות הביואתיקה ועם רגולציית הבריאות הישראלית – תוך מתן דגש לממשק בינהם ומתן כלים לשילובם בעבודת השטח.
- פעילות גופנית מאמץ ובריאות MPH
ראש ההתמחות – פרופסור שרון שניטמן
קידום פעילות גופנית והתאמתה לאוכלוסיות מיוחדות הינה בעלת חשיבות עליונה בניהול מחלות שונות, הורדת גורמי סיכון לתחלואה, מניעת תחלואה ותמותה ושיפור איכות חיים. עם השנים נצבר ידע רב על הקשר בין פעילות גופנית ובין בריאות וחשיבות הפעילות הגופנית לבריאות הציבור.
התכנית מיועדת לבוגרי תואר ראשון בחינוך גופני ומטרתה לפתח שדרת אנשי מקצוע בתחום האימון הגופני עם הכשרה אקדמית הולמת אשר יוכלו להוביל את נושא הפעילות הגופנית כחלק מאורחות חיים בריאים. התכנית מחויבת למצוינות בהכשרת אנשי מקצוע מתחום האימון הגופני אשר יהיו עם ידע מעמיק בפיזיולוגיה של המאמץ ועם יכולת לפתח תוכניות התערבות מבוססות פעילות גופנית לאוכלוסיות מגוונות, כמו גם לסובלים מתחלואה כרונית כגון חולי לב, חולים עם פתולוגיות במערכת הנשימה ועוד.
מוסמכי התכנית יקבלו תואר מוסמך בבית הספר לבריאות הציבור אשר יכלול התמחות בפעילות גופנית, מאמץ ובריאות. התמחות זו, תאפשר לסטודנטים יישום מיידי בעבודתם היומיומית, ועשויה גם להעניק להם יתרונות בקריירה בעתיד.
תנאי קבלה ייחודיים לתכנית: תואר ראשון באימון גופני, ממוסד מוכר להשכלה גבוהה (מכללת וינגייט, מכללת גבעת וושינגטון, מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת אוהלו, מכללת K), ממוצע ציונים בתואר הראשון 85 ומעלה, שיקולי ועדת קבלה וראיון או המלצות בהתאם לבקשת החוג. ראיון קבלה יתבצע על ידי סגל החוג לפיזיותרפיה.
- ביוסטטיסטיקה MPH
ראש תוכנית ההתמחות– דוקטור פבל גולדשטיין
כיום סטארט-אפים בתחום הבריאות, חברות תרופות, משרדי ממשלה, מרכזי מחקר ובתי חולים, מתקשים למצוא ביו-סטטיסטיקאים יישומיים בעלי הבנה במתודולוגיה מחקרית והבנה קלינית.
מטרת התוכנית היא להכשיר ביו-סטטיסטיקאים בעלי רקע מולטי-דיסציפלינרי ויכולות מגוונות בניתוח נתונים בתחום הבריאות. תכני התוכנית מתמקדים בפיתוח יכולות חישוביות, מתודולוגיה של חקר נתונים, עצמאות בעבודה עם הנתונים, ושימוש נכון בטכנולוגיות AI כגון ChatGPT . התוכנית מקנה ידע בכלים ביו-סטטיסטיים קלאסיים, שיטות מחקר, אפידמיולוגיה, ושיטות חישוביות מתקדמות כגון למידת מכונה וניתוח נתוני אורך עם יישום לבריאות דיגיטלית. קורסי הליבה בתוכנית דוגלים בלמידה מבוססת פרויקטים ולמידה מבוססת קבוצה, ועושים שימוש בתרגול מיינדפולנס להורדת לחץ וחרדה. אנו מבינים את החשיבות של התנסות בתעשייה לצורך קבלת משרה ראשונה, ולכן במהלך התואר יוצרים הזדמנות לסטודנטים להתנסות בפועל בפרויקטים תעשייתיים וביעוץ סטטיסטי לתעשייה.
- בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית MPH
ראש תכנית ההתמחות- דוקטור יונה אמסטר
התוכנית מכשירה אנשי בריאות ציבור בתחום של בריאות וגהות סביבתית תעסוקתית, גהותנים, אחיות תעסוקתיות ורופאים המתמחים ברפואה תעסוקתית. זאת במטרה ליצור שפה משותפת מקצועית לבאים מרקעים שונים, כנאמני בריאות האוכלוסיה בכל הקשור להערכת איכות הסביבה או לפגיעה עקב תנאי התעסוקה של אוכלוסיות עובדים שונות. הגישה הכללית להקניית ידע בתחומים אלו מושתתת על הערכה והבנה אפידמיולוגית של גורמים אקטואליים בתחום הבריאות, הסביבה והעבודה, תוך דגש על מנגנונים, דרכי מניעה, גהות וקבלת החלטות.
ההוראה תנתן ע"י צוות מורים בעלי התמחות בכל אחד מן הנושאים העיקריים: אפידמיולוגיה סביבתית/תעסוקתית, איכות האויר, מים קרקע, הערכת סיכונים סביבתיים, עקרונות בריאות העובד, מחלות מקצוע תעסוקתיות, תקינות, בטיחות, ארגונומיה וגיהות תעסוקתית.
הצפי הוא שבוגרי התוכנית יקלטו במגוון מקומות שבהם נדרש ידע מקצועי כזה, כגון – רשויות מקומיות, איגודיי ערים ותעשיה, משרדי ממשלה, חברות כלכליות, שירותי בריאות ומערכות.
8. התמחות במינהל מערכות בריאות והתכנית לניהול מערכות בריאות
תכנית ההתמחות במינהל מערכות בריאות והתכנית לניהול מערכות בריאות שמות דגש על ההיבטים הניהוליים של מערכות בריאות בתחומי המאקרו והמיקרו. מערכת הבריאות הנה אחת מהגדולות והמורכבות במדינה המודרנית. בישראל צורכת המערכת כ- 8% מן התוצר הלאומי ו- 12% מכוח העבודה. משרדי הממשלה, ארגוני הבריאות, קופות החולים ובתי החולים, מנהלים תקציבים גדולים וכוח אדם ניכר. התהליכים בתחום מוכרים: הוצאה גוברת לבריאות, העמקת הידע והגדלת היכולת הטכנולוגית הרפואית, ביזור, ותחרות מבוקרת. הללו מחייבים הכשרת כוח אדם ניהולי בעל ראיה כוללת בתחומי הרפואה, הבריאות, המשפט, הניהול והכלכלה. מורי התוכניות באים מן המגזר הרפואי, המנהלי, הכלכלי, החברתי והמדיני. בבית הספר לבריאות הציבור שתי אפשרויות לימוד העוסקות בתחומים אלה. תכנית התמחות ב"מינהל מערכות בריאות" המעניקה תואר MPH המתרכזת בנושאי מדיניות ומינהל ציבורי, ותכנית "ניהול מערכות בריאות" המעניקה תואר MHA המתרכזת בנושאים הקשורים לניהול בפועל של אירגוני בריאות בכל הרמות ועל ההיבטים הכלכליים הכרוכים בכך.
8.1 התמחות במינהל מערכות בריאות MPH
ראש ההתמחות– דוקטור מיה נגב
תכנית ההתמחות למינהל מערכות בריאות שמה דגש על לימוד וחקר תהליכי קבלת החלטות והתווית מדיניות במערכות בריאות ציבוריות, בארץ ובעולם. תלמידי התכנית נחשפים לאופן שבו תחומי שונים – כלכלי, רגולטורי, משפטי, ניהולי, ציבורי, חברתי, אתי וכד' – משפיעים על היכולת לנהל ולשפר את תפקודן של מערכות בריאות בראיית מאקרו. התוכנית מיועדת לעובדי מערכת הבריאות ולמעוניינים להתמחות בתחומי מדעי החברה ובריאות הציבור, המעוניינים לרכוש כלים תיאורטיים ומעשיים אשר יאפשרו להם להשתלב ולהתקדם במערכת הבריאות בישראל ובשלוחותיה השונות בתפקידים העוסקים בהתווית ויישום מדיניות, ארגון וניהול
8.2 התכנית לניהול מערכות בריאות MHA
ראש התכנית– פרופסור מאיר פוגטש
התכנית לניהול מערכות בריאות מעניקה רקע רחב ומעשי בתחומים הקשורים לניהול גופים וארגונים, ציבוריים ופרטיים, בכל הרמות, המהווים חלק ממערכת הבריאות בישראל. ייחודה של התוכנית לניהול מערכות בריאות הוא בגישה כוללת, בין תחומית, המשלבת לימודי ניהול עם היבטי המדיניות הארגון, הניהול העסקי והכלכלה שבהם עם הדגשים חברתיים ובריאותיים-רפואיים והקשר למדעי החברה והסביבה. התוכנית מיועדת לתלמידים בעלי רקע תיאורטי ומעשי בניהול ולמתעתדים לעסוק בתחומים אלה, אשר מעוניינים להעמיק את ידעתם והבנתם בתחומי עיסוקם כיום, כמו גם לרכוש כלים לניהול מערכות מורכבות יותר בעתיד.
*הערה: מגמת ה-MPH עם התמחות במנהל מערכות בריאות וכן תכנית ה-MHA בניהול מערכות בריאות מוכרות על ידי המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית, כחלק מתכנית ההתמחות במנהל רפואי לרופאים.
תכנית MPH מוכרת על ידי המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית, כחלק מתכנית ההתמחות בבריאות הציבור.
תכנית לימודים MAN בבריאות ציבור – תזונה, בריאות והתנהגות
ראש התכנית: דוקטור רוני אלרן ברק
התכנית נלמדת ביום לימודים אחד בשבוע – בשנה א' ביום ה' ובשנה ב' ביום ד'
תזונה מאוזנת בהתאם לדרישות התזונתיות, תוך יישום של התנהגות תזונתית בריאה, הנה בעלת חשיבות רבה בשיפור איכות החיים ובמניעה ובטיפול במחלות שונות ובראשן המחלות הכרוניות המאפיינות את מאה השנים האחרונות. יש יתרון רב לדרכי התערבות המשלבות טיפול תזונתי עם התייחסות לממד ההתנהגותי, אישיותי, חברתי ומשפחתי של הפרט תוך בניית מערכות תמיכה ומוטיבציה. ייחודה של מגמה זו הוא בהתייחסות לצד ההתנהגותי והרגשי של התזונה, ולתפקיד אותו הוא ממלא הן באטיולוגיה, הן במניעה והן בטיפול.
מטרות התכנית העיקריות כוללות:
- לימוד והבנה מעמיקה של ההתנהגות התזונתית במצבי בריאות וחולי לאורך מעגל החיים, במחלות כרוניות ובהפרעות אכילה.
- הבנת התנהגות תזונתית בקרב אוכלוסיות מיוחדות.
- הקניית יכולת הדרכה בתחום המשלב התנהגות תזונתית עם היבטים חברתיים, תרבותיים ופסיכולוגיים.
- הקניית ידע נרחב הן ברמת המיקרו והן ברמת המאקרו לצורך תכנון, ביצוע והערכת מחקר והתערבויות בפרט ובקהילה בתחומי התנהגות תזונתית.
המרצים של התכנית הנם בעלי ידע והתמחות במדעי ההתנהגות, מדעי התזונה, מדעי החברה והשילוב ביניהם. מערך הלימודים משלב קורסי חובה ובחירה של בית הספר לבריאות הציבור וקורסי חובה ובחירה של המגמה. התכנית מיועדת לבעלי תואר ראשון בתזונה והמסיימים יקבלו תואר שני בתזונה, בריאות והתנהגות – (MAN (Master in Applied Nutrition.
תנאי קבלה ייחודיים לתכנית: דיאטנים בוגרי תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בארץ או מחו"ל במדעי התזונה בציון ממוצע של 82 לפחות. כמו כן, יוכלו להתקבל גם סטודנטים ללא ניסיון במקצוע, אשר זה עתה סיימו תואר ראשון במדעי התזונה. סטודנטים שטרם סיימו את הסטאז' יוכלו לשלב יציאה לסטאז' במהלך הלימודים (תתאפשר חופשה מלימודים), תוך תיאום עם ראש התכנית.
מספר התלמידים בתוכנית מוגבל. על כן תינתן קדימות למועמדים עם דרישות הקדם והכישורים הטובים ביותר. תואר זה מוכר לדיאטנים ע"י משרד הבריאות לצורכי שכר
10. תכנית בינלאומית לתואר שני במנהל מערכות בריאות MPH
MPH in Health Systems Administration and Global Health Leadership
ראש התכנית: פרופסור מנפרד גרין
התכנית נלמדת בשפה האנגלית
התוכנית הבינלאומית לתואר שני במנהיגות וניהול במערכת בריאות עולמית של אוניברסיטת חיפה, נבנתה על מנת לספק לסטודנטים בסיס איתן וידע נרחב במנהיגות בריאות עולמית וכן לאפיין את האתגרים הקיימים בבריאות עולמית.
התוכנית הינה מיוחדת ומספקת רמה גבוהה של מקצועיות, תקשורת וידע בנושאי בריאות הציבור ובריאות עולמית.
מטרתה של התוכנית הינה להכשיר מנהיגים בבריאות עולמית.
במסגרת תכנית הלימודים הסטודנט ירכוש את הרקע התיאורטי בבריאות הציבור ובמנהיגות והתוכנית תאפשר לו ליישם את התיאוריה בשטח, תוך שימוש בקורסים התיאורטיים והמעשיים.
תכנית הלימודים הבינלאומית נמשכת שנה אקדמית אחת, ומקבילה לתוכנית המאסטר בארצות הברית, אשר נלמדת לאורך שלושה סמסטרים, שמתחילים באוקטובר ומסתיימים בספטמבר בשנה שאחרי.
התוכנית היא בת 44 שעות לימוד, וכוללת קורסי חובה (חובת בית ספר), קורסי מגמה, קורסי בחירה וכן כתיבת פרויקט והתנסות בשטח.
בסוף שנת הלימודים הסטודנט יקבל תואר שני בבריאות הציבור- MPH.
מטרות התכנית:
- לספק כלים מעשיים להתמודדות עם בעיות רב- תרבותיות בבריאות הציבור ובבריאות העולמית.
- לספק התנסות מודרכת וממוקדת במניעת מחלות, קידום בריאות, מדיניות ושירותי בריאות ומחקר בבריאות עולמית.
- להכין סטודנטים לתפקידים ניהוליים במשרד הבריאות, עמותות ללא כוונות רווח, ארגוני עזר בזמני אסון וקבוצות תמיכה, וכן לתפקידי מחקר בשירותי בריאות.
לפרטים נוספים אנא בקרו באתר: http://globalhealthleadership.haifa.ac.il
תנאי הקבלה לכל תכניות הלימוד בבית הספר
* בוגרי תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בארץ או מחו"ל ממדעי הבריאות, החיים, הרווחה והחברה בציון ממוצע של לפחות 82, ולא פחות מ 76 בכל אחד מחוגי הלימוד.
* מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחוץ לארץ וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה- GRE.
* לבוגרים אשר לא למדו במהלך לימודי התואר הראשון שלהם קורסים בסוציולוגיה/פסיכולוגיה תידרש השלמה במקצוע זה באמצעות קורס מתוקשב/מקוון.- הציון הנדרש בקורס זה הינו לפחות 80. קורס ההשלמה אינו נספר במניין שעות הלימודים לתואר ומתקיים באופן מקוון במהלך שנת הלימודים הראשונה.
* לבוגרים אשר לא למדו במהלך לימודי התואר הראשון שלהם קורסים ביולוגיה/אנטומיה/רפואה, תדרש השלמת מושגי היסוד באופן עצמאי ובאחריות הסטודנט. בנספח בסוף מסמך זה ניתן למצוא רשימת קריאה מומלצת להקניית ידע במושגי יסוד באנטומיה, פסיולוגיה, רפואה ובריאות. את הספרים המומלצים ניתן למצוא בספריית אוניברסיטת חיפה.
* בתכנית ניהול מערכות בריאות ובהתמחות במנהל מערכות בריאות ישנה דרישה של מינימום שנתיים ניסיון במקומות עבודה. בשאר התכניות וההתמחויות תינתן עדיפות לבעלי ניסיון בעבודה.
* מכתב המלצה אחד ממקום העבודה או מלימודים קודמים (למי שסיים בשלוש השנים האחרונות) אשר ישלח ישירות לבית הספר למייל: mliberzon@univ.haifa.ac.il.
* ידע בסיסי במערכות מידע ושימושי מחשב.
* מועמדים יזומנו לראיונות קבלה לפי דרישות ביה"ס.
* מועמד בעל תואר ראשון ממוסד להשכלה גבוהה, ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית, ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה, כתנאי לזכאותו לתואר.
* בתכניות של מינהל מערכות בריאות וניהול מערכות בריאות ניתן להתקבל לשנה א' רק למסלול ללא תיזה. בהתאם לעמידה בדרישות הקבלה למסלול תיזה, ניתן לעבור למסלול תיזה בסוף סמסטר א' ו/או בסוף שנה א'. לסטודנטים השוקלים מעבר למסלול תיזה, יש חובה ללמוד את הקורסים הבאים בשנה הראשונה ללימודים: ביוסטטיסטיקה מחקרי בסמסטר א' וביוסטטיסטיקה למתקדמים בסמסטר ב'.
תנאי קבלה ייחודיים בתכנית לתזונה, בריאות והתנהגות (MAN)
בוגרי תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בארץ או מחוץ לארץ במדעי התזונה בציון ממוצע של 82 לפחות,
*ניתן לעשות סטאז' במהלך הלימודים, על ידי לקיחת חופשה לסמסטר או שניים.
מספר התלמידים בתוכנית מוגבל. על כן יתקבלו קודם מועמדים עם דרישות קדם וכישורים הטובים ביותר.
תנאי קבלה ייחודיים להתמחות בפעילות גופנית מאמץ ובריאות (MPH):
- תואר ראשון באימון גופני, ממוסד מוכר להשכלה גבוהה (מכללת וינגייט, מכללת גבעת וושינגטון, מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת אוהלו, מכללת K).
- ממוצע הציונים בתואר הראשון 85 ומעלה.
- שיקולי ועדת קבלה וראיון או המלצות בהתאם לבקשת החוג. ראיון קבלה יתבצע על ידי סגל החוג לפיזיותרפיה.
תכנית הלימודים
תכנית הלימודים בכל התכניות כוללת:
- לימודי חובה לכל בית הספר.
- לימודי חובה של כל תכנית / התמחות.
- לימודי בחירה לכל תוכנית / התמחות: את לימודי הבחירה, יש לבחור על פי ההנחיות בכל התכניות כפי שיפורסמו בחוברת הנחיות שתפורסם, לקראת הכנת מערכת הלימודים לאחר אישור ראש התוכנית/ התמחות.
- במהלך הלימודים יש לכתוב עבודה סמינריונית במסלול עם תיזה ושתי עבודות סמינריוניות במסלול ללא תיזה.
בכדי לכתוב סמינריון בסמסטר הראשון ללימודים (סמסטר א', שנה א') יש לקבל אישור מיוחד מראש התכנית/מגמה.
- כן, חובה על כל תלמיד בבית הספר להשתתף בשני כנסים לפחות במהלך התואר.
תכנית הלימודים הקובעת היא לפי השנה בה החל הסטודנט את לימודיו.
- לימודי חובה לכל בית הספר, לפי שנת לימוד:
שנה א':
מבוא לבריאות הציבור * 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
* לא חובה לתוכניות ניהול מערכות בריאות (MHA) ותזונה, בריאות והתנהגות (MAN)
אפידמיולוגיה ושיטות מחקר (קורס שנתי) * 4-6 שעות שבועיות סמסטריאליות
* סטודנטים בתכנית ניהול, מנהל ותזונה – הקורס בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות. ליתר התכניות– הקורס בהיקף 6 שעות שבועיות סמסטריאליות.
ביוסטטיסטיקה א' (1 או 2 – לפי מסלול הלימודים) 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ביוסטטיסטיקה ב'* 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
* חובה לסטודנטים במסלול תיזה בכל התכניות ולכל הסטודנטים בתכנית ההתמחות באפידמיולוגיה ובביוסטטיסטיקה.
כתיבה מדעית 0 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 8-14 שעות שבועיות סמסטריאליות
שנה ב':
קורסי חובה לכלל תלמידי ביה"ס
קורס חובה למסלול עבודה מסכמת:
הדרכה לעבודת גמר * ** 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
*לא כולל מינהל מערכות בריאות וניהול מערכות בריאות MHA
**בתכניות ביוסטטיסטיקה, בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית וקידום בריאות – הדרכה לעבודת גמר הינו חלק מקורס חובת תכנית מורחב (פרוייקטים בביוסטטיסטיקה, קידום בריאות במקומות עבודה, תכנון והערכת תכניות התערבות בקידום בריאות בהתאמה).
קורס חובה למסלול כתיבת תיזה:
הדרכה לתיזה 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סטודנטים שכותבים תזה או עבודת גמר איכותנית:
הדרכה לפרוייקט גמר ולתיזה – איכותני 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ב. קורסי חובה לפי תכנית/ התמחות – שנים א'+ב':
- 1. בריאות הקהילה:
מדיניות בריאות הציבור – שנה א' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
מדיניות חיסונים – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
בריאות אם וילד דרך המשקפיים של בריאות הציבור – שנה א'
בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
חקיקה בבריאות ציבור – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
- 2. קידום בריאות:
מושגי מפתח בקידום בריאות – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
תאוריות ומודלים המתארים התנהגות בריאותית – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
תכנון והערכת תכניות התערבות בקידום בריאות– שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
תכנון אסטרטגי לשינוי התנהגות בריאותית –שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
פרקטיקום בקידום בריאות בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 14 שעות שבועיות סמסטריאליות
- 3. אפידמיולוגיה:
ביוסטטיסטיקה למתקדמים – שנה א' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
חקיקה בבריאות ציבור – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אפידמיולוגיה למתקדמים – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סקירת ספרות שיטתית ומתא-אנליזה- שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות לא יתקיים בתשפ"ד
סך הכל: 10 שעות שבועיות סמסטריאליות
- ביואתיקה ובריאות הציבור:
אתיקה ותאוריות מוסר – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הסדרה משפטית של קבלת החלטות בטיפול – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
חקיקה בבריאות ציבור – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
התנסות מעשית בקבלת החלטות בריאות – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ביואתיקה – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 10 שעות שבועיות סמסטריאליות
- פעילות גופנית מאמץ ובריאות
היבטים בשיטות אימון – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
שיקום לב: תיאוריה ופרקטיקה – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
היבטים באימון גופני לחולי ריאה כרוניים – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
חולי לב וריאה תכנית אימון ושיקום – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
תרגול גופני בילדים בבריאות ובחולי סמינריון (א+ב)* בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
*מתקיים פעם בשנתיים. תלמיד ילמד את הקורס בשנה הראשונה או השנייה ללימודיו בהתאם לקיום הקורס.
6.ביוסטטיסטיקה
מבוא לתכנות סטטיסטית – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ביוסטטיסטיקה למתקדמים – שנה א' בהיקף 0 שעות שבועיות סמסטריאליות
(מופיע במסגרת חובת בי"ס)
ביוסטטיסטיקה ג' – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
כתיבת דו"ח סטטיסטי רפואי – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ביוסטטיסטיקה ד' – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פרויקטים בביוסטטיסטיקה – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
- בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית
מבוא לבריאות העובד והסביבה – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא למחלות תעסוקתיות – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
**קידום בריאות במקומות עבודה – שנה ב' בהיקף 2/4 שעות שבועיות סמסטריאליות
שיטות בגהות תעסוקתית – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
הכרה ובקרה הנדסית – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות
מבוא לטוקסיקולוגיה – שנה ב'- בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ארגונומיה פיזיקלית – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא לבטיחות בעבודה וניהול סיכונים – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פתור לבעלי קורס ממוני בטיחות
סך הכל 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
**על הסטודנט להרשם לבחירה 2 שש"ס או לבחירה בהיקף 4 שש"ס (הקורס כולל הדרכה על עבודה מעשית)
8.1 מינהל מערכות בריאות:
מערכת הבריאות בישראל – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מערכות בריאות בעולם – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סמסטריאליות
כלכלת בריאות מורחב – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
מבוא למדיניות ציבורית בבריאות – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל: 12 שעות שבועיות סמסטריאליות
8.2 ניהול מערכות בריאות MHA
כלכלה פוליטית – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
יסודות הכלכלה – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מערכת הבריאות בישראל – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
ניהול פיננסי של מערכות בריאות – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות חובה במסלול ללא תיזה בלבד
יסודות הניהול, מבוא, תיאוריות ודילמות – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מערכות בריאות בעולם – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אתיקה ומשפט בבריאות – שנה ב' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
כלכלת בריאות מורחב – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סך הכל 16-18 שעות שבועיות סמסטריאליות
- תזונה, בריאות והתנהגות MAN
סוגיות בדימוי גוף – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
פסיכופתולוגיה – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
מודלים ותיאוריות של שינוי – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
אפידמיולוגיה תזונתית – שנה א' בהיקף 2 שעות שבועיות סמסטריאליות
סוגיות בטיפול – שנה ב' בהיקף 2שעות שבועיות סמסטריאליות
טיפול קוגניטיבי התנהגותי – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
יישומי טיפול קוגניטיבי התנהגותי – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
הפרעות אכילה – שנה ב' בהיקף 4 שעות שבועיות סמסטריאליות
סה"כ סך הכל 22 שעות שבועיות סמסטריאליות
ג.לימודי בחירה לכל תוכנית / התמחות
יש לבחור לפחות 8 שש"ס קורסי בחירת תכנית התמחות באפידמיולוגיה ובביואתיקה ובריאות הציבור, 6 שש"ס לפחות בבריאות הקהילה ו-4 שש"ס לפחות בבריאות ציבור תזונה בריאות התנהגות, מינהל מערכות בריאות, ניהול מערכות בריאות, ביוסטטיסטיקה, קידום בריאות,בריאות סביבתית וגהות תעסוקתית מתוך קורסי הבחירה של התכנית בה בחרת להתמחות. יש להשלים את מכסת השעות בקורסי בחירה מתוך כלל קורסי ביה"ס. פעילות גופנית, מאמץ ובריאות יש לבחור לפחות 6 שש"ס מביה"ס לבריאות הציבור.
באישור מיוחד ניתן לקחת קורסים גם מתכניות אחרות. מידע מפורט לגבי קורסי הבחירה בתוכניות/ התמחויות השונות, בחוברת הנחיות שתפורסם בהודעות לסטודנטים.
** ייתכנו שינויים במערכת הלימודים
תנאי מעבר משנה א לשנה ב:
* השלמת כל תנאי המעבר ממעמד "על תנאי" למעמד "מן המניין" (עבור הסטודנטים הרלוונטיים).
* מעבר לשנה שניה במסלול עם כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה) מחייב:
- ממוצע ציונים של 85 לפחות בשלושת הקורסים הבאים: ביוסטטיסטיקה מחקרי, אפידמיולוגיה ושיטות מחקר א' ואפידמיולוגיה ושיטות מחקר ב'.
- 2. ממוצע 80 לפחות בכל קורסי שנה א'
- ציון של לפחות 70 בכל אחד מהקורסים בשנה א'.
- כדי להתחיל שנה ב' במסלול מחקרי, יש להציג למרצה בקורס הדרכה לתיזה, בשבוע הראשון של הסמסטר א', מסמך ובו אישור ראש מגמה לנושא התיזה ולמנחה.
סטודנטים שלא יעמדו בדרישות אלה יועברו למסלול לימודים ללא תיזה.
* במהלך הקורסים, בהם מוגשת עבודה/סמינריון כמטלת סיום, על פי שיקול המרצה וכן בסיום הגשת פרוייקט הגמר/התיזה, תתכן בחינה בעל פה, עפ"י דרישות המרצים.
שקלול הציונים
מסלול א': עם כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה):
עבודת גמר מחקרית (תזה) 40%
קורסי חובה ובחירה 50%
עבודה סמינריונית אחת 10%
מסלול ב': עם עבודה מסכמת:
עבודה מסכמת 20%
קורסי חובה ובחירה 60%
שתי עבודות סמינריוניות 20%
לפרטים נוספים ומעודכנים על התכנית, יש לפנות למזכירות ביה"ס או לאתר האינטרנט של בית הספר שכתובתו: http://hw.haifa.ac.il/publichealth/hebrew
לימודים לקראת תואר שלישי
יושב ראש ועדת הדוקטורט בבית–הספר: פרופ׳ מנפרד גרין
תכנית הלימודים
תכנית הלימודים מיועדת לסטודנטים מצטיינים בעלי תואר שני בבריאות ציבור. מועמדים מתחומים נושקים הרוצים ללמוד לתואר שלישי, תבחן מועמדותם בועדת דוקטורט, כדי לקבוע אם יוכלו להתחיל בתכנית הדוקטורט או יהיה עליהם ללמוד בתחילה בתכנית מחקר מקדים. המסלול לדוקטורט במסגרת בית הספר יעניק מסגרת מקצועית בבריאות הציבור בה תתאפשר הן למנחים והן לדוקטורנטים למידה והפריה הדדית, וכן פיתוח תחומי מחקר בבריאות הציבור.
קהל היעד
התוכנית מיועדת לסטודנטים בעלי תואר שני בבריאות הציבור או תואר שני אחר שאושרו על ידי ועדת דוקטורט של בית הספר(MA, MSc) ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ. מדי שנה, יתקבלו לתוכנית הדוקטורט עד שבעה סטודנטים, על פי החלטת ועדת הדוקטורט.
הלימודים יתקיימו בשלושה מסלולים:
- מסלול רגיל
- מסלול ישיר — קבלה למסלול זה תתאפשר במקרים חריגים ובאישור מראש של ועדת הדוקטורט בבית הספר
- לימודי מחקר מקדים
- מסלול רגיל
1.1 תנאי קבלה עיקריים
- ממוצע 86 לפחות בלימודי התואר השני ו- 90 בתיזה.
- שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים, אחד מהם מנחה עבודת התיזה המחקרית.
- התקשרות והסכמה בכתב של מנחה עבודת הדוקטורט.
- הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע (עד שישה עמודים), מאושרת על ידי מנחה עבודת הדוקטורט המיועד.
- ועדת בית הספר ללימודי תואר שלישי תקבע את התאמת הסטודנט ללימודי דוקטורט, על פי ראיון, הצהרת הכוונות, הציונים ומכתבי ההמלצה.
- סטודנט אשר הרקע שלו אינו מאפשר קבלה לדוקטורט, יוכל להגיש מועמדות למסלול לימודי- מחקר מקדים.
1.2 קורסים וסמינריונים
כל תלמיד יחויב בלימודי חובה בהיקף של לפחות 6 שעות שבועיות סמסטריאליות בקורסים הרלוונטים למחקרו ובהסכמת מנחה הדוקטורט (לא כולל סמינר דוקטורנטים).
סטודנטים שלא למדו במהלך התואר השני שלהם את הקורסים "אפידמיולוגיה למתקדמים – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות " ו"כתיבת מאמרים -2 שעות שבועיות סמסטריאליות " מחוייבים לקחת קורסים אלו, כחלק מ 6 השעות שבועיות סמסטריאליות
במניין 6 השעות שבועיות סמסטריאליות יכלל לפחות קורס מתודולוגי אחד בן 2 שעות שבועיות סמסטריאליות אשר יקבע על פי שיטות המחקר בהן יעשה הסטודנט שימוש במחקרו. אם המחקר הינו כמותני בלבד, ייקח הסטודנט קורס מתודולוגי המבוסס על שיטות כמותניות, אם הסטודנט ישתמש בשיטות איכותניות יהיה עליו לקחת בנוסף קורס בשיטות מחקר איכותניות, כל זאת על פי החלטת המנחה/ועדת הדוקטורט.
קורסים בתחום נושא הדוקטורט ייקבעו באופן אישי על–ידי מנחה הדוקטורט על פי הצורך
1.3 סמינר מחקר בית-ספרי לדוקטורנטים
הסמינר יקנה את הכלים הדרושים לכתיבת הצעת מחקר, חיבור הדוקטורט ומאמרים מדעיים, כמו גם הבנה מעמיקה של תהליכי המחקר בבריאות הציבור. הסטודנטים יידרשו להציג את מחקר הדוקטורט; הצגת העבודה תלווה בדיון. מורי בית הספר יהיו שותפים לקורס זה. הסטודנטים ידרשו להשתתף בסמינר לכל אורך לימודיהם. סמינר דוקטורנטים יכלול גם מפגשים שהם במהותם ,journal "club" , במפגשים אלו יוצגו מאמרים בנושאים עדכניים ויערך דיון בנושא.
1.4 במהלך השנה הראשונה ללימודים וכתנאי מעבר לשנה ב', יידרש/תידרש הסטודנט/ית ליטול חלק במינימום שני מפגשים ממסגרת ההכשרה של בית ספר בלום.
- סטודנט/ית אשר ייטלו חלק ב- 14 מפגשים, יוכלו לזכות בהכרה של 2 שעות שבועיות סמסטריאליות, וזאת, בכפוף לאישור הוועדה ללימודי תואר שלישי ובלבד שעמד במשך הזמן הנורמטיבי ללימודים הקבוע בתקנון.
- מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית ספר בלום:
https://graduate.haifa.ac.il/index.php/he/component/sppagebuilder/?view=page&id=17
1.5 משך זמן הלימודים: משך הזמן ללימודי תואר שלישי הוא ארבע שנים.
- מסלול ישיר לדוקטורט
2.1 אוכלוסיית היעד
לימודים במסלול זה מיועדים לסטודנטים מצטיינים שברצונם להמשיך ברצף ללימודי דוקטורט ושבית הספר רואה בהם מועמדים אפשריים ללימודי תואר שלישי. ניתן להתקבל לתכנית זו בתום שנה א' של תואר שני ובאישור מיוחד של ועדת דוקטורט.
2.2 תנאי קבלה
א. ציון 90 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ.
ב. ציון של 90 לפחות בתום שנה א' של התואר השני.
ג. שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים.
ד. התקשרות והסכמה בכתב של מנחה עבודת הדוקטורט.
ה. הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע (עד ששה עמודים), מאושרת על ידי מנחה עבודת הדוקטורט המיועד.
ו. הסטודנט יתקבל לאחר ראיון בועדת בית הספר ללימודי תואר שלישי.
2.3 מבנה הלימודים
*השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות בבית הספר לבריאות הציבור, וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות.
* הגשת שתי עבודות סמינריוניות או חלופה שוות ערך, שנקבעה על ידי בית הספר, ואושרה על ידי הרשות ללימודים מתקדמים. על הסטודנט להשיג ציון של 90 לפחות בכל אחת משתי העבודות הסמינריוניות.
*תנאי מעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הם השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 18 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות, סיומם בציון משוקלל של 90 לפחות והגשת עבודה סמינריונית שזכתה לציון 90 לפחות.
*הגשת הצעת מחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים. תהליך הגשת הצעת המחקר זהה למסלול הרגיל לדוקטורט.
עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בכל חובות הלימודים כמפורט לעיל, יעבור הסטודנט למעמד של תלמיד דוקטורט שלב ב׳, במסגרתו יבצע את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטורט.
סטודנט במסלול הישיר לדוקטורט יקבל תעודת מוסמך האוניברסיטה במסגרת המסלול הישיר לדוקטורט מיד עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בחובות הלימוד של המסלול הישיר לדוקטורט כמפורט לעיל.
* משך הלימודים למטלות אלו הוא שלוש שנים.
תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו בשלב המוסמך של מסלול הישיר לדוקטורט, ולהשלים את לימודי המוסמך במסלול א' או ב', יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א' או במסלול ב', לפי העניין.
- לימודי- מחקר מקדים
3.1 אוכלוסיית היעד
מסלול זה מיועד לסטודנטים אשר סיימו לימודי תואר שני בבריאות הציבור בכל אחד מהמוסדות האקדמיים המוכרים ללא תיזה, בציון 90 לפחות, הן בציון הגמר והן בעבודת הגמר. וכן, בממוצע 85 בקורסים הבאים: מבוא לאפידמיולוגיה ושיטות מחקר א', אפידמיולוגיה ושיטות מחקר וביוסטטיסטיקה א., ובכפוף להחלטת הוועדה הבית ספרית. הסטודנטים יידרשו להשלים עבודת תיזה וקורסים נוספים על פי דרישת מנחה התיזה.
כמו כן, מסלול זה מיועד למועמדים שעומדים בדרישות בית הספר לקבלה לדוקטורט, אך מגיעים מרקע שאינו בריאות ציבור או מתחומים הנושקים לבריאות ציבור, ולפיכך וועדת דוקטורט קבעה כי יעשו השלמות אקדמיות לקראת לימודי הדוקטורט במסלול זה.
ועדת הדוקטורט הבית ספרית תאשר את התוכנית והיקפה. התלמידים יידרשו לעמוד בכל מטלות הקורסים.
תכנית הלימודים תיקבע בכתב באישור מנחה עבודת הדוקטורט.
MPH Program specialized in Health Systems Administration and Global Health Leadership*
Director: Prof. Manfred S. Green, MD,PhD
Co-director: Prof. Richard J. Schuster, MD,MMM
*The field of specialization will be mentioned on the Master's degree diploma
http://globalhealthleadership.haifa.ac.il/
Program Mission and Objectives
The primary mission of the program is to produce public health professionals who will become leaders, practitioners, teachers and researchers in global health. This is achieved by providing the students with the knowledge and tools necessary to work on a diverse range of public health issues in multicultural environments.
Program content
The curriculum includes the basic disciplines in public health, namely, epidemiology, biostatistics, social sciences, health and environmental sciences, health services management, public health policy, combined with exposure to other selected disciplines, and training in leadership.
Specific objectives of the program
- To prepare students to work in public health practice in general and global health in particular.
- To produce a cadre of future leaders in global health and administration and endow students with theoretical knowledge and practical tools to deal with multi-cultural issues in public health.
- To prepare students with the skills to plan, implement, and evaluate policies and programs to address these needs.
- To provide students with an opportunity to learn about health inequalities
- To strengthen the public health research environment with knowledge exchange and translation.
- To help students understand the conditions for the protection and promotion of the health of communities and their environments.
- To develop in students the capacity to organize, analyze, interpret and communicate knowledge in an applied manner.
- To develop and enhance personal and organizational leadership skills.
- To familiarize students with the knowledge of the international organizations involved in public health (WHO, UNICEF, UNFPA, UNAIDS, ECDC, CDC, Red Cross and Civil Society Organizations, CSOs).
Application Requirements
Prospective students with a bachelor’s degree and a minimum GPA of 3.0, 80%, or the equivalent from an accredited university may apply to the MPH Program specialized in Health Systems Administration and Global Health Leadership. Students must have familiarity with Microsoft Office.
Admission Requirements
- Copy of diplomas from all undergraduate institutions where you earned a degree. Must be translated to English alongside the original language.
- Official certified (sealed) transcripts from all undergraduate and graduate institutions where you earned a degree. Must be translated to English alongside the original language.
- Proven competence in English. Candidates who have not graduated from an academic institution where the language of instruction is English, or who are not native English speakers, must submit ONE of the following to prove a high level of English proficiency:
- General GRE scores taken within the last five years*
- Official TOEFL scores or other official English proficiency exam scores (e.g. IELTS)*
* Test scores may be submitted electronically to the University of Haifa (school code: 0955). Alternatively, you may send the International School the original or authorized copy of your test score.
**Contact the admissions of the International School, Ms. Victoria Greenberg at greenber@univ.haifa.ac.il for information regarding exemptions.
- At least two letters of recommendation from either academic (i.e. a professor) or professional (i.e. a supervisor) sources. We do not accept personal references.
- CV/Resume
- Copy of valid passport & six passport-sized photos
- * Medical form
- * Health insurance registration form.
- * Terms and Conditions contract
- Personal Statement: Your statement of purpose should be a concise, well-written essay about your educational/professional background and reasons for pursuing a graduate degree in public health. This essay should be approximately 500-750 words in length.
You should provide information about:
- Your background as it relates to your academic and professional goals.
- The motivating influences that inspired your interest in global health leadership and/or health administration.
- Your future educational/career goals and objectives.
- How an advanced degree will help you to achieve your educational and career objectives.
- How your personal or academic background and experiences will bring a unique perspective to the program and positively contribute to the Global Health Leadership & Administration community.
* Requirement for International Applicants only
All queries must be sent to the following:
International applicants:
Ms. Victoria Greenberg at: greenber@univ.haifa.ac.il– University of Haifa International School, Student Building, Room 231 | 199 Abba Hushi Blvd. Mount Carmel, Haifa POB: 3338, Zip Code: 3103301 Phone: +972-(0)4-664-7961
Israeli applicants:
Roy Cahanovitz (rcahano1@univ.haifa.ac.il) and Meirav Barki-Sarid (mbarki@univ.haifa.ac.il).
Registration Department, Student House, Room #104,
University of Haifa, 199 Abba Hushi Blvd., Mt. Carmel, Haifa POB: 3338, Zip Code: 3103301 , Israel; Phone No. +972-4-8240663, Fax No. +972-4-8249995.
- Copy of all of the documents to be sent to the Registrar’s office
- Two letters of recommendation
- CV/Resume
- Personal Statement
Program’s structure:
The program consists of 44 semestrial hours including 7 core courses, 6 concentration courses, a practicum and a capstone project, and 3 elective courses. Coursework is completed over three consecutive semesters from October through September. The program is full-time with on-campus instruction. Courses will mainly be held three days per week each semester. Please note that the curriculum is subject to change without notice. In addition to fulfilling the other requirements of the MPH degree program, students have the option to complete a thesis. Those wishing to write a thesis need to first finish all of their graduation requirements, apply for graduation, and then apply to the “Preliminary research [pre-PhD] study track” in the School of Public Health (SPH). This is a separate program with its own admission requirements. The description of this study track (in Hebrew) can be found here: https://publichealth.haifa.ac.il/he/phd-preliminary-track . Students who complete their thesis later than one year after the completion of their coursework may be expected to pay an additional fee as detailed by the Graduate Studies Authority.Interested students may want to take advantage of the International School’s Hebrew and/or Arabic courses, although it is not required and is not included in the tuition. Intensive language courses are offered during the summer (July and August) and throughout the course of the semester. Please see the International School website for more details (www.uhaifa.org).
Thesis Option: A thesis is not required for the MPH Program. All students must first graduate with the MPH degree and then those interested in a thesis option can apply for an additional year to complete research for a thesis. Their application must be approved by an eligible faculty member who has agreed to be a supervisor, and then accepted by the School of Public Health Thesis Committee. A list of approved supervisors can be found on the website, or by being in touch with the program administration.
Global Health Leadership and Administration (MPH) Semestrial Hours
Core Courses 16
Introduction to Global Public Health 2
Theories and Models of Health Behavior 2
Environmental & Occupational Health 2
Epidemiology 2
Biostatistics A 2
Biostatistics B 2
The Israeli Health System in a Global Context 2
Human Rights & Public Health Ethics 2
Concentration Courses 16
Global Health Systems 2
Research Methods 2
Health Economics 2
Finance 2
Organization & Management 2
Leadership & Management 3
Leadership Seminar Series 3
Applied Practice & Integrative Learning 6
Applied Practice Experience (APE) 3
Integrative Learning Experience (ILE) 3
Elective Courses (Choose 3 out of 4) 6
Total Credits 44
Grading policy:
The grades are scored as follows:
95-100 – outstanding (equivalent to A+)
90-94 – exceptional (equivalent to A)
85-89 – good (equivalent to B+)
80-84 – satisfactory (equivalent to B)
70-79 – pass (equivalent to C)
60-69 – borderline pass (equivalent to C-)
Under 60 – fail. No credit is given for the course and the course must be repeated for credit.
School of Public Health contact information:
Mor Koretskiy Shilo, Registration and I-MPH program administrative coordinator at: mshilo@staff.haifa.ac.il
Maria Liberzon, School of Public Health Coordinator at: mliberzon@univ.haifa.ac.il
School of Public Health, Faculty of Social Welfare& Health Sciences building, 4th floor University of Haifa, 199 Abba Hushi Blvd. Mount Carmel, Haifa POB: 3338, Zip Code: 3103301
Phone: +972-(0)4-8288597. +972-(0)4-8240519